ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حلقه اینشتین
علمی

تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده از حلقه اینشتین در فاصله 12 میلیارد سال نوری منتشر کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب این بار تصویری را منتشر کرده که پدیده‌ای موسوم به حلقه اینشتین را تقریبا به شکل بی‌نقص نشان می‌دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

از زمانی که اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ 21 تیر منتشر شد، تصاویر مختلفی از این رصدخانه فضایی به زمین مخابره شده و جدیدترین آن‌ها نمونه تقریبا بی‌نقصی از حلقه اینشتین است که تقریبا 12 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد.

کاربری به نام Spaceguy44 در ردیت این تصویر را از پرتال MAST دانلود و آن را رنگی کرده است. او که فارغ‌التحصیل رشته نجوم است، می‌گوید حلقه اینشتین زمانی به وجود می‌آید که یک کهکشان دوردست تحت بزرگ‌نمایی قرار می‌گیرد و با یک حلقه تقریبا بی‌نقص از کهکشان عظیم مقابلش احاطه می‌شود.

کهکشانی که در این تصویر دیده می‌شود، SPT-S J041839-4751.8 نام دارد و 12 میلیارد سال نوری از زمین دورتر است. تصویر زیر هم که توسط Spaceguy44 پردازش شده، نمای دورتر همین حلقه را نشان می‌دهد. این کاربر می‌گوید اگر حلقه اینشتین وجود نداشت، اصلا نمی‌توانستیم این کهکشان را ببینیم.

حلقه اینشتین

حلقه اینشتین چه زمانی دیده می‌شود؟

این پدیده که با نام لنزینگ گرانشی هم شناخته می‌شود، اولین بار توسط اینشتین پیش‌بینی شد و به ما کمک می‌کند تا کهکشان‌هایی را ببینیم که مشاهده‌شان در صورت فقدان این حلقه ممکن نبود. حلقه اینشتین تنها زمانی قابل رصد است که کهکشان دوردست، کهکشان نزدیک‌تر و مشاهده‌گر در یک راستا قرار می‌گیرند.

اگرچه حلقه‌های اینشتین پدیده‌های نادری هستند اما قبلا هم آن‌ها را دیده بودیم. تلسکوپ فضایی هابل پیش‌تر این کار را انجام داده بود و حتی خود جیمز وب هم چند هفته پیش تصویر حلقه SPT-S J041839-4751.8 را گرفته بود. اما این تصویر جدید که با دوربین فروسرخ میانه گرفته شده، خیلی واضح‌تر از تصویر قبلی است که با دوربین نزدیک فروسرخ تهیه شده بود.

این تصویر جدید سه فیلتر مختلف دارد. قرمز فیلتر F1000W است که طول موج نوری 10 میکرومتری را دریافت می‌کند. سبز فیلتر F770W برای طول موج 7.7 میکرومتر و آبی فیلتر F560W برای طول موج 5.6 میکرومتری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی