ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

کمتر کسی تصور می کند که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند این شرایط به خصوص در مقایسه با ترکیه نمود دارد

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

نارضایتی از خودروسازان ایرانی آن قدر در سال‌های گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمی‌کنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. با این حال حدود یک ماه پیش بود که مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، از برنامه ‌ریزی برای صادرات حداقل ۱۵ هزار دستگاه خودرو از این گروه در سال جاری خبر داد و گفت: «این خودروها به بازار روسیه و ونزوئلا صادر خواهند شد.» این درحالیست که، ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی، به طور متوسط روزانه ۸۲ میلیون دلار صادرات در حوزه صنعت خودرو داشته، تمام چیزی که ایران می خواهد به ونزوئلا بفرستد، کمتر از یک روز صادراتِ مشابه در ترکیه است!

صادرات خودرو از ایران و محصولات ایران خودرو و سایپا در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه به ویژه در شورای رقابت بارها تاکید کرده‌اند که از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کمبود عرضه در مقابل تقاضا است و تا هنگامی که تولید افزایش نیافته و عرضه بیشتر نشود وضعیت بازار چندان بهبود پیدا نخواهد کرد.

برآوردهای آماری گمرک کشور نشان می ‌دهد که در سال ۱۳۹۸ ، تنها حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو، به ارزش ۵ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار از ایران به ۹ کشور دیگر صادر شده است. در همان سال ترکیه ۳۰ میلیارد دلار خودرو و قطعات خودرو صادر کرده بود، یعنی تقریبا ۵ هزار و ۲۰۰ برابر بیشتر از ایران!

در میان کشور هایی که ایران به آن ها خودرو صادر می‌کند آذربایجان با خرید 971 هزار و 898 دلار در صدر این لیست قرار دارد و پس از آن کشور های چین، اسپانیا، روسیه، سنگال، اوکراین، عراق و ترکیه هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی