ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا
علمی

تصویر روز ناسا: خودنمایی سحابی پلیکان در کنار سحابی آمریکای شمالی

تصویر روز ناسا دو سحابی پلیکان و آمریکای شمالی را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

در تصویر روز ناسا، سحابی‌های پلیکان و آمریکای شمالی را در کنار یکدیگر تماشا می‌کنیم. سحابی آمریکای شمالی به علت شبیه بودن به نقشه آمریکای شمال با این نام شناخته می‌شود. البته این سحابی را می‌توان با نام‌های «NGC 7000» و «شارپلس 117» نیز شناخت. این سحابی با وسعت 50 سال نوری در فاصله حدود 2000 سال نوری از زمین قرار گرفته است.

این سحابی در سمت چپ تصویر روز ناسا مشاهده می‌شود. در حقیقت این سحابی خطوط گرد و غبار تاریک و مبهمی است که شکل قاره را به خود گرفته‌اند.

در سمت راست درست در سواحل شرقی سحابی آمریکای شمالی، سحابی پلیکان دیده می‌شود. سحابی پلیکان نیز با نام «IC 5070» شناخته می‌شود.

این دو سحابی درخشان حدود 1500 سال نوری از ما فاصله دارند و بخشی از همان ناحیه بزرگ و پیچیده تشکیل ستاره هستند که تقریبا به اندازه سحابی معروف «شکارچی» به ما نزدیک است.

این سحابی‌ها که به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شده‌اند با استفاده از یک دوربین دوچشمی از یک مکان تاریک قابل رویت هستند.

تصویر روز ناسا

سحابی آمریکای شمالی یک سحابی نشری در صورت فلکی «ماکیان» است. سحابی‌ها ابرهای عظیمی از گرد و غبار هستند که به علت شرایط محیطی محل مناسبی برای تولد ستاره‌ها هستند. از این رو سحابی‌ها را «زایشگاه ستاره‌ای» می‌نامند. سحابی‌ها عمدتا مملو از گاز هیدروژن و هلیوم هستند که برای تولد ستارگان مورد نیاز است. سحابی‌هایی که در تصویر روز ناسا مشاهده می‌کنیم از این قاعده مستثنی نیستند.

رنگ‌های متفاوتی که در تصویر مشاهده می‌کنید نشان دهنده وجود عناصر مختلف در هر بخش سحابی است. به عنوان مثال، رنگ قرمز نشان دهنده نور گسیل شده توسط هیدروژن موجود در محیط میان ستاره‌ای سحابی‌ها است. نور بنفش از ستاره‌های جوان پرانرژی ساطع می‌شود. در این مقاله درباره یکی از خاص‌ترین سحابی‌های موجود در کیهان به عنوان سردترین ناحیه در عالم مطالعه کنید.

اخترشناسان عقیده دارند میلیون‌ها سال دیگر ممکن است سحابی پلیکان که در تصویر روز ناسا به این صورت قابل مشاهده است، تغییر ظاهر دهد و دیگر نتوان آن را با توجه به ظاهرش با این نام شناخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی