ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تراشه A16 بایونیک معرفی شد؛ قدرتمندترین تراشه موبایل اپل تا به امروز

در این مطلب به مشخصات تراشه A16 جدید اپل که در آیفون 14 پرو بکار رفته است، می‌پردازیم.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۹

اپل بالاخره در مراسم Far Out از آیفون 14، آیفون 14 پلاس و آیفون 14 پرو رونمایی کرد. اگرچه دو نسخه معمولی و پلاس سری آیفون 14 از تراشه مشابه با نسل قبل خود بهره می‌گیرند؛ اما نسخه پرو به تراشه A16 بایونیک مجهز شده است که قدرتمندترین تراشه موبایل اپل تا به امروز محسوب می‌شود.

مشخصات تراشه A16 بایونیک اپل

همانطور که انتظار می‌رفت، تراشه A16 از تعداد بیشتری ترانزیستور در مقایسه با نسل قبل بهره می‌گیرد و تعداد آن‌ها به ۱۶ میلیارد واحد می‌رسد. فناوری ساخت ۴ نانومتری از دیگر ویژگی‌های مهم و کلیدی تراشه اشاره شده است. همچنین در طراحی آن توجه ویژه‌ای به بهبود عملکرد هوش مصنوعی شده است و سازگاری بیشتری با اپلیکیشن‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند و iOS خواهد داشت.

تراشه جدید اپل از پردازنده چند هسته‌ای با ۶ هسته قدرتمند و ۲ هسته کم مصرف بهره می‌برد که در کنار آن‌ها ۵ هسته گرافیکی و ۱۶ هسته برای پردازش‌های موتور عصبی قرار گرفته است و می‌تواند تا سقف ۱۷ تریلیون پردازش را در ثانیه به انجام برساند. اپل ادعا دارد که هسته‌های قدرتمند مورد استفاده در این تراشه نسبت به A15 بایونیک، ۲۰ درصد مصرف انرژی کمتری خواند داشت. همچنین اعلام شده است که هسته‌های کم مصرف تنها یک سوم نمونه‌های رقیب دیگر تولیدکنندگان، مصرف انرژی دارند.

واحد گرافیکی در تراشه A16 اکنون شاهد افزایش ۵۰ درصدی پهنای باند نسبت به نسل قبلی بوده است. اپل گفته است که تراشه جدید در مقایسه با محصولات رقبا، قادر است تا سقف ۴۰ درصد عملکرد بهتری از خود نشان دهد. از سایر قابلیت‌های مهم آن هم می‌توان به پردازش مستقل سیگنال تصویر اشاره نمود که قدرتبخش دوربین خارق‌ العاده آیفون 14 است. تمامی اجزای تراشه در هماهنگی باهم برای عملکرد بهتر دوربین تلاش می‌کنند؛ امری که موجب شده تا ۴ تریلیون دستور به ازای هر عکس امکان‌پذیر شود.

موتور جدید مختص به صفحه نمایش از دیگر ویژگی‌های تراشه جدید اپل است که می‌تواند حداقل نرخ به روزرسانی تصویر ۱ هرتز را فراهم سازد. همچنین این موتور قابلیت‌های تازه دیگری مثل ویژگی Antialiasing و نمایشگر همیشه روشن (AOD) را هم به دنبال دارد.


این محتوا با حمایت اینترنت نامحدود زی‌تل تولید شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی