ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این پوشش آنتی‌باکتریال می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌ها را تا ماه‌ها از بین ببرد

محققان دانشگاه میشیگان روی توسعه پوشش بادوامی کار می‌کنند که می تواند 99.9 درصد میکروب‌ها و ویروس‌ها تا حدود 6 ماه را از بین ببرد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

محققان دانشگاه میشیگان روی پوشش بادوامی کار می‌کنند که می‌تواند 99.9 درصد میکروب‌ها و ویروس‌ها روی سطوح مختلف مانند کیبورد، نمایشگر و حتی سطوحی مانند مبلمان و کف زمین را در مکان‌های عمومی با خاصیت آنتی‌باکتریال خود تا ماه‌ها از بین ببرد.

این پوشش کاربردی و نوآورانه برای محیط‌های عمومی کاربرد خوبی دارد و نیاز به تمیز کردن سطوح را به حداقل می‌رساند. انتظار می‌رود این پوشش بتواند با سرعت باکتری‌ها و ویروس‌ها را نابود کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Matter منتشر شده است. این پوشش می‌تواند انواع میکروب‌ها و ویروس‌های روی سطوح اعم از ویروس SARS- CoV-2 کرونا و سایر موارد مشابه را از بین ببرد.

پوشش آنتی باکتریال با قدرت ضدعفونی‌کنندگی تا ماه‌ها

«آنیش توتجا»، استاد علوم و مهندسی مواد دانشگاه میشیگان می‌گوید این پوشش می‌تواند برای فضاهای عمومی که در معرض انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها قرار دارند، از جمله برای مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها مناسب باشد. این محقق می‌گوید:

«برخی سطوح در مکان‌های عمومی دائما در معرض لمس شدن قرار دارند. مواد ضدعفونی‌کننده معمولا می‌توانند میکروب‌ها و ویروس‌ها را تنها برای یک یا دو دقیقه از بین ببرند، اما به سرعت مجددا سطوح مربوطه آلوده می‌شوند. پوشش جدید ضد ویروس می‌تواند راهکار خوبی برای مقابله با انواع ویروس‌ها و میکروب‌های روی سطوح باشد.»

در برخی سطوح آنتی باکتریال از جنس مس و روی، معمولا ساعت‌ها طول  تا باکتری‌ها را از بین ببرند. اما پوشش جدیدی که محققان در حال توسعه آن هستند، به گونه‌ای هستند که با روشی جدید می‌توانند به سرعت میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرند.

محققان می‌گویند برای توسعه این پوشش از مولکول‌های ضد میکروبی مشتق شده روغن درخت چای و روغن دارچین استفاده می‌کنند که هر دو قرن‌هاست به عنوان میکروب کش‌های موثر و ایمن استفاده می‌شوند و در کمتر از دو دقیقه عمل کرده و می‌توانند میکروب‌ها را از بین ببرند.

دوام پوشش توسعه یافته جدید از پلی اورتان، به گونه‌ای است که به راحتی برای سطوحی مانند کف و مبلمان قابل استفاده باشد. پلی اورتان یک پوشش ایمن و بسیار رایج است و محققان سعی می‌کنند برای تهیه این پوشش ضد میکروبی از مواد تایید شده توسط FDA استفاده کنند.

نتایج آزمایش‌های دوام در این مطالعه نشان می‌دهند که پوشش مذکور می‌تواند به مدت شش ماه یا حتی بیشتر قبل از شروع تبخیر روغن، میکروب‌ها را از بین ببرد و قدرت ضدعفونی‌کنندگی آن به مرور کاهش پیدا می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی