ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انویدیا
تکنولوژی

انویدیا به سلطه خود بر بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا ادامه می‌دهد

انویدیا با وجود کاهش شدید درآمد، طی فصل دوم 2022، موقعیت غالب خود در بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا را حفظ کرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

طبق گزارش‌های موجود، انویدیا با وجود کاهش شدید درآمد بخش بازی طی سه ماهه دوم سال 2022، موقعیت غالب خود در بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا (Discrete GPU) را در برابر AMD حفظ کرده است.

طبق جدیدترین آمار ارائه شده توسط Jon Peddie Research، محموله‌های گرافیک که عمدتا شامل پردازنده‌های گرافیکی مجزا می‌شود، در مقایسه با سه ماهه قبل 22.6 درصد کاهش پیدا کرده است. هرچند در مقایسه با سال گذشته، افزایش عرضه اندک 2.4 درصدی برای این بازار گزارش شده اما در مجموع، بازار به دلایل مختلفی از جمله کاهش محموله‌های رایانه‌های شخصی عملکرد ضعیفی داشته است.

سهم انویدیا در مقابل AMD

انویدیا

در مورد تولیدکنندگان مختلف، سهم جهانی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از 75 درصد به 80 درصد افزایش پیدا کرده که با این وجود، جایگاه خود نسبت به سال قبل (سه ماهه دوم 2021) را حفظ کرده است. AMD کاهش جزئی را مشاهده کرده و سهم آن از 24 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرده و اینتل در حال حاضر تنها 1 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

اینتل در مقایسه با انویدیا و AMD که چندین دهه تجربه در این بخش دارند، هنوز در مراحل ابتدایی خود در بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا قرار دارد.

در همین رابطه، آمار ارائه شده توسط 3DCenter جزئیات بیشتری را به اشتراک گذاشته و نشان می‌دهد که تعداد کل واحدهای عرضه شده در طول این سه ماهه 10.4 میلیون بوده که منجر به فروش حدود 5.5 میلیارد دلاری شده است.

انویدیا

میانگین قیمت فروش کارت‌های گرافیک نیز از 1029 دلار در سه ماهه دوم سال گذشته به 529 دلار در سه ماهه دوم 2022 کاهش پیدا کرده است. نمودار ارائه شده توسط این رسانه نیز نشان می‌دهد که انویدیا در بخش کارت‌های گرافیک مجزا جایگاه برتر را حفظ کرده است.

طبق نمودار بالا، انویدیا 80 درصد از سهم بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا را در اختیار دارد، در حالی که AMD تنها 20 درصد و اینتل نیز با سهم 1 درصدی کار خود را شروع کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی