ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴؛ گوشی تاشو برای همه

گلکسی زد فلیپ ۴ با برطرف کردن مشکلات نسل قبل، بهترین فلیپ فون هوشمند بازار است.

نوشته شده ۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

گلکسی زد فلیپ ۴ چند روز قبل معرفی شد تا دنیای گوشی‌های تاشو باز هم به‌لطف سامسونگ به جلو حرکت کند. اگرچه شرکت‌های زیادی گوشی تاشو معرفی می‌کنند اما تنها شرکتی که به تولید و عرضه این محصول در مقیاس جهانی می‌پردازد و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد، سامسونگ است. طبق آخرین گزارش مؤسسه تحقیق بازار کانترپوینت، سامسونگ در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۶۲ درصد از بازار گوشی‌های تاشو هوشمند را در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود که با موفقیت دو عضو جدید یعنی زد فلیپ ۴ و زد فولد ۴، سهم بازار سامسونگ در نیمه دوم سال جاری میلادی به ۸۰ درصد برسد.

سامسونگ در طراحی گلکسی زد فلیپ ۴ تمام تلاش خودش را به‌کار بسته تا مشکلات نسل قبل را برطرف کند. این گوشی از نظر طراحی کمی بهبود پیدا کرده و زیباتر شده، با جدیدترین چیپ دنیای موبایل یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ عرضه شده و از مشکلات نسل قبل در بخش دوربین و شارژدهی را نیز رها شده است. در ادامه بررسی ویدیویی گلکسی زد فلیپ ۴ را می‌بینید.

فهرست مطالب

بررسی ویدیویی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

  • بدنه از جنس شیشه و آلومینیوم
  • نمایشگر داخلی ۶.۷ اینچی دینامیک امولد ۲ ایکس با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
  • نمایشگر بیرونی ۱.۹ اینچی سوپر امولد
  • چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱
  • ۸ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی دوگانه با دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری OneUI 4.1.1
  • باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی

طراحی و کیفیت ساخت

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

زبان طراحی زد فلیپ ۴ تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد و همچنان با یک گوشی خاص، زیبا و باکیفیت روبرو هستیم. در زبان طراحی جدید سامسونگ، فریم گوشی‌ها تخت و براق شده و شیشه پشت گوشی‌ها روکش مات دارد. این موضوع در زد فلیپ ۴ نیز دیده می‌شود. سامسونگ می‌گوید فریم زد فلیپ ۴ از آلومینیوم مقاوم‌تری ساخته شده و شیشه پشت نیز با گوریلا گلس ویکتس پلاس محافظت می‌شود. روکش مات شیشه پشتی ظاهر زیبایی به گوشی داده است. در مجموع زد فلیپ ۴ به اندازه نسل قبل در دستان شما یا روی سطح صاف، سر نمی‌خورد و استفاده از آن ساده‌تر شده است.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

لولای زد فلیپ ۴ همانند نسل قبل بسیار محکم و باکیفیت است و باز و بسته کردن گوشی را به عملی لذت‌بخش تبدیل می‌کند. با این لولا می‌توانید نمایشگر را در هر زاویه‌ای ثابت نگه دارید. البته باز کردن گوشی با یک دست کار دشواریست و پیشنهاد می‌کنیم همیشه از دو دست برای باز کردن نمایشگر استفاده کنید تا به نمایشگر آسیب وارد نشود.

یکی دیگر از تغییرات مثبت زد فلیپ ۴، کاهش جزئی حاشیه‌های اطراف صفحه است. این موضوع باعث شده تا ابعاد گوشی در مقایسه با نسل قبل، اندکی کاهش پیدا کند. با این حال همچنان با یک گوشی نسبتا باریک و بلند با نسبت تصویر ۲۲:۹ روبرو هستیم و رسیدن انگشتان به بالای صفحه یا حتی دکمه‌های ولوم کار ساده‌ای نیست.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

اگر انتظار داشتید سامسونگ امسال بتواند فرورفتگی محل تا شدن نمایشگر را حذف کند، ناامید خواهید شد. این فرورفتگی همچنان در زد فلیپ ۴ حضور دارد و باید به حضورش عادت کنید. چیزی که نمی‌توان به آن عادت کرد، محافظ صفحه روی نمایشگر است که به‌شکل محسوسی کج چسبانده شده است و می‌دانید که جدا کردن محافظ صفحه به احتمال فراوان باعث آسیب دیدن نمایشگر خواهد شد.

نمایشگر

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

گلکسی زد فلیپ ۴ از نظر نمایشگر، هیچ تفاوتی با نسل قبل ندارد. نمایشگر داخلی این گوشی از پنل ۶.۷ اینچی داینامیک امولد ۲ ایکس و رزولوشن فول اچ‌دی استفاده می‌کند. نرخ رفرش این صفحه بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز متغیر است تا مدیریت بهتری روی مصرف انرژی صورت بگیرد. نمایشگر بیرونی نیز همان ۱.۹ اینچی سوپر امولد با نرخ رفرش ۶۰ هرتزی است.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

کیفیت نمایشگر داخلی کم‌نظیر است و همان چیزیست که از یک گوشی پرچمدار در سال ۲۰۲۲ انتظار داریم. تماشای هر محتوایی روی این صفحه لذت‌بخش است و حداکثر روشنایی آن نیز برای تمام شرایط نوری کفایت می‌کند. حداکثر روشنایی این صفحه در سه حالت دستی، اکسترا برایتنس و خودکار به‌ترتیب به ۵۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ نیت می‌رسد.

البته همانند نسل قبل اگر از گوشی در حالت تا شده استفاده کنید، بسته به زاویه دید شما نیمی از تصویر تاریک‌تر از نیمه دیگر دیده می‌شود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

گلکسی زد فلیپ ۴ با اندروید ۱۲ و رابط کاربری OneUI 4.1.1 عرضه شده است. طراحی ظاهری و قابلیت‌های نرم‌افزاری این گوشی تفاوت خاصی با نسل قبل و حتی دیگر گوشی‌های جدید سامسونگ ندارد.

مهم‌ترین قابلیت زد فلیپ ۴ حالت فلکس مود (Flex Mode) است. در این حالت، نرم‌افزار در نیمه بالایی (یا پایینی) صفحه باز شده و نیممه دیگر نمایشگر، قابلیت‌های کنترلی دیگری را در اختیار شما می‌گذارد. تعداد اپ‌های سازگار با فلکس مود هنوز محدود است و فقط اپ‌هایی مثل گالری، دوربین، یوتوب و تقویم به‌درستی در این حالت اجرا می‌شوند.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

البته می‌توانید فلکس مود را برای تمام اپ‌ها فعال کنید. در این حالت نیمه پایین صفحه تعدادی ویجت کنترلی را نشان می‌دهد و همچنین می‌توانید از ترک‌پد برای کنترل نشان‌گر ماوس در نیمه بالایی استفاده کنید. همان‌طور که حدس می‌زنید، این ویژگی روی صفحه کوچک زد فلیپ ۴ هیچ کاربردی ندارد.

نمایشگر بیرونی زد فلیپ ۴ از تم‌های جدید و زیبایی بهره می‌برد. همچنین می‌توانید از این صفحه برای ثبت سلفی با دوربین اصلی بهره بگیرید. مشکل نسل قبل یعنی ثبت عکس مربعی در این حالت نیز حل شده و حالا عکس‌های سلفی با دوربین اصلی با ابعاد کامل ثبت می‌شوند.

سخت‌افزار

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴
نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

زد فلیپ ۴ اولین گوشی با چیپ جدید و بهینه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است که به دست ما رسیده و عملکرد سخت‌افزاری آن در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. طبق بررسی‌های ما در دیجیاتو، این گوشی در تمام بنچمارک‌های سخت‌افزاری از گلکسی اس ۲۲ اولترا بهتر عمل می‌کند.

البته نتیجه تست آنتوتو کمتر از انتظار است و احتمالا این موضوع به محدودیت کارآیی چیپ در بدنه کوچک زد فلیپ ۴ برمی‌گردد. طبق اطلاعات موجود، چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ در بنچمارک آنتوتو بین ۱ میلیون تا ۱.۲ میلیون امتیاز می‌گیرد اما زد فلیپ ۴ در این تست به نتیجه‌ای بهتر از ۹۰۰ هزار دست نیافت. در جدول زیر نتایج این گوشی را با نسل قبل و اس ۲۲ اولترا مقایسه کرده‌ایم.

نام گوشیAntutu 9GeekBench 5.1
Multi-Core
PCMark
Work 3.0
3DMark
WL Unlimited
3DMark
WLE Unlimited
زد فلیپ ۴۹۰۷۶۶۶۳۹۵۶۱۳۷۵۱۱۱۱۲۹۲۷۴۷
زد فلیپ ۳۷۰۷۷۶۱۳۳۴۳۱۴۲۰۳۵۲۶۱۱۰۷۷
اس ۲۲ اولترا۹۳۷۵۱۱۳۵۳۴۱۳۰۳۵۱۰۲۰۶۲۴۴۳
مقایسه نتایج بنچمارک گلکسی زد فلیپ ۴ با نسل قبل و گلکسی اس ۲۲ اولترا

با این سطح از کارآیی، گلکسی زد فلیپ ۴ تمام اپ‌ها و بازی‌ها را به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کند و می‌توانید برای تمام نیازهای خود روی آن حساب کنید. البته همچنان پس از حدود نیم ساعت اجرای بازی، شاهد گرم شدن نیمه بالایی گوشی هستیم.

دوربین

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

زد فلیپ ۴ یکی از مشکلات نسل قبل یعنی عملکرد ضعیف دوربین را ندارد. سنسور دوربین اصلی این گوشی بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر شده و دو دوربین دیگر نیز به لطف بهبودهای نرم‌افزاری، عکس‌های بهتری می‌گیرند.

دوربین اصلی این گوشی حالا می‌تواند در شرایط نوری مختلف، عکس‌های خوبی بگیرد. در شرایط نوری ایده‌آل شاهد عکس‌هایی بسیار باکیفیت با دامنه دینامیکی بالا، رنگ‌های زنده و کنتراست خوب هستیم. در محیط تاریک نیز به لطف نایت‌مود و اچ‌دی‌آر خودکار، عکس‌هایی با کیفیت مطلوب و غنای رنگ قابل قبول را شاهد هستیم.

دوربین اولتراواید اگرچه به دوربین اصلی نمی‌رسد اما باز هم می‌توان در شرایط نوری مناسب، عکس‌های خوبی با آن ثبت کرد. در شرایط نوری ضعیف حتی با استفاده از نایت‌مود نیز نمی‌توانید عکس باکیفیتی با این دوربین ثبت کنید.

دوربین سلفی گوشی نیز عملکرد قابل قبولی دارد اما اگر از عکس‌های این دوربین راضی نیستید، می‌توانید به‌راحتی با استفاده از نمایشگر بیرونی، عکس‌های سلفی خود را با دوربین اصلی ثبت کرده و به بالاترین کیفیت ممکن دست پیدا کنید.

باتری و شارژ

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

دومین مشکل اساسی نسل قبل یعنی شارژدهی ضعیف نیز در زد فلیپ ۴ به‌طور کامل حل شده است. این گوشی به باتری قوی‌تر ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده و از شارژ سریع ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

طبق نتایج تست باتری پی‌سی مارک با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن، این گوشی می‌تواند ۹ ساعت مداوم شما را همراهی کند. این نتیجه در نسل قبل حدود ۶ ساعت بود. بنابراین با افزایش ۵۰ درصدی شارژدهی روبرو هستیم. طبق تجربه من، زد فلیپ ۴ به‌راحتی یک روز کامل را همراه شما خواهد بود.

سرعت شارژ گوشی نیز بهبود قابل توجهی پیدا کرده و حالا با شارژر ۲۵ واتی سامسونگ می‌توانید ۵۰ الی ۵۵ درصد باتری را طی نیم ساعت شارژ کنید. شارژ کامل باتری نیز به حدود ۷۵ الی ۸۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴

سامسونگ امسال تمام تلاش خود را به‌کار بست تا مشکلات اصلی نسل قبل یعنی شارژدهی و عملکرد ضعیف دوربین را در کنار چند باگ نرم‌افزاری حل کند، و در این راه به موفقیت کامل رسید. بنابراین گلکسی زد فلیپ ۴ یک پرچمدار عالی و یک گوشی تاشو بی‌رقیب است. اگر به فرم‌فکتور فلیپ‌فون علاقه دارید، زد فلیپ ۴ بهترین گزینه پیش روی شماست.

تنها نکته‌ای که می‌تواند مانع از فروش بالای این گوشی تاشو سامسونگ شود، این است که اکثر علاقه‌مندان به فلیپ‌فون هوشمند، نسل قبلی یعنی زد فلیپ ۳ را خریده‌اند. با وجود پیشرفت‌های محسوس زد فلیپ ۴ نسبت به نسل قبل، به‌سختی می‌توان این افراد را قانع کرد که نسل جدید را بخرند. با این حال زد فلیپ ۴ می‌تواند تا مدت‌ها عنوان بهترین فلیپ‌فون هوشمند را در اختیار خود بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی