ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نگاهی به بیشترین عبارات جستجو شده در گوگل طی مرداد 1401: محرم ، هالک ایرانی و ابتهاج

بررسی پر سرچ های گوگل نشان می دهد ایرانیان در مرداد به دنبال مداحی، نوحه، زیارت عاشورا، مختارنامه و پیاده‌روی اربعین بودند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

سرچ گوگل ایرانی‌ها در مرداد ماه امسال بیشتر حال و هوای محرمی داشته و افراد به دنبال مداحی، زیارت عاشورا و عکس پروفایل مناسب این ماه و سریال مختارنامه بوده‌اند. مرحوم «هوشنگ ابتهاج» و «سجاد غریبی» نیز از چهره‌هایی بودند که طی یک ماه گذشته بیشتر از قبل در گوگل، اسمشان سرچ شده‌ است.

سرویس گوگل ترندز میزان جستجوی کلمات و عبارات مختلف در گوگل را گزارش می‌کند. این سرویس پرجستجوها را به دو حالت نمایش می‌دهد؛ «موضوعات و کلماتی که روند رو به رشد طی بازه زمانی مشخص شده داشته‌اند» و «عباراتی که مجموع تعداد جستجوهایشان در بازه زمانی خاص بالا بوده است».

از همین رو ما نیز عبارات پر سرچ گوگل در مردادماه 1401 را در دو دسته «رو به رشد» و «پرجستجوترین‌‎ها» بیان می‌کنیم.

لازم به یادآوری است که آمارهای گوگل ترندز احتمالا براساس آی پی کاربران است و کوکی‌ها تاثیری در شناسایی منطقه افراد ندارند؛ از همین رو عباراتی که ایرانی‌ها با VPN در گوگل جستجو می‌کنند، جزو این آمار اعلامی قرار نمی‌گیرد.

فهرست 10 عبارت پر سرچ گوگل مرداد ماه

فهرست پرسرچ‌های گوگل را کلماتی تشکیل می‌دهند که معمولا به صورت ترکیب شده با واژه‌های دیگر جستجو می‌شوند. مثلا اولین گزینه برای یافتن آهنگ جدید از یک خواننده یا یک کارتون برای سرگرمی کودکان، سرچ در گوگل است؛ از همین رو واژه «آهنگ» و «کارتون» در دسته پرسرچ‌های این موتور جستجو قرار می‌گیرند.

آمار گوگل ترندز نشان می‌دهد طی یک ماه گذشته، «دانلود»، «آهنگ»، «فیلم»، «عکس»، «بازی»، «ایران»، نوحه»، «کارتون»، «دیوار» و «مداحی» جزو پرتکرارترین عبارات سرچ شده در گوگل هستند.

سرچ گوگل

مداحی و نوحه دو واژه‌ای هستند که طی ماه‌‌های گذشته در این فهرست قرار نداشته و مصادف شدن مردادماه با محرم، باعث شده تا جستجوی این کلمات بسیار افزایش یابد.

عبارت‌هایی که با رشد جستجو همراه شدند

اما اگر کلی‌گویی گوگل ترندز را کنار بگذاریم، بخش «رشد در جستجو» اطلاعات بهتری را برای مقایسه رفتار کاربران ایرانی در اختیارمان قرار می‌دهد و مشخص می‌کند در مرداد 1401 چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی بوده است.

محرم، مداحی و نوحه: همانند بخش پرسرچ‌ها، در رشد جستجو نیز شاهد افزایش سرچ این سه کلمه در گوگل هستیم. 10 مرداد امسال مصادف با اول محرم شد و معمولا دهه اول این ماه حال و هوای متفاوتی را برای بخشی از مردم ایران به دنبال دارد.

«پروفایل محرم»، «عاشورا و تاسوعا»، «نوحه ترکی»، «مداحی بنی فاطمه»، «نوحه»، «مداحی مهدی رسولی»، «مداحی» و «زیارت عاشورا» از جمله واژه‌ها و عباراتی بودند که با رشد جستجو در مرداد ماه رو به رو شدند.

مختارنامه: سریال مختارنامه ساخته «داود میرباقری» پای ثابت محرم‌های هر سال است و معمولا از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود. جالب است با وجود تکرار هر ساله این سریال و انتقاداتی راجع به این موضوع، بازهم مختارنامه مخاطبین پر و پا قرصی دارد.

سریال مختارنامه

جستجوی قسمت‌های مختلف و شخصیت‌ها در این سریال باعث شده تا مختارنامه جزو ترندهای مرداد 1401 باشد.

سامانه سماح: سامانه سماح که مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است توسط سازمان حج و زیارت با هدف دریافت روادید عراق جهت زائران مراسم اربعین راه‌اندازی شده است. افرادی که تمایل به حضور در پیاده‌روی اربعین در عراق را داشته بایستی در این سامانه ثبت‌نام کنند از همین رو این عبارت با رشد جستجو در گوگل رو به رو شده است.

سجاد غریبی: فردی که لقب هالک ایرانی را از سوی برخی رسانه‌ها دریافت کرده بود، ماه گذشته و با شکستی مفتضحانه در رینگ بار دیگر در صدر خبرها قرار گرفت. داستان مبارزه‌ او با «مارتین فورد» از اواخر سال گذشته با حاشیه‌های بسیاری همراه شد و بسیاری غریبی را هالک فتوشاپی دانستند.

او مرداد ماه امسال با یک ورزشکار قزاقستانی مبارزه کرد که خیلی سریع ناک اوت شد. باخت او به حریف قزاقستانی و حاشیه‌هایش هنگام ورود به رینگ موجب شد تا اسم غریبی در شبکه‌های اجتماعی ترند شده و مردم نیز با جستجو در گوگل به دنبال نتایجی درباره او و مبارزاتش باشند.

هوشنگ ابتهاج: شاعر و پژوهشگر ایرانی متخلص به سایه 19 مرداد ماه امسال دار فانی را وداع گفت. او متولد سال 1306 در رشت بود و آخرین سال‌های عمرش را در آلمان سپری کرد. خبر درگذشت وی باعث شد تا مردم با جستجو در گوگل با این شاعر پرآوازه ایرانی بیشتر آشنا شوند و در پی نتایجی برای زمان و محل خاکسپاری او باشند. او پس از وقفه‌ای طولانی در شهریورماه در ایران به خاک سپرده شد.

پرسرچ گوگل مرداد

کنکور و سازمان سنجش: مرداد ماه هر سال با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسره گره خورده است. دانش‌آموزانی که پس از 12 سال، آینده تحصیلی، کاری و مهاجرتی خود را در یک روز رقم زده‌اند، مرداد ماه را در انتظار اعلام نتایج کنکور سراسری سر می‌کنند.

برجام: برجام هم طی سالیان اخیر به یک برنامه تکراری تبدیل شده که هر از چندگاهی خبری درباره قطعی بودن آن مطرح می‌شود اما دوباره روز از نو، روزی از نو. آش برجام آنقدر شور شده که حتی گاه مقامات ایرانی برای شروع دور جدید مذاکرات هم مذاکره می‌کنند. در آخرین خبرها به نظر می‌رسید سرانجام توافق حاصل شده که این امر موجب رشد جستجوی این کلمه در گوگل شد تا مردم اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند.

لیگ برتر: فصل جدید رقابت‌های باشگاه‌های فوتبال ایران نیز از مردادماه امسال آغاز شد و کاربران با استفاده از گوگل سعی در کسب اخبار پیرامون بازی‌ها و جدول رده‌بندی این مسابقات دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی