ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

پاسخ وزیر ارتباطات به کاهش سرعت اینترنت: با فیبر نوری، به زودی سرعت چند صد برابر خواهد شد

با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت وعده چند صد برابری سرعت اینترنت به معنای ارائه اینترنت با سرعت حداقل یک گیگابیت بر ثانیه است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۰

زارع‌پور بار دیگر با تاکید بر توسعه فیبر نوری در کشور، وعده داد با اجرایی شدن این پروژه سرعت اینترنت چند صد برابر خواهد شد. این گفته‌ها به معنی ارائه اینترنت با سرعت یک گیگابیتی است که طبق برنامه رگولاتوری برای حداقل 10 درصد از افراد جامعه پیش‌بینی شده است.

بحث سرعت اینترنت در دولت سیزدهم به چالشی بزرگ تبدیل شده است. موضوعی که به اعتقاد وزیر ارتباطات با پروژه فیبر نوری تا سه سال دیگر حل خواهد شد. «عیسی زارع‌پور» در حاشیه بهره برداری از 6 پروژه تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز بار دیگر به لزوم توسعه فیبر نوری اشاره کرده و گفت:

«نگاه و راهبرد دولت سیزدهم ایجاد شبکه پر سرعت و باکیفیت و امن برای مردم است و در این زمینه تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا اتفاق بیفتد. مهمترین رویدادی که باید برای ارتقای سرعت شبکه باید اتفاق بیفتد بحث طرح فیبر نوری منازل کسب و کارهاست که به خانه ها و ادارات فیبر نوری ببریم که نامحدود است و سرعت اینترنت چند صد برابر خواهد شد.»

وی به افتتاح پروژه طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها در سه استان کشور اشاره کرد و افزود: «مردم در این استان ها سرعت های چند صد مگابایتی بر ثانیه را تجربه می کنند. با این کار شبکه تلفن همراه هم ارتقا می‌یابد چون پیش زمینه اینترنت نسل پنجم این است که فیبر نوری تا پای آنتن‌ها و بی‌تی‌اس‌ها برود و عملا فیبر در همه جای شهر گسترده می‌شود.»

زارع‌پور چنین پروژه‌ای را زمان بر دانسته و اظهار داشت در عین حالی که کارهای کوتاه مدتی برای ارتقای کیفیت شبکه انجام می‌شود این طرح بنیادی نیز انجام و تا پایان دولت سیزدهم برای حداقل 80 درصد خانواده‌ها، فیبر نوری اجرایی می شود.

گفتنی است براساس آخرین آمارهای SpeedTest که وزیر ارتباطات بارها برای اثبات رشد سرعت اینترنت در کشور به آن استناد کرده، میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران حدود 10 مگابیت است و وعده چند صد برابری سرعت اینترنت به معنای ارائه سرعت یک گیگابیتی و بالاتر است.

این درحالی است که بهمن ماه سال گذشته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه، اعلام کرده بود با این پروژه بایستی تمامی مشترکین به اینترنت حداقل 30 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند، برای بیش از نیمی از خانوارها نیز باید سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در دسترس باشد. اینترنت با سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه نیز حداقل بایستی در دسترس 10 درصد مشترکین باشد. بنابراین دور از ذهن نیست که وعده وزیر در این باره تا سه سال آینده محقق شود اما احتمالا تنها بخش کوچکی از جامعه متقاضیان فیبر نوری را شامل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • کمال نجاتیان
    کمال نجاتیان | ۸ شهریور ۱۴۰۱

    وزارت خیار!

  • کمال نجاتیان
    کمال نجاتیان | ۸ شهریور ۱۴۰۱

    وزیر خیار

  • patrik
    patrik | ۷ شهریور ۱۴۰۱

    این بزرگوار یا درکی از عدد ۱۰۰ نداره، یا سرعت!

مطالب پیشنهادی