ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان
علمی

برخورد این دو کهکشان یک پرتره دوتایی خارق‌العاده می‌سازند [تماشا کنید]

تصاویر اخیر تلسکوپ فضایی هابل دو کهکشان را نشان می‌دهد که انگار درحال برخورد با یکدیگر هستند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

آخرین هدف تلسکوپ فضایی هابل دو کهکشان مارپیچی در فاصله بیش از یک میلیارد سال نوری از زمین بوده است که به نظر می‌رسد در حال برخورد با یکدیگر هستند. البته درواقع آن‌ها به یکدیگر نزدیک نیستند، بلکه از دیدگاه زاویه‌ای تلسکوپ هابل یکی در حال اثر گذاشتن بر روی دیگری است.

این دو کهکشان «SDSS J115331» و «LEDA 2073461» نام دارند و توسط هابل به عنوان بخشی از پروژه «Galaxy Zoo» مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این پروژه به طبقه‌بندی کهکشان‌های بی‌شمار در جهان قابل مشاهده اختصاص دارد. در اطراف کهکشان‌ها می‌توان منابع نوری متعدد دیگری را مشاهده کرد که عمدتا متعلق به کهکشان‌های دیگر هستند.

کهکشان

این تصویر ممکن است به اندازه تصاویر اخیر تلسکوپ فضایی وب واضح نباشد زیرا وب می‌تواند منابع نوری ضعیف‌تر را با وضوح بیشتری ببیند و جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارد، با این‌حال نباید تلاش هابل برای تصویربرداری از کیهان را نادیده بگیریم.

همپوشانی کهکشان‌ها از دیدگاه علم فیزیک غیرمعمول نیست. یک نمونه اولیه از وب، عکس 150 میلیون پیکسلی از «پنج قلوی استفان» بود - گروهی متشکل از پنج کهکشان که به نظر می‌رسد دوتا از آن‌ها باهم تعامل دارند.

اما وب نور را در طیف متفاوتی نسبت به هابل می‌بیند. تصاویر وب از دو کهکشان و کیهان در طول موج‌های مادون قرمز میانی و مادون قرمز نزدیک منتشر می‌شود، درحالیکه هابل در طول موج فرابنفش و مرئی به رصد کیهان می‌پردازد.

فعالیت طولانی مدت هابل به عنوان یک رصدخانه فضایی اخیرا با مشکلاتی روبرو شده است. چندین بار در سال‌های گذشته، تلسکوپ به اجبار در حالت ایمن قرار گرفته است تا مهندسان بتوانند مشکلات فنی فضاپیما را از روی زمین برطرف کنند. این تلسکوپ در سال 1991 به فضا پرتاب شده است و حالا نزدیک به سی سال سن دارد.

وب به طور گسترده جانشین هابل در نظر گرفته می‌شود، اما هنوز تصاویری که هابل از کهکشان و به طور کل کیهان منتشر می‌کند ارزشمند هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی