ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: اولین ماموریت شاتل فضایی دیسکاوری آغاز شد

اس‌تی‌اس-۴۱-دی اولین ماموریت دیسکاوری بود که هدف آن مستقر کردن سه ماهواره ارتباطی- تجاری و یک پنل خورشیدی بود.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

۳۰ آگوست ۱۹۸۴ (۱۳۶۳/۰۶/۰۸) بود که شاتل فضایی دیسکاوری برای نخستین ماموریت خود، اس‌تی‌اس-۴۱-دی (STS-41-D) به فضا پرتاب شد.

شاتل‌های فضایی نخستین فضاپیماهایی بودند که قابلیت استفاده مجدد از آن‌ها امکان‌پذیر بود. این نوع از فضاپیماها می‌توانستند دفعات متعددی به فضا پرتاب شوند و دوباره سالم به زمین بازگردند.

شاتل‌ها امکان حمل تا ۷ سرنشین‌ و ۲۵ تُن بار و به‌سر بردن مدت زمان بیشتری در مدار را داشتند و مجهز به تجهیزاتی بودند که توانایی به‌ دام انداختن، تعمیر و قرار دادن ماهواره‌ها در فضا را دارند.

شاتل فضایی دیسکاوری جزو سه شاتل ناسا که دچار سانحه نشدند، محسوب می‌شود.

این شاتل در سال ۲۰۱۱ به‌علت هزینه‌های زیادی که پرتاب آن‌ به همراه داشت، بازنشسته شد. دیگر شاتل‌های ناسا نیز دچار همین سرنوشت شدند.

دیسکاوری طی فعالیت‌های خود ۳۹ ماموریت را به اتمام رساند که اس‌تی‌اس-۴۱-دی اولین آن‌ها بود.

این ماموریت که با تاخیر دوماهه انجام می‌شد، شامل شش سرنشین بود که یکی از آن‌ها دومین زن آمریکایی، پس از سالی راید محسوب می‌شد که در ماموریت‌های ناسا پرواز می‌کرد.

هدف این ماموریت که حدود شش روز طول کشید، مستقر کردن سه ماهواره ارتباطی- تجاری و یک پنل خورشیدی بود که با موفقیت به اتمام رسید.

تصویر بالا: عکس سرنشینان اس‌تی‌اس-۴۱-دی، هنری هارتسفیلد(فرمانده ناو)، مایکل کوتس (خلبان)، جودیت رزنیک، استیون هاولی، مایک مولان و چارلز دی واکر (متخصصین ماموریت).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی