ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیری استخوان
علمی

مطالعه جدید: فشار خون بالا می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد

در مطالعات جدید محققان دریافتند فشار خون بالا در موش‌های جوان منجر به کاهش کیفیت استخوان و درنتیجه پیری زودهنگام استخوان‌ها می‌شود.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

براساس تحقیقات جدید ارائه شده در کنفرانس «انجمن قلب ایالات متحده» هنگامی که فشار خون بالا در موش‌های جوان القا شد، از دست دادن استخوان، آسیب استخوانی مرتبط با پوکی و پیری استخوان افزایش یافت. نرخ این افزایش قابل مقایسه با نرخ آسیب‌های استخوانی موش‌های مسن‌تر بود.

در این مطالعه محققان موش‌های جوان مبتلا به فشار خون القایی را با موش‌های مسن‌تر بدون فشار خون بالا مقایسه کردند تا ارتباط بالقوه فشار خون بالا با پیری استخوان را ارزیابی کنند. موش‌های جوانی که برای ارزیابی درنظر گرفته شدند، از نظر سنی معادل انسان جوان با سن حدود 20 تا 30 سال بودند. موش‌های پیر نیز در حدود 47 تا 56 سال معادل سن انسان بودند.

در این آزمایش 12 موش‌ جوان (4 ماهه) به مدت شش هفته 490 نانوگرم «آنژیوتانسین II» دریافت کردند - هورمونی که منجر به فشار خون بالا می‌شود. گروهی متشکل از 11 موش مسن (16 ماهه) نیز 490 نانوگرم آنژیوتانسین II به مدت شش هفته دریافت کردند. دو گروه کنترل متشکل از 13 موش جوان و 9 موش مسن محلول بافری دریافت کردند که حاوی آنژیوتانسین II نبود و درنتیجه این موش‌ها دچار فشار خون بالا نشدند.

پس از شش هفته، محققان استخوان‌های موش‌های هر چهار گروه را با استفاده از توموگرافی کامپیوتری - یک تکنیک تصویربرداری پیشرفته - تجزیه و تحلیل کردند. سلامت و میزان پیری استخوان با استحکام و تراکم آن تعیین شد. در این مطالعه از الگوریتم‌های ریاضی برای تخمین اثرات بالقوه فشار خون بالا بر استحکام استخوان موش‌ها استفاده شد.

در مقایسه با موش‌های جوان بدون فشار خون، موش‌های جوان مبتلا به فشار خون القایی 24 درصد کاهش قابل توجهی در کسر حجمی استخوان را تجربه کردند. همچنین کاهش 18درصدی ضخامت استخوان «ترابکولار» اسفنج مانند واقع در انتهای استخوان‌های بلند - مانند استخوان‌های ران و ستون فقرات - و کاهش 34 درصدی در نیروی شکست تخمینی - پارامتر تعیین کننده توانایی استخوان‌ها برای مقاومت در برابر انواع نیرو - نیز مشاهده شد که پارامترهای مرتبط با پیری استخوان هستند.

پیری استخوان

محققان برای ارزیابی تاثیر التهاب بر سلامت و پیری استخوان موش‌ها، مغز استخوان را با استفاده از «فلوسیتومتری» تجزیه و تحلیل کردند. این ابزار به محققان اجازه می‌دهد تا سلول‌های فردی را شناسایی کنند. در موش‌های جوان مبتلا به فشار خون بالا، افزایشی در تعداد مولکول‌های سیگنال دهنده التهابی مشاهده شد که نشان دهنده افزایش التهاب در استخوان‌ها در مقایسه با موش‌های جوانی بود که آنژیوتانسین II دریافت نکرده بودند.

«الیزابت ماریا هدن» دانشجوی دکترای مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه «تنسی» ایالات متحده و سرپرست تیم تحقیقات می‌گوید: «مغز استخوان جایی است که هم استخوان جدید و هم سلول‌های ایمنی جدید تولید می‌شود. با درک اینکه چگونه فشار خون بالا به پوکی و پیری استخوان کمک می‌کند، ممکن است بتوانیم خطر ابتلا به مشکلات استخوانی را کاهش دهیم.»

هدن در پایان گفت: «این یافته‌ها ممکن است به محققان کمک کند سلول‌های ایمنی و مکانیسم‌هایی را که در سلامت استخوان انسان نقش دارند، شناسایی کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی