ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: کهکشان M74 شما را مجذوب خود می‌کند

در تصویر هفته هابل، کهکشان مارپیچی M74 و بازوهای مارپیچی آن با نواحی صورتی را تماشا می‌کنیم که مملو از ستاره‌های تازه متولد شده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

تلسکوپ هابل این بار نگاهی به کهکشان مارپیچی M74 و بازوهای آن انداخته است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، نواحی با رنگ صورتی گلگون در میان این بازوها دیده می‌شود که مملو از ستاره‌های تازه متولد شده است.

کهکشان مارپیچی M74 با نام کهکشان «فانتوم» (Phantom) نیز شناخته می‌شود و در فاصله 32 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی «حوت» قرار دارد. این کهکشان برای تلسکوپ فضایی هابل که متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) است، تصویری آشناست.

نقاط صورتی- قرمز رنگ که آن‌ها را می‌توان به شکوفه‌های زیبا تشبیه کرد، در سراسر این کهکشان پخش شده‌اند. این‌ها در حقیقت ابرهای عظیمی از گاز هیدروژن هستند که توسط تابش فرابنفش ستارگان داغ و جوان درونی‌شان، می‌درخشند. این نواحی که اخترشناسان از آن‌ها به عنوان مناطق «H II» یاد می‌کنند، محل تولد ستاره‌های جدید هستند.

این نواحی از نظر اینکه اطلاعاتی در زمینه تولد و تحول ستارگان در اختیار اخترفیزیکدانان قرار می‌دهند، بسیار ارزشمند هستند و تلسکوپ‌های زمینی و فضایی بسیاری در تلاش برای مطالعه آن هستند. دوربین پیشرفته تلسکوپ فضایی هابل فیلتری دارد که برای تشخیص تنها این طول موج به کار برده می‌شود. در این مقاله تولد و تحول ستاره‌ها را به صورت مفصل مورد بحث قرار داده‌ایم.

داده‌هایی که هابل از رصد این کهکشان جمع‌آوری می‌کند، بینشی در مورد تاریخچه شکل‌گیری ستاره‌های این کهکشان به دست می‌دهد. اخترشناسان خوشه‌های ستاره‌ای را بررسی می‌کنند تا قسمت‌های مختلف کهکشان M74 را تاریخ‌گذاری کنند - بدین ترتیب قادر خواهند بود با کنار هم قرار دادن داده‌ها، قدمت کهکشان را تخمین بزنند. اخترشناسان همچنین به بررسی توزیع غبار در این کهکشان می‌پردازند.

جدا از تلاش برای درک تاریخچه کهکشان‌های مارپیچی، ترکیب مشاهدات یک جسم از تلسکوپ‌های مختلف در طول طیف الکترومغناطیسی به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری از آن جسم سماوی بدست آورند.

کهکشان M74 یکی از اولین اهداف تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بوده تا اطلاعات ارزشمند دیگری را در طیف فروسرخ به دست اخترشناسان برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی