ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتباط میان تستوسترون و کووید 19
علمی

پایین بودن سطح تستوسترون احتمالا ریسک بستری شدن مردان مبتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

هورمون تستوسترون در میان مردان ایفاگر نقش‌های مهمی است که از دستگاه تولید مثل گرفته تا ویژگی‌های فیزیکی و روانی بدن را شامل می‌شوند.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

به تازگی گروهی از محققان دو دانشکده داروسازی واشینگتن و سنت لوییس به شواهدی دست یافته‌اند که بر طبق آن، ابتلا به کووید 19 در میان مردانی که از سطح تستوسترون پایین‌تری برخوردارند، شکل وخیم‌تری خواهد داشت و در نتیجه احتمال بستری شدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

این گروه محققان طی مطالعات خود بیش از هفتصد نفر از مردانی که اغلب قبل ساخت واکسن در سال 2020 تست کووید-19 آنها مثبت شده بود، مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. داده‌های بدست آمده حاکی از آن هستند که سطح تستوسترون پایین، با شباهت به مواردی مثل دیابت، ناراحتی‌های قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی، می‌تواند به عنوان یک عامل خطر مستقل، احتمال بستری شدن ناشی از کرونا را افزایش دهد.

ارتباط میان تستوسترون و کووید 19

امر مذکور به گونه‌ای است که مردان دارای سطح پایین تستوسترون مبتلا به کووید-19 تا 2.4 برابر بیشتر احتمال دارد که به مراقبت دائم پزشکی و بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند. این در حالی است افرادی که از کمبود سطح تستوسترون رنج می‌برند، پس از پشت‌سر گذاشتن دوره هورمون درمانی دیگر مانند سابق با احتمال بستری شدن به دلیل کووید-19 رو‌به‌رو نبوده‌اند.

از سوی دیگر کمبود سطح تستوسترون در میان مردان بسیار شایع است، طوری که یک سوم مردان بالای 30 سال به آن دچار هستند و اکنون تحقیقات تازه با اشاره به این مورد سعی در ایجاد استراتژی خاصی دارند که آمار بستری شدن این دسته از بیماران را کاهش دهند.

ارتباط میان تستوسترون و کووید 19

اطلاعات تکمیلی از ارتباط میان تستوسترون و کرونا

دو تن از محققان اصلی این مطالعات یعنی پروفسور «آبیناو دیوان» و همکار دیگرش «ساندیپ دیندسا»، متخصص غدد دانشگاه سن لوییس پیش از این نیز نشان داده‌ بودند که مردان مبتلا به کووید-19 بستری شده در بیمارستان از سطح پایین و غیرطبیعی تستوسترون برخوردار بودند.

هرچند باید این نکته را هم مدنظر داشت که ترومای حاد یا بیماری‌های وخیم می‌توانند به شکل موقتی موجب افت سطح تستوسترون در بدن شوند، با این وجود داده‌های فعلی هم به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که «کاهش سطح هورمون تستوسترون» عامل وخامت کووید 19 است یا اینکه نتیجه آن به شمار می‌رود.

ارتباط میان تستوسترون و بیماری کرونا

آن‌ها برای درک این مورد به بررسی سوابق 723 بیماری پرداختند که پیش‌تر نیز به آنها اشاره شده بود. سطح تستوسترون این افراد بین یکم ژانویه 2017 و 31 دسامبر 2021 اندازه‌گیری شده بود و همه آنها نیز در سال‌های 2020 و 2021 به کووید-19 مبتلا شده‌ بودند.

با در نظر داشتن این موارد و به گفته دیندسا، کمبود این هورمون در بدن یک اختلال مزمن است و مردانی که چند ماه پس از بهبود کووید 19 همچنان دارای سطح پایین هورمون مذکور هستند، احتمالا پیش از ابتلا به کووید هم دارای کمبود تستوسترون بوده‌اند.

ارتباط میان تستوسترون و بیماری کرونا

به گفته دیندسا این تحقیقات نشان دادند کمبود تستوسترون «عامل خطر» منتهی به بستری‌ شدن است و در طرف مقابل درمان این کمبود هورمونی، در زمینه خنثی‌سازی این عامل خطر سودمند است. وی در ادامه عنوان می‌کند که این خطر هنگامی رخ می‌دهد که سطح تستوسترون کمتر از 200 نانوگرم به ازای هر دسی‌لیتر باشد، در صورتی که سطح طبیعی این هورمون بین 300 تا 1000 نانوگرم در هر دسی‌لیتر است.

همچنین باید روی این نکته هم تاکید داشته باشیم که عامل خطر مذکور کاملا مستقل است و هیچ ارتباطی با مواردی نظیر سن، چاقی مفرط یا سایر اختلال‌های جسمانی ندارد.

هرچند که این کمبود سطح تستوسترون از طریق هورمون درمانی برطرف شدنی است اما اگر علائم آن شدید نباشند، پزشکان و بیماران نیز از درمان آن امتناع می‌کنند. علت این امر نیز به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات و ناراحتی‌های قلبی بازمی‌گردد.

ارتباط میان تستوسترون و بیماری کرونا

همچنین بد نیست در پایان روی این نکته هم تاکید شود که مطالعات نظارتی مذکور موردی را «اثبات» نکرده‌اند و بلکه تنها نشان‌ داده‌اند افزایش سطح تستوسترون می‌تواند برای پیشگیری از اثرات وخیم کووید-19 در مردان سودمند باشد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی