ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراحت حین کار
علمی

پژوهشی جدید: استراحت‌های کمتر از 10 دقیقه می‌توانند راندمان کارمندان را افزایش دهند

محققان در مطالعات خود دریافته‌اند که اگر کارمندان وقفه‌های کوتاه کمتر از 10 دقیقه داشته باشند، انرژی و راندمان بیشتری پیدا می‌کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

محققان می‌گویند وقفه‌های کوچک با مدت زمانی کمتر از 10 دقیقه می‌توانند به بهبود وضعیت سلامتی و سطح انرژی افراد شاغل کمک کنند. این استراحت‌های کوتاه ظاهرا توانایی کاهش خستگی را دارند و کارمندان را سرحال‌تر می‌کنند.

گروهی از پژوهشگران در رومانی با بررسی 22 مطالعه که در مجموع شامل 2335 نفر بوده، دریافته‌اند که استراحت‌های کوتاه می‌توانند چه تاثیری روی کار کردن داشته باشند. در این آزمایش‌ها از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا کارهای مختلفی از تایپ کردن گرفته تا آزمایش‌های حافظه را انجام دهند. هر کدام از این کارها با یک وقفه 8 ثانیه‌ای تا 10 دقیقه‌ای متوقف می‌شد. خود وقفه‌ها هم به شیوه‌های مختلفی از انجام فعالیت‌های فیزیکی گرفته تا تماشای ویدیوهای کوتاه متفاوت بودند.

شرکت‌کنندگان در طول این مطالعات پرسش‌نامه‌هایی را پر کردند تا اعلام کنند که چقدر خسته هستند یا انرژی و اشتیاق دارند. سپس نتایج این تحقیق‌ها با کسانی مقایسه شد که در حین کار هیچ استراحتی نداشتند یا صرفا یک روتین معمول را دنبال می‌کردند.

کار کردن

در پایان کار مشخص شد که وقفه‌های کوچک اثری کوچک اما مثبت روی کارمندان دارند. حدود 64 درصد کسانی که استراحت‌های کوتاه داشتند از نظر انرژی و خستگی وضعیت بهتری نسبت به گروه کنترل پیدا کرده بودند. اثر استراحت بر عملکرد افراد کمتر واضح بود. با این حال، محققان می‌گویند هرچه وقفه‌ها طولانی‌تر باشد، اثر آن بر عملکرد افراد بهتر می‌شود.

«پاتریشیا آلبولسکو»، محقق ارشد این پژوهش که نتایجش در مجله PLOS One منتشر شده، می‌گوید وقتی وظایف روزانه کارمان را انجام می‌دهیم و نیازهای خودمان را نادیده می‌گیریم، عواقبی به وجود می‌آید. آلبولسکو مدعی است که فرهنگ کار همیشگی می‌تواند افراد را برای کار پیوسته تحت فشار بگذارد.

البته این تحقیق محدودیت‌هایی هم دارد. مثلا مشخص نیست که مطالعات مورد استفاده در آن بدون سوگیری بوده یا نه. به‌علاوه، مشخص نیست که کارمندان باید چند بار در روز استراحت 10 دقیقه‌ای داشته باشند و با استراحت‌های خود چه کار کنند.

اگر تمایل داشتید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی