ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر ستاد امر به معروف: به کمک فناوری تشخیص چهره، افراد با حرکات نامتعارف را در معابر عمومی جریمه خواهیم کرد

به گفته گلپایگانی قرار است به کمک فناوری تشخیص چهره، متخلفین با دوربین‌های اماکن عمومی مثل مترو شناسایی شوند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۱

ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دنبال تصویب طرح عفاف و حجاب است که در آن افراد بی‌حجاب به جای مجرم، متخلف به شمار خواهند آمد. این طرح جرایمی را برای تخلف بی حجابی در نظر گرفته که به گفته دبیر این ستاد قرار است به کمک فناوری تشخیص چهره، متخلفین با دوربین‌های اماکن عمومی مثل مترو شناسایی شوند.

به تازگی ویدئویی از مصاحبه «هاشمی گلپایگانی»، قائم مقام رئیس و دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر منتشر شده که در آن به جزئیات طرح عفاف و حجاب و نحوه جریمه افراد متخلف اشاره می‌کند.

او با بیان اینکه طرح آن‌ها، 11 عرصه از جمله دستگاه‌های دولتی، خودرو و معابر عمومی را شامل می‌شود، گفت:

«در ادارات دولتی بایستی چندبار به فرد بدحجاب تذکر داده شود و در صورت عدم رعایت، مدیر آن جریمه و از حقوق او کم خواهد شد. طبق این طرح در معابر عمومی مثل مترو که یک مدیر نمی‌تواند اعمال نفوذ کند، اگر فردی حرکات نامتعارف و ناموزون انجام داد، به جای دستگیری، دوربین از او عکس می‌گیرد و یک مبلغ اثرگذار جریمه خواهد شد. این عکس با کارت ملی او تطبیق داده شده و برگه جریمه به منزل وی ارسال خواهد شد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا فناوری در حال حاضر این امکان را برای شناسایی افراد از روی تصویر دوربین‌ها فراهم ساخته یا خیر اظهار داشته امکان تطبیق این عکس با عکس کارت ملی وجود دارد.

مشخص نیست گلپایگانی این اظهارات را براساس چه طرح و جزییاتی بیان کرده و آیا واقعا چنین امکانی با دوربین‌های شهری و توسعه هوش مصنوعی در کشور فراهم شده است یا خیر. به نظر می‌رسد اجرایی شدن این فناوری، انتقاداتی از کاربران را با خود به همراه داشته باشد هرچند هنوز جزییات دقیقی از آن مشخص نشده است. همچنین با توجه به شیوع کرونا در کشور و استفاده از ماسک مشخص نیست در صورت وجود چنین سیستمی، باز هم امکان تشخیص چهره وجود دارد یا خیر؟

گفتنی است طرح عفاف و حجاب هنوز به تصویب هیچ دستگاهی نرسیده و اجرایی نشده است. این طرح که از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهیه شده، 11 عرصه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، محله، خانه و خانواده، وسایل نقلیه، اماکن تجاری و خدماتی و فرهنگی و ورزشی، لباس و پوشاک، مراکز آموزشی، معابر و مراکز عمومی، فضای مجازی، باندهای اشاعه مفاسد اخلاقی و سایر مظاهر فساد را شامل می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۸ شهریور ۱۴۰۱

    بسیار عالی

مطالب پیشنهادی