ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همه‌چیز درباره سری هشتم اپل واچ
تکنولوژی

هرآنچه درباره اپل واچ سری 8 می‌دانیم

در این مطلب نگاهی به تمام گزارش‌ها و شایعات پیرامون اپل واچ سری 8 داریم.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

اکنون که تنها چند روز بیشتر تا زمان رونمایی احتمالی از اپل واچ سری 8 در رویداد 16 شهریور اپل باقی نمانده، بد نیست در یک جمع‌بندی کلی هرآنچه که از نسل بعدی ساعت‌های هوشمند اپل می‌دانیم را مرور کنیم.

این نکته را مدنظر داشته باشید که موارد پیش‌رو هیچ یک به شکل رسمی توسط کوپرتینویی‌ها تایید نشده‌اند و ممکن است در هنگام عرضه محصول دچار تغییر شوند.

طراحی

پیش از عرضه اپل واچ سری 7 شایعات متعددی مطرح شده بود که اپل روی طراحی تازه‌ای برای آن‌ها کار می‌کند و قصد دارد تا با ایجاد لبه‌های مسطح هماهنگی ظاهری بیشتری میان اپل واچ، آیفون 13 و آیپد پرو ایجاد کند، با این وجود ادعای‌های مذکور در قالب شایعه باقی ماندند.

همه‌چیز درباره سری هشتم اپل واچ

اکنون اما اخبار تایید نشده بیان می‌کنند که نسخه رده بالای سری 8 می‌تواند این تغییرات طراحی مورد بحث را پشت سر گذاشته باشد و احتمالا از نمایشگری مسطح برخوردار است اما همچنان لبه‌های آن فاقد تغییر مذکور هستند و مسطح نخواهند بود.

ابعاد

به گفته «راس یانگ»، تحلیگر دنیای نمایشگرها علاوه بر ابعاد کنونی نسل فعلی، یکی از مدل‌های اپل واچ سری 8 از نمایشگری برخوردار خواهد بود که تا 5 درصد بزرگ‌تر از سایرین است. این مدل احتمالا دارای یک نمایشگر 1.99 اینچی خواهد بود که تا حدی از نمایشگر 1.90 اینچی نسل هفتم اپل واچ‌های 45 میلی‌متری بزرگ‌تر است.

بدین ترتیب ابعاد کلی این مدل نیز به 47 میلی‌متر خواهد رسید، از سوی دیگر «مارک گورمن»، خبرنگار بلومبرگ نیز عنوان کرده که این مدل بزرگ‌تر، نسخه بادوام و جان‌سخت این سری خواهد بود که در خبرها با نام احتمالی «پرو» از آن یاد می‌شود.

همه‌چیز درباره سری هشتم اپل واچ

البته اخبار حول این مدل بادوام پرو تا حد زیادی ضد و نقیض هستند زیرا برخی از منابع ابعاد نمایشگر آن را 2 اینچ ذکر کرده‌اند که اگر این حالت دوم صحت داشته باشد، وضوح تصویر آن به میزان 410 در 502 پیکسل خواهد رسید که 7 درصد از نسل پیشین بیشتر است.

این مدل با دوام که گفته شده جنس آن از تیتانیوم خواهد بود، احتمالا جایگزین مدل اپل واچ ادیشن کنونی خواهد شد.

اپل واچ سری 8 در کنار مدل‌های اصلی و مدل بادوام بزرگ‌تر که پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفت، همچنین از یک مدل ارزان‌تر SE هم برخوردار خواهد بود. اطلاعات زیادی از این محصول در دست نیست اما گمان می‌رود که پردازنده سریع‌تری داشته باشد.

رنگ‌ها

بنابر به گمانه‌زنی‌های موجود، اپل واچ سری 8 می‌تواند در رنگ‌های نیمه‌شب (آبی تیره)، استارلایت (زرد مایل به سفید)، نقره‌ای و در نهایت طیف جدیدی از Product Red عرضه شود.

همه‌چیز درباره نسل هشتم ساعت‌های هوشمند اپل

تراشه S8

گفتنی است که نسل آتی اپل واچ از تراشه S8 استفاده خواهد کرد که از مشخصاتی مشابه تراشه S7 نسل پیشین بهره می‌برد. بنابراین می‌توان گفت که از نظر عملکرد، سرعت یا ارتقاهای انجام شده تغییری خاصی در آن صورت نگرفته و ظاهرا در سال 2023 شاهد تراشه‌های کاملا جدید در ساعت‌های هوشمند اپل خواهیم بود.

حالت کم‌مصرف

گفته شده در ساعت‌های هوشمند جدید اپل یک حالت کم‌مصرف ارتقا یافته هم موجود است که اجازه می‌دهد در حالت صرفه‌جویی مصرف باتری، قابلیت‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرند.

ویژگی‌های احتمالی مرتبط با تناسب اندام

با استناد به گزارش وال‌استریت ژورنال و منابع دیگر، اپل چند ویژگی مرتبط با سلامتی را هم برای سری 8 توسعه داده است. این ویژگی‌ها مواردی مانند نظارت بر فشار خون، دماسنج و رهگیری حالات حین خواب مثل توقف تنفس و در نهایت شناسایی دیابت را شامل می‌شوند.  

انتظار می‌رود برخی از این حسگرها در سری 8 وجود داشته باشند اما مشخص نیست تمامی آنها در هنگام عرضه آماده شده باشند.

حال اگر بخواهیم این موارد را به شکل جداگانه بررسی کنیم باید گفت حسگر حرارتی یا همان دماسنج احتمالا در سری 8 موجود خواهد بود و گمان می‌رود تنها تغییرات حرارتی کلی بدن را شناسایی کند و بعید است که یک رقم دقیق را به کاربر نشان دهد زیرا اندازه‌گیری حرارت بدن از روی پوست دارای دقت کافی نیست.

همه‌چیز درباره نسل هشتم ساعت‌های هوشمند اپل

این در حالی است که اپل قصد داشت تا دماسنج مذکور را در سری 7 به کار ببرد اما همانطور که گفته شد، این قابلیت نتوانست با ارائه عملکرد مناسب در این نسل حضور یابد. با این وجود به عقیده «مینگ-چی کو»، یکی دیگر از تحلیلگران شناخته شده محصولات اپل اگر این شرکت الگوریتم قابلیت مذکور را به حد کافی ارتقا دهد، می‌توانیم در سری 8 شاهد آن باشیم.

همچنین یک حق اختراع دیگر که اپل تاییدیه آن را به تازگی دریافت کرده، نشان‌دهنده حسگری حرارتی است که توسط یک «کاوشگر تشخیص‌دهنده حرارت» همراهی می‌شود و می‌تواند اختلاف دمای میان دو سر کاوشگر را با دقت بسیار بالا محاسبه کند.

در سوی دیگر حسگر شناسایی توقف تنفس در حین خواب وجود دارد که این عمل را با استفاده از حسگر اکسیژن خون به انجام می‌رساند. البته این قابلیت حجم باتری بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و در نتیجه ممکن است در محصول نهایی وجود نداشته باشد.

همه‌چیز درباره نسل هشتم ساعت‌های هوشمند اپل

حسگر بعدی در زمینه شناسایی حالتی به کار می‌رود که خودروی کاربر تصادف کرده باشد. در چنین شرایطی حسگری نظیر شتاب‌سنج ساعت هوشمند می‌تواند با اندازه‌گیری تغییر ناگهانی نیروی گرانش متوجه تصادف شود و در صورت نیاز به صورت خودکار حادثه را به مراکز امدادی اطلاع دهد.

در کنار این موارد گفته شده در اپل واچ سری 8 موارد تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی و رهگیری فعالیت‌های بدنی نیز ارتقا یافته‌اند.

حق اختراعات ثبت شده برای اپل واچ

اپل تاکنون چندین حق اختراع جالب توجه را برای ساعت‌های هوشمند خود به ثبت رسانده که می‌توانند به صورت بالقوه در محصولات آتی این شرکت به کار گرفته شوند.

یکی از این موارد تشخیص هویت بیومتریک است که می‌تواند هویت کاربر را بر اساس الگوی پوست وی شناسایی کند، بدین ترتیب نیاز به وارد کرد رمز عبور در حین به دست داشتن ساعت را از میان بر می‌دارد.

همه‌چیز درباره نسل هشتم ساعت‌های هوشمند اپل

دیگر حق اختراع جالبی که ممکن است در سری 8 شاهد آن باشیم، «بند خود سفت‌شونده» است که در طول فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن سفت می‌شود تا نظارت روی علائم حیاتی با دقت بیشتری صورت گیرد، در ادامه این بند پس از اتمام ورزش به صورت خودکار کمی شل می‌شود.

در حق اختراع بعدی نیز بند یک اپل واچ را می‌بینیم که دارای یک چراغ LED است و می‌تواند برخی اطلاعات را به صورت دیداری به کاربر منتقل کند.

علاوه بر این موارد، از حق اختراعات دیگری مانند تشخیص علائم پارکینسون به وسیله اپل واچ، دوربین زیر نمایشگر، دکمه کناری جهت تعیین هویت و موارد دیگر هم صحبت شده اما به واقع حداقل در زمان کنونی بعید است که اپل بتواند تمامی این قابلیت‌ها را در اپل واچ سری 8 بگنجاند.

همه‌چیز درباره نسل هشتم ساعت‌های هوشمند اپل

فناوری‌هایی که در آینده به اپل واچ افزوده خواهند شد

علاوه بر مواردی که تاکنون ذکر شده‌اند، اپل مشغول توسعه و تحقیق درباره چند قابلیت پیشرفته دیگر هم هست و اشاره به آنها خالی از لطف نخواهد بود.

یکی از این موارد روشی برای نظارت بر قند خون است که از روشی غیر تهاجمی (عدم برداشت خون یا ایجاد جراحت) استفاده خواهد کرد. این قابلیت به شکل عمده برای بیماران دیابتی سودمند خواهد بود. هرچند که این قابلیت در حال حاضر برای تکمیل شدن به چندین سال زمان نیاز خواهد داشت.

همه‌چیز درباره نسل هشتم ساعت‌های هوشمند اپل

ویژگی دیگر فناوری نظارت بر فشار خون خواهد بود که آن هم در زودترین زمان ممکن تا سال 2024 به بهره‌برداری نخواهد رسید. اپل برای دستیابی به این قابلیت روی توسعه یک حسگر ارتقا یافته به همراه یک نرم‌افزار مشغول به کار بوده اما ظاهرا عملکرد این حسگر همچنان از دقت کافی برخوردار نیست.

در نهایت به ویژگی اتصال ماهواره‌ای می‌رسیم که می‌تواند برای ارسال پیام در شرایط اضطراری کاربرد داشته باشد. این قابلیت به احتمال زیاد در سری آیفون 14 موجود خواهد بود اما اضافه شدنش به اپل واچ در آینده‌ای نامعلوم صورت خواهد گرفت.

تاریخ معرفی

در پایان باید گفت تمامی گزارشات فعلی در زمینه تاریخ معرفی نسل جدید اپل واچ به رویداد این شرکت در روز چهارشنبه 16 شهریور اشاره دارند و این تاریخ را به عنوان زمان رونمایی از این محصول مطرح کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی