ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: افرادی که خروپف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند

افرادی که در هنگام خواب، خروپف می‌کنند به دلیل کمبود دریافت اکسیژن در شب می‌توانند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار گیرند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

محققان سوئدی در مطالعه جدیدی می‌گویند افرادی که در هنگام خواب، خروپف می‌کنند، به دلیل کمبود دریافت اکسیژن در شب می‌توانند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار بگیرند.

در این مطالعه، محققان بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب (‌توقف تنفسی در خواب) که خود را به شکل خروپف نشان می‌دهد، مورد بررسی قرار دادند. میلیون‌ها بریتانیایی و آمریکایی در حین خواب به دلیل خروپف کردن در خواب از کمبود اکسیژن رنج می‌برند.

اضافه وزن بیش از حد، اعتیاد به سیگار و برخی بیماری‌ها معمولا به عنوان دلایل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان مطرح می‌شوند. اما اکنون کارشناسان سوئدی می‌گویند مشکل کمبود اکسیژن در هنگام خواب نیز اهمیت زیادی دارد. مطالعات دیگری در مورد تاثیر آپنه خواب بر کاهش قدرت مغز و لخته شدن خون در آن انجام شده است. از آنجایی که میلیون‌ها نفر از این عارضه رنج می‌برند و در هنگام خواب اکسیژن کافی به آنها نمی‌رسد، انجام چنین مطالعاتی حائز اهمیت است. معمولا این حالت خود را به صورت خروپف نشان می‌دهد.

خروپف و سرطان

تاثیر خروپف در ابتلا به سرطان

محققان سوئدی نتایج مطالعه خود را در کنفرانس پزشکی بارسلون ارائه کردند. آنها حدود 4200 بیمار را که از چنین مشکلی رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار دادند. نکته جالب آن بود که نیمی از آنها در پنج سال گذشته به سرطان مبتلا شده بودند. دانشمندان به سرپرستی دکتر «آندریاس پالم» از دانشگاه اوپسالا، به بررسی دقیق‌تر موضوع پرداختند و اختلالات تنفسی را در هنگام خواب بررسی کرده و نتایج را ثبت کردند. یکی از مولفه‌ها، شاخص آپنه هیپوپنه (AHI) و دیگری شاخص اشباع اکسیژن (ODI) بود که مورد بررسی قرار گرفت.

شاخص‌های مربوطه در بیماران مبتلا به سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان پوست مورد ارزیابی قرار گرفت. درنهایت محققان با بررسی نتایج می‌گویند بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار گیرند. این تحقیق کماکان ادامه دارد و محققان می گویند باید بررسی‌های بیشتری در مورد آن انجام دهند.

محققان می‌گویند در این مطالعه نقش فعالیت بدنی به عنوان یکی از عوامل کلیدی موثر بر سرطان در نظر گرفته نشده است. این تحقیق به صورت چکیده در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا (ERS) ارائه شده است.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی