ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره مشتری
علمی

تصویر روز ناسا: سیاره مشتری از نمای نزدیک [تماشا کنید]

تصویر روز ناسا ویدیویی هیجان‌انگیز از سیاره مشتری است که توسط فضاپیمای بدون سرنشین ناسا به نام جونو ثبت شده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

این سیاره مشتری است. بزرگترین سیاره منظومه شمسی که ناسا برای مطالعه آن تاکنون تلاش‌های بسیاری کرده است. «جونو» یا «Juno»، فضاپیمای رباتیک ناسا، هنوز در اطراف این سیاره گردش می‌کند و تصاویر خیره‌کننده‌ای را به زمین می‌فرستد.

ویدیویی که در زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به «perijove 11» در اوایل سال 2018 است، یازدهمین باری که جونو از نزدیکی سیاره مشتری عبور کرد. این فضاپیما از سال 2016 وارد مدار مشتری شده است.

این ویدیو در حقیقت تایم‌لپسی است که در آن پرواز چهار ساعته پوشش داده می‌شود. مهندسان ناسا برای افزایش وضوح ویدیو، رنگ‌ها را تقویت کرده‌اند. در ابتدا تصاویر از قسمت شمالی سیاره مشتری آغاز می‌شود. سپس هنگامی که جونو به نزدیکترین فاصله خود تا این سیاره، فاصله 3500 کیلومتری از بالای ابرهای مشتری می‌رسد، جزئیات شگفت‌انگیزی نمایان می‌شوند.

جونو در طول perijove 11 از مناطق روشن و کمربند تاریک ابرهایی که دور سیاره حلقه زده‌اند و همچنین طوفان‌های دوار چرخان متعدد عبور کرده است. بسیاری از این طوفان‌ها بزرگتر از آن دسته طوفان‌هایی هستند که در روی زمین، سبب خسارات فراوانی می‌شوند.

جونو در ثبت تصاویر خود از مشتری آنقدر به این سیاره نزدیک می‌شود که در معرض سطح بسیار بالایی از تابش قرار می‌گیرد. چنین سازه‌ای قطعا یک شاهکار مهندسی است که موفق شده است برای چند سال در چنین شرایط محیطی به پرواز بر فراز سطح یک سیاره و جمع‌آوری داده از آن بپردازد.

جونو که نیروی آن با انرژی خورشیدی تامین می‌شود، قادر است با سرعت حدودی 265 هزار کیلومتر بر ساعت در اطراف مشتری به جمع‌آوری داده از آن بپردازد. ناسا بودجه 1.1 میلیارد دلاری برای ساخت و پرتاب آن صرف کرده است.

پیش از این نیز در تاریخ 26 فروردین 1400 جونو در سی و سومین گذر ارتفاع پایین خود در مدار مشتری تصاویری با جزئیات بسیار زیاد از اتمسفر این سیاره ثبت کرده بود که در این مطلب به بررسی آن‌ها پرداختیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی