ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال ابتلای سگ‌ها به زوال عقل پس از 10 سالگی افزایش می‌یابد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیماری زوال عقل در سگ‌های با سن بیشتر از ده سال بسیار رایج است و سگ‌ها هم دچار زوال عقل می‌شوند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیماری زوال عقل در سگ‌های با سن بیشتر از ده سال بسیار رایج است و سگ‌ها هم دچار زوال عقل می‌شوند، اما در اغلب موارد تشخیص چنین بیماری در سگ‌ها کار دشواری است.

زوال عقل در سگ‌ها یا همان اختلال عملکرد شناختی سگ، شبیه بیماری آلزایمر در انسان است و این بیماری مغزی پیش‌رونده می‌تواند باعث تغییرات رفتاری، شناختی و سایر تغییرات در سگ‌ها شود. به طور کلی این بیماری در سگ‌های بالای هشت سال دیده می‌شود، اما می‌تواند از سن شش سالگی نیز آغاز شود.

علایم بیماری زوال عقل در سگ‌ها

صاحبان حیوانات خانگی ممکن است بسیاری از این تغییرات رفتاری را صرفا بخشی عادی از پیری حیوان خود ندانند. از سوی دیگر تشخیص زوال عقل برای دامپزشکان نیز ممکن است کمی دشوار باشد. هیچ آزمایش دقیق و غیر تهاجمی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد.

سگ‌های مبتلا به زوال عقل اغلب در حیاط یا داخل خانه گم می شوند. آنها به راحتی پشت مبلمان یا گوشه های اتاق گیر می‌کنند و علت آن هم واضح است. سگ‌ها به راحتی فراموش می‌کنند که چگونه باید از آن محیط خارج شوند. حتی فراموش می‌کنند باید گاهش دنده عقب حرکت کنند یا برای عبور از در به سمت لولای آن می‌روند.

در اثر بیماری زوال عقل، تعامل سگ ها با سایر افراد و حتی سایر حیوانات خانگی نیز می‌تواند تغییر کند. مثلا ممکن است نسبت به قبل به دنبال محبت کمتر یا بیشتری از سوی صاحب خود باشند یا برای مثال ممکن است با سایر سگ‌های خانه بدخلقی کنند. حتی ممکن است چهره‌هایی که در تمام زندگی خود می‌شناختند را نیز فراموش کنند.

همچنین سگ هایی با بیماری زوال عقل، تمایل دارند در طول روز بیشتر بخوابند و شب‌ها بیشتر بیدار باشند. آنها ممکن است به ظاهر بدون هدف قدم بزنند، ناله یا پارس کنند.

گاهی اوقات مراقبت از سگ سالخورده مبتلا به زوال عقل مانند داشتن یک توله سگ است و ممکن است چنین سگ‌هایی مانند توله‌های کوچک در خانه دستشویی کنند. سطح کلی فعالیت چنین سگ‌هایی نیز می‌تواند تغییر کند. مثلا ممکن است در تمام روز قدم بزنند یا به سختی از جای خود بلند شوند.

همچنین ممکن است صاحب سگ، متوجه افزایش سطح اضطراب سگ شود. برای مثال ممکن است سگ مبتلا به زوال عقل دیگر با تنها ماندن کنار نیاید و صاحب خود را از اتاقی به اتاق دیگر تعقیب کند یا به راحتی از چیزهایی که قبلا هرگز او را آزار نمی داد به راحتی بترسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی