ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ جیمز وب
علمی

گوش کنید: ناسا صدای دیجیتالی تصاویر خیره کننده جیمز وب را منتشر کرد

ناسا داده‌های اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب را به موسیقی تبدیل کرده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب که در ماه‌های اخیر منتشر شدند، سروصدای زیادی به پا کردند. حالا ناسا داده‌های جمع‌آوری شده در تهیه این تصاویر را به موسیقی تبدیل کرده است. این خبر علاقه‌مندان به نجوم را بسیار شگفت‌زده کرد. در ادامه می‌توانید به این آهنگ‌ها گوش دهید.

«سحابی کارینا» یک جرم سماوی خیره‌ مملو از ستاره، گاز و غبار است که صخره‌های کیهانی آن تبدیل به یک سمفونی زیبا و درخشان شده است. «مت روسو» موزیسین و استاد فیزیک دانشگاه تورنتو که بر روی این پروژه کار کرده است، می‌گوید: «موسیقی به صورت مستقیم احساس ما را هدف می‌گیرد. هدف ما این است که تصاویر و داده‌های تلسکوپ جیمز وب را از طریق صدا نیز قابل درک کنیم. شنوندگان هنگامی که به این موسیقی گوش می‌دهند قادر هستند جزئیات بی‌نظیر تصاویر را به یاد آورند.»

در این مقاله اولین تصاویر منتشر شده توسط تلسکوپ جیمز وب را با جزئیات کامل بررسی کردیم.

پس از آن نوبت به سحابی «حلقه جنوبی» می‌رسد. این سحابی آوایی وهم‌انگیز دارد - مانند آهنگی که در یک تونل نواخته شده است و نوازنده‌های سازهای زهی آن را تنظیم کرده‌اند. تبدیل داده‌های سحابی حلقه جنوبی به موسیقی در دو بخش انجام شده است تا مشاهدات مادون قرمز جیمز وب از این سحابی درنهایت به صورت شنیداری منتشر شوند.

ستارگان این سحابی آوای منحصر به فردی دارند، انگار که پیانوی کوک نشده‌ای نواخته می‌شود!

تصاویر این دو سحابی تنها تصاویری نیستند که تیم دانشمندان و موسیقی‌دانان آن را به صدا تبدیل کرده‌اند. اگر به یاد داشته باشید تلسکوپ فضایی جیمز وب داده‌هایی از اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی نیز جمع‌آوری کرده بود. این سیاره درحقیقت یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی بود که «WASP-96 b» نام دارد.

تبدیل داده‌های این جو این سیاره فراخورشیدی به موسیقی بسیار جالب بوده است. صداهایی مانند چکیدن آب در این آهنگ به گوش می‌رسند که این قطرات به نوعی نشانه‌های آب در جو این سیاره هستند.

تجربه شنیدن داده‌های وب بسیار شگفت‌انگیز است. این کار به ما نشان می‌دهد برای کشف و درک کیهان راه‌هایی فراتر از رصد با چشم نیز وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی