ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساترا
تکنولوژی

ساترا: تولیدات ویدیویی در فضای مجازی باید متناسب با فرهنگ اسلامی و قابل پخش در انواع رسانه‌ها باشد

معاون پایش و نظارت ساترا اعتقاد دارد محتواهای بومی تولید شده بایستی متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی و سدی برابر تهاجم فرهنگی پلتفرم‌های خارجی باشد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۰

معاون پایش و نظارت ساترا اعلام کرد این سازمان در حوزه تولید برنامه و سریال دو اصل را مد نظر قرار می‌دهد، یکی محتوای بومی متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی که سدی برابر تهاجم فرهنگی پلتفرم‌های خارجی است؛ دیگری محتوایی است که قابلیت انتشار و بازنشر در تمامی مدل‌های رسانه‌‌ای نظیر تلویزیون را داشته باشد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر؛ «محمد حسام‌‌پور»، معاون پایش و نظارت ساترا در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش، توضیحاتی در خصوص فعالیت این سازمان ارائه کرد:

«سازوکار صدور مجوزهای تولید و انتشار ساترا و نقش آن به‌عنوان نهاد ناظر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در مجلس و قانون بودجه سال 1400 و 1401 و همچنین در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به صراحت بیان شده است. فارغ از قوانین مجلس درنهادهای حاکمیتی، این تعیین تکلیف برای صدا و سیما ابلاغ شده است که این ماموریت را به انجام برساند.»

وی با بیان اینکه ساترا در حوزه تولید برنامه و سریال دو اصل را مدنظر قرار می‌دهد اظهار داشت: «نام یکی را مجاورت فرهنگی می‌گذارم؛ به این معنا که تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی-ایرانی به توسعه و تقویت زیست‌بوم رسانه‌های دیجیتال کمک می‌کند و سدی مقابل تهاجم و تهدیدهای فرهنگی پلتفرم‌های خارجی است.»

حسام‌پور دومین اصل مدنظر ساترا را گردش سبز محتوا عنوان کرد و گفت: «به مدد تحولات فناورانه جدید، پنجره‌های توزیع متنوع و متکثری برای محتوا به وجود آمده است. اگر در ابتدای پنجره، رسانه‌های اشتراکی را مدنظر قرار دهیم، در حلقه‌های بعدی تلویزیون رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. نقش ساترا به عنوان توسعه‌دهنده و تنظیم‌گر بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر این است که بتواند به این پنجره‌های توزیع را قوام دهد و گردش سبز محتوا در این پنجره ها را حمایت کند؛ درواقع محتوا نامیرا باشد و قابلیت انتشار و توزیع در پنجره‌های مختلف را داشته باشد.»

به نظر می‌رسد مقصود او، ساخت محتوا با محدودیت‌هایی باشد که صدا و سیما برای برنامه‌های تلویزیونی در نظر گرفته است.

معاون پایش و نظارت ساترا درباره نمایش سیگار و مصرف دخانیات در آثار نمایشی پلتفرم‌ها تاکید کرد آیین‌نامه‌ها و مقررات محتوایی ساترا در وبگاه این سازمان در اختیار تولیدکنندگان و مخاطبان قرار گرفته است و طبعا صیانت از منفعت عمومی و جلوگیری از آسیب به خانواده و جامعه از وظایف ذاتی نهاد ناظری همچون ساترا است:

«در خصوص مواردی که عنوان شد، در برخی محتوای بومی تولید شده، ایراداتی مشاهده می‌شود که در تمام موارد این چنینی، تذکراتی به رسانه‌ها داده می‌شود که در اکثر موارد، اصلاحات مد نظر، صورت می‌پذیرد. در هر صورت بنای ساترا در گفت‌وگوهای دوطرفه و تعامل سازنده با عوامل هنری و مدیران پلتفرم ها، به حداقل رساندن اینگونه موارد است.»

حسام‌پور درمورد تسریع روند صدور مجوزها در ساترا خاطر نشان کرد فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فرایند مشخص و مدونی است:

«مدیران رسانه، تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که درخواست تولید با محوریت سریال یا برنامه دارند طرح تفصیلی خود را به شوراهای تخصصی ساترا ارائه می دهند. بعد از بررسی‌های لازم برخی از طرح‌ها نیاز به مذاکره، صحبت‌های تخصصی و تعامل با پدیدآورندگان اثر دارند و جلسات کارشناسی برگزار می‌شود. سپس طبق بررسی کارشناسی و تفاهم انجام شده، صدور مجوز صورت می‌پذیرد.»

میان ساترا و وزارت ارشاد تقسیم کار صورت گرفته است

حسام‌پور درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مسئولیت نظارت و صدور مجوز ساترا و ارشاد در نمایش خانگی تاکید کرد: «طبق آنچه می‌دانم براساس تفاهم‌ها و همکاری‌هایی که بین نهادهای فرهنگی کشور بوده، این تقسیم کار صورت پذیرفته است و نقش اصلی ساترا در صدور مجوز تولید و انتشار برنامه‌هایی همچون تولید سریال و برنامه‌های تلویزیونی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مشخص بوده و ادامه خواهد داشت.»

وی درخصوص ورود ساترا به موضوع دستمزدهای هنرمندان در آثار نمایشی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر خاطر نشان کرد: «این موضوع مربوط به اقتصاد رسانه است. می‌توان گفت با شکل‌گیری رسانه‌های نوین به مدد فناوری دیجیتال، توسعه اینترنت و دسترسی همگانی به پهنای باند اینترنت مناسب، تکثر کانون‌های تولید محتوا نیز شکل می‌گیرد و حتی ژانرهای جدید برنامه های تلویزیونی نیز معرفی می‌شود.»

او تورم استعداد را یکی از عوامل بالا بودن دستمزد برخی هنرمندان دانسته و اظهار داشت تورم استعداد به این معنا است که در واقع تعداد هنرمندان مولد اثر هنری به همان نسبت رسانه‌ها، افزایش نمی‌یابد و در نتیجه رقابت بین رسانه‌ها برای استخدام این هنرمندان، منجر به افزایش دستمزدها و نرخ ها می‌شود.

حسام‌پور اعتقاد دارد وظیفه نهاد ناظر بر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر این است که نگذارد تورم استعداد به ضرر مخاطب و گرانی بیش از حد دسترسی به محتوا بینجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی