ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلماسه Chasma Boreale مریخ
علمی

دوربین HiRISE ناسا عکسی خیره‌کننده از تلماسه‌های زیبای قطب شمال مریخ منتشر کرد

دوربین HiRISE از تلماسه‌های زیبایی در منطقه Chasma Boreale مریخ تصویری تهیه کرده که اطلاعات جالبی را درباره این منطقه به ما ارائه می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

تصویر هیجان‌انگیزی که توسط دوربین HiRISE از روی مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا ثبت و منتشر شده، دشتی از تلماسه‌ها را نشان می‌دهد که از نوع تلماسه برخان هستند. این تلماسه‌ها در کنار صخره‌ای در Chasma Boreale در قطب شمال سیاره سرخ وجود دارند.

دوربین HiRISE که مخفف ابزار تصویربرداری با رزولوشن بالاست، تاکنون تصاویر متعددی را از پدیده‌های مختلف مریخ تهیه کرده است. جدیدترین عکس این دوربین قدرتمند محدوده‌ای به وسعت کمتر از 1 کیلومتر را نشان می‌دهد که دربرگیرنده چندین تلماسه زیباست. مدارگرد شناسایی مریخ از فاصله 197 کیلومتری این عکس را گرفته است.

دانشمندان مسئول دوربین HiRISE می‌گویند تلماسه‌های برخان در زمین و مریخ رایج‌ هستند. این تلماسه‌ها معمولا از نظر ظاهری بسیار مشخص‌ هستند و از آن جهت اهمیت دارند که می‌توانند اطلاعاتی را درباره محیط میزبان خود ارائه کنند و جهت حرکت باد را نشان دهند.

تلماسه Nili Patera مریخ
تصویر قدیمی تلماسه Nili Patera مریخ از سال 2018

از این رو، بادها در قطب شمال مریخ باید از جهت‌های متفاوتی وزیده باشند، چون تلماسه‌های موجود در این تصویر شکل کلاسیک هلالی ندارند. تصویر بالا با استفاده از فیلتر قرمز-سبز-آبی گرفته شده و هاله آبی رنگی را روی شن‌ها انداخته است.

دوربین HiRISE مانند چشم انسان در طول موج مرئی کار می‌کند اما لنز تلسکوپی دارد که آن را در زمره قوی‌ترین دوربین‌ها از نظر رزولوشن قرار می‌دهد. دانشمندان به همین واسطه توانسته‌اند اشیایی تا اندازه 1 متری را در مریخ تشخیص دهند و سطح سیاره را با جزئیاتی بسیار فراتر از ماموریت‌های قبلی بررسی کنند.

مدارگرد شناسایی مریخ با این دوربین همچنین می‌توانند در نزدیکی طول موج فروسرخ هم مشاهداتی داشته باشد تا درباره مواد معدنی این سیاره اطلاعات کسب کند. MRO از سال 2006 در مدار سیاره سرخ قرار دارد و مدت زمان طولانی ماموریت باعث شده دانشمندان بتوانند تغییرات را در طول زمان اندازه‌گیری کنند.

هدف دانشمندان از ثبت این تصاویر ردیابی تغییرات فصلی در طول زمان در این منطقه است.

اگر دوست داشتید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی