ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

وزیر صمت اخذ تعرفه دو مرحله‌ای برای واردات را تایید کرد

وزیر صمت تاکید کرده است که تعرفه‌ها خودروهای واراتی شامل دو مرحله اخذ تعرفه می شود که در بورس کالا مشخص خواهد شد.

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

در حالی آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده که در آن میزان تعرفه مشخص نشده است؛ اما در این رابطه وزیر صمت تاکید کرده است که تعرفه‌ها شناور خواهد بود. براین اساس و با توجه به آنچه توسط وزیر صمت در نشست خبری امروز گفته شد، هنوز رقم دقیق تعرفه مشخص نشده است اما در زمان ورود خودرو به کشور و در ابتدا یک تعرفه اولیه از خودروهای وارداتی اخذ خواهد شد و در گام دوم نیز پس از مشخص شدن قیمت نهایی خودرو و عرضه در بورس کالا، مابه التفاوت قیمت اولیه و قیمت فروش خودرو در بورس، به شکل تعرفه به خزانه دولت واریز می شود. بنابراین می توان گفت که شیوه تعرفه گذاری در دور جدید واردات خودرو شامل یک تعرفه ثابت و یک تعرفه متغییر است که بستگی به نرخ عرضه خودرو در بورس کالا دارد.

دولت اجازه داده تا خودروهایی با سقف قیمتی 20 هزار یورو به میزان یک میلیارد یورو وارد بازار کشور شوند. ابهامات درباره آیین نامه واردات خودرو منجر به ابراز نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان شده است.

در این رابطه لطف الله سیاهکلی اظهار کرد: «بهتر بود در این آیین نامه 70 یا 80 درصد خودروها زیر 20 و 25 هزار دلار باشد و 20 درصد هم بالای 25 هزار دلار باشد؛ آن خودرویی که بالای 25 هزار دلار است به صورت پلکانی عوارض وارد کردن آن تغییر کند و اگر گران شد عوارضش هم بیشتر شود. اما ما انتظار داشتیم زیر 25 هزار دلار 10 درصد عوارض از آن گرفته شود تا با قیمت مناسب به کشور وارد شود و تنظیم بازار صورت بگیرد. بنابراین، ما آیین نامه‌ای را که تنظیم شده قبول نداریم، چرا که اشکالات اساسی به آن وارد است.»

سیاهکلی در خصوص تأثیر واردات خودرو بر بازار داخلی، بیان داشت: «ما امیدوارم این موارد اصلاح شود تا ما به پنج هدفی که داریم برسیم؛ یعنی یک، تنظیم بازار؛ دو، پاسخگویی به نیاز؛ سه، کاهش قیمت؛ چهار، افزایش کیفیت و پنجم، رقابت. آیین نامه این‌ نتایج را باید در پی داشته باشد تا ما خیالمان راحت باشد که می توانیم بازار خودرو را کنترل کنیم.»

با این وجود به نظر نمیرسد که تغییر چندانی در آیین نامه ابلاغ شده فعلی حادث شود، چرا که با توضیحات امروز وزارت صمت کشور، می توان گفت که اعمال تعرفه دومرحله ای و عرضه در بورس کالا نهایی شده است و همین دو مورد نیز می تواند اشکالات متعددی را در اجرای صحیح پروسه واردات خودرو به کشور ایجاد نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی