ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

دیوار: با سیستم تایید هویت در عرض ۶ ماه، آمار کاربران کلاهبردار را به طرز چشمگیری کاهش خواهیم داد

سیستم تایید هویت به زودی در «دیوار» راه اندازی خواهد شد و شماره سیم کارت کاربران با کد ملی آنها تطبیق داده خواهد شد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

دیوار سیستم «تایید هویت» خود را به طور آزمایشی راه اندازی کرده و آن را با شعار «دیواری امن دور دیوار» معرفی کرده است. در این سیستم قرار است که کاربران برای درج آگهی در پلتفرم دیوار، حتما تایید هویت بشوند و کد ملی آنها و با شماره موبایلی که قصد درج آگهی با آن را دارند، تطبیق داده شود. دیوار اعلام کرده این مساله درخواست عموم کاربران آنها بوده و این پلتفرم قصد دارد با راه اندازی این سرویس رایگان، امنیت معاملات دیوار و رابطه بین کاربران را ارتقا ببخشد. با تایید هویت، کلاهبرداران و سودجویان دیگر جایی در دیوار نخواهند داشت و کاربر می‌تواند با اعتماد و امنیت بیشتری از خدمات استفاده کند.

به گزارش دیجیاتو سایت دیوار اعلام کرده که سیستم تایید هویت به زودی به صورت سراسری در این پلتفرم راه اندازی خواهد شد و در آن شماره سیم کارت کاربران با کد ملی آنها تطبیق داده خواهد شد. دیوار تاکید کرده که اگر سیم کارت کاربر با کد ملی آنها همخوانی ندارد و در واقع سیم کارت به نامشان نیست، باید تغییر مالکیت سیم کارت را انجام دهند. همچنین، دارندگان سیم کارت شرکتی یا حقوقی‌ای که از حساب کاربری فروشگاهی یا پنل املاک استفاده می‌کنند نیازی به احراز هویت دوباره ندارند. دیگر کاربران که به صورت شخصی در دیوار فعالیت دارند نیز می‌بایست با تماس با مرکز پشتیبانی دیوار در مورد ادامه فرآیند پشتیبانی دیوار راهنمایی بگیرند.

در همین راستا گفتگویی با «سعید فروتن» مسئول پروژه تایید هویت در دیوار داشتیم تا اطلاعات بیشتری درباره این روش جدید جلوگیری از کلاهبرداری و رفتار مخرب کاربران کسب کنیم.

آرش پارساپور - دیجیاتو: آیا تایید هویت در دیوار برای همه بخش‌ها الزامی است و چه زمانی قرار است این سیستم به طور کامل اجرا شود؟

بخش تایید هویت برای افزایش سلامت پلتفرم و جلوگیری از رفتارهای مخرب از جمله کلاه‌برداری در پلتفرم دیوار راه‌اندازی شده است. در حال حاضر این فاز به صورت تستی پیش می‌رود و تا چند ماه آینده در همه بخش‌ها برای سراسر کشور فعال خواهد شد؛ اما چرا در همه بخش‌ها این موضوع صورت می‌گیرد؟ ما یک سال است که با یک تیم عملیاتی چند ده نفره در حال تعقیب کاربران با رفتار مخرب هستیم؛ مساله اینجاست که هرچه این کاربران شناسایی می‌شوند بازهم با یک شماره جدید به دیوار برمی‌گردند. کاربران متخلف به صورت مداوم شیوه‌ها و رفتارهای خود را عوض می‌کنند و ما نیز در تلاش هستیم تا با ارائه روش‌های نو از جمله استفاده از هوش مصنوعی، هرچه بیشتر و بهتر با این رفتارها مقابله کنیم. سازوکار تایید هویت یکی از این شیوه‌ها است که اثر مهمی در کاهش رفتارهای مخرب در پلتفرم‌ها دارد.  پلتفرم‌های بزرگ در جهان نیز از همین سازوکار برای افزایش اعتماد در میان کاربران و سالم‌سازی بستر فعالیت خود استفاده می‌کنند.

منظورتان از رفتار مخرب فقط کلاهبرداری مالی است؟

خیر. رفتار مخرب کاربران، صرفا کلاهبرداری مالی نیست و گاهی رفتارهایی نظیر مزاحمت، انتشار آگهی تکراری و اسپم،  از سوی کاربران سر می‌زند که این گونه رفتارها نیز جزو رفتارهای مخرب محسوب می‌شوند.

فکر نمی‌کنید این اجبار تایید هویت کاری کند که رابط کاربری‌تان کمی سخت‌تر شود و با ریزش کاربر مواجه شوید؟

کاملا به همه این ریسک‌ها آگاهی داریم و قبول کردیم که با این چالش‌ها مواجه خواهیم شد تلاش دیوار این است که با آزمایش راه‌کارهای مختلف و بهبود مداوم تجربه کاربری، ریزش‌ کاربرها با رفتار سالم به حداقل ممکن برسد و تجربه آن‌ها تحت تاثیر قرار نگیرد. در این مسیر از کاربران نیز به صورت مداوم بازخورد می‌گیریم.

چندی پیش سیستمی به نام بیعانه راه اندازی کردید که خود پلتفرم دیوار واسطه بین یک معامله بین کاربر خریدار و کاربر فروشنده می‌شد، آیا سیستم بیعانه به کاهش وجود این افراد در دیوار کمک نکرد؟

دیوار از ابتدای سال ۱۴۰۰ بر روی افزایش اعتماد و سلامت پلتفرم تمرکز کرده در این راستا اقدامات مختلفی از جمله تایید هویت و امکان پرداخت بیعانه انجام داده است. از نظر ما این اقدامات مکمل یکدیگرند و نباید به عنوان جایگزین در نظر گرفته شوند.

فکر می‌کنید با راه‌اندازی کامل سیستم تایید هویت، بتوانید آمار این کاربران را چقدر کاهش دهید؟

هنوز برای این برآوردها کمی زود است اما امیدواریم که با راه‌اندازی کامل این سیستم بتوانیم در عرض شش ماه، به صورت قابل توجهی آمار این کاربران با رفتارهای مخرب را کاهش دهیم.

یک کاربر چگونه می‌تواند ثابت کند کاربر دیگری مزاحم او شده و یا سرش کلاه گذاشته تا بتواند از شما درخواست معین کردن هویت آن کاربر را داشته باشد؟

علاوه بر زیرساخت هوش مصنوعی در تحلیل رفتار کاربران، یک تیم بررسی در دیوار وجود دارد تا گزارش کاربران را بررسی کند و تمامی شواهدی که ارائه شود را به طور دقیق و با اولویت بندی چک می‌کند. این تیم بررسی کننده علاوه بر اطلاعات ثبت شده توسط کاربر، سوابق رفتاری کاربر گزارش شده و کاربر گزارش کننده را بررسی می‌کنند و مجموعه این اطلاعات در صحت‌سنجی گزارشات به دیوار کمک می‌کند. اگر بر اساس مجموع اطلاعات موجود، تخلف کاربر محرز شود کاربر خاطی مسدود می‌شود. اینطور نیست که با هر گزارش ساده‌ای، یک کاربر محدود یا مسدود شود.

اساسا امنیت این اطلاعات هویت فردی چگونه تامین می‌شود؟

هیچ‌یک از اطلاعات در جایی از پلتفرم دیوار منتشر نخواهد شد و دیوار خود را متعهد می‌داند که با اقداماتی نظیر رمزنگاری اطلاعات نگرانی کاربران در رابطه با امنیت اطلاعات را رفع کند. سازوکار تایید هویت در دیوار از طریق سامانه شاهکار صورت می‌پذیرد. که راهکار متداولی است و از سوی بسیاری از محصولات دیجیتال و اپلیکیشن‌های مالی و خدماتی مورد استفاده قرار گرفته است.

همکاری شما با کاربرانی که با کلاهبرداری روبرو می‌شوند چطور است؟ چقدر همراه این کاربران هستید و در مسیر پیگیری شکایت به آنها کمک می‌کنید؟

تمام تلاش ما این است که با اقدامات مختلف از جمله آگاه‌سازی کاربران، از رخداد کلاه‌برداری جلوگیری کنیم و به نحوی کاربران را همراهی کنیم که تجربه ناخوشایندی نداشته باشند. پس از رخداد کلاه‌برداری همکاری ما با کاربران از طریق مشاوره حقوقی و همکاری با دستگاه قضایی در شناسایی کلاه‌بردار در پاسخ به استعلام‌های آن‌ها است.

این تایید هویت برای کاربران هزینه دارد؟ ضمنا قرار است محدودیتی برای هر کاربر برای انتشار آگهی در نظر گرفته شود؟

خیر فرایند «تایید هویت» هیچ هزینه مالی برای کاربر نخواهد داشت اما ارسال آگهی منوط بر طی شدن آن فرایند خواهد بود. در حال حاضر نیز تصمیمی برای اعمال محدودیت انتشار آگهی برای کاربران در دستور کار نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی