ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی بازار پس از آزادسازی واردات خودرو با توجه به آیین‌نامه

پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در ابتدای شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو سرانجام ابلاغ شد اما ابهامات ادامه دارد.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد آیین‌نامه واردات خودرو اعلام کرد: «قرار است کارگروهی ما به التفاوت نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند. یعنی تا زمانی که واردکننده ماشین‌اش را نفروخته است، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می‌کند چون ممکن است یک خودرو در ماه 100-500 دستگاه عرضه شود و در ماه بعد اصلا عرضه نشود و این بلاتکلیفی در عوارض و تعرفه یک مصیبت بسیار بزرگ است.»

مهدی دادفر در ارتباط با ابلاغ آیین نامه واردات خوردو، توضیح داد: «آن چه که در این آیین نامه واضح است، بحث ممنوعیت واردات خودرو پیش از انجام ترخیص است، مابقی بندهای پیش بینی شده اکثرا منوط به تضمین یک دستور العمل دیگر و یا یک هماهنگی دیگر است. آن چه که در این آیین نامه کاملا مغفول است، اینکه آیا دستور العمل‌های قبلی مربوط به خودرو برقرارند و عوارض و تعرفه‌های گمرکی به چه صورت است؟»

وی با اشاره به سقف 1 میلیارد دلار واردات گفت: «اگر فرض کنیم تمام خودروهایی که قرار است وارد شوند 10 هزار دلار باشند، ما عملا بیش از 100 هزار دستگاه خودرو واردات نخواهیم داشت. مناطق آزاد هم از واردات بی‌بهره خواهند شد چرا‌که خودروهای برقی و هیبریدی به مناطق آزاد واردات خواهند داشت. از همین روی تا دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایی که در درون این دستورالعمل آمده است تعیین تکلیف نشود، فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی برای واردات بیفتد؛ بعلاوه با این دستورالعمل می‌توان آن را روپیک* واردات خود نام نهاد.»

این کارشناس بازار خودرو بیان داشت: «بنده اطلاعی درباره انواع خودروهای وارداتی ندارم و باید ببینیم آیا واردکنندگان، خودروی 20 هزار دلاری که هزینه حمل 3-4 هزار دلاری نیز به همراه دارد و تقریبا 23-24 هزار دلار می‌شود، چه مدل‌هایی را پیدا می‌کنند که با استانداردهای ایران هم سازگار باشد. درخصوص تعرفه‌ها هم وضعیت نامعلوم است و بنظر می‌رسد وزارت صمت این دستورالعمل را از باب رفع مسئولیت تنظیم کرده باشد. به عنوان مثال من یک خودرو 10 هزار دلار بیاورم، آیا تعرفه 55 درصد، 75 درصد و یا 95 درصد است که این موضوع، عوارض و اسقاط آن در این دستور العمل مشخص نیست.»

تاریخ احتمالی واردات خودرو به کشور

دادفر با اشاره به نامعلوم بودن تاریخ واردات خودرو در آیین‌نامه واردات خودرو، اذعان کرد: «فکر نمی‌کنم زودتر از سه ماهه آینده واردات خودرو اجرایی شود، همچنین خودروهای شاسی بلند به هیچ عنوان وارد نخواهند شد. خودروهای وارداتی احتمالا از خودروهای 10 برند اول دنیا نیست و اگر هم باشد، احتمالا از پیکانتو، کپچر یا رنو است که آن‌ها حدود 800-900 میلیون تومان خواهد بود.»

وی در خصوص وضعیت بازار خودروهای چینی در صورت واردات خودرو، بیان کرد: «این دستورالعمل تولیدی است، نه دستورالعمل واردات و هیج آسیبی به تولید خودروهای چینی نخواهد زد؛ کما اینکه تلاش کرده فرآیند، بازار و قیمت خودروهای وارداتی را با خودروهای چینی دقیقا حفظ کند و چرایی آن معلوم نیست.‎‌ از طرف دیگر، خودروی 10 هزار یورویی خودروی قابل رقابتی نیست و تمام ماشین‌هایی که در حال تولید آن هستیم،  در کنار خودروهای 10 هزاریورویی دنیا یک سر و گردان از آن‌ها بالاتر هستند؛ در واقع کیفیت لازم را خودروهای 10 هزار یورویی ندارند و لذا رقابت وجود نخواهد داشت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی