ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابریخچال IBM
علمی

شرکت IBM بزرگ‌ترین یخچال مختص کامپیوترهای کوانتومی جهان را ساخت

محققان IBM توانسته‌اند یخچال رقیق‌سازی بسازند که بزرگ‌ترین حجم را در جهان برای میزبانی از کامپیوترهای کوانتومی در اختیار دارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

شرکت IBM ابریخچالی موسوم به Goldeneye ساخته که قادر به خنک‌سازی نسل بعدی آزمایش‌های کوانتومی است. این یخچال رقیق‌ساز عملکردی فراتر از همه نمونه‌های موجود در بازار دارد، اما احتمالا برای پردازنده‌های کوانتومی فعلی IBM استفاده نخواهد شد.

بر اساس پستی که IBM اخیرا در وبلاگ خود منتشر کرده، مهندسان این شرکت می‌گویند دستگاه جدید آن‌ها احتمالا برای پردازنده‌های فعلی استفاده نخواهد شد، ولی این پروژه درس‌های مهمی را به آن‌ها یاد داده تا از پس چالش‌های موجود در این فضا بربیایند.

محققان IBM می‌گویند: «این ابریخچال 1.7 متر مکعب حجم آزمایش دارد، یعنی می‌تواند حجمی بزرگ‌تر از سه یخچال خانگی را به دمایی سردتر از فضای دوردست کیهان برساند. ظرفیت یخچال‌های قبلی بین 0.4 تا 0.7 متر مکعب بود.» تیم IBM با موفقیت توانسته دمای این یخچال را به حدود 25 میلی‌کلوین برساند و یک پردازنده کوانتومی را داخل آن قرار دهد.

مرکز تحقیقات IBM

یخچال‌های رقیق‌ساز دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند، بنابراین افزایش مقیاس آن‌ها کار سختی است. ولی Goldeneye در فرآیند مونتاژ و عملکرد خود خصوصیات منحصر به فردی داشته است. این ابریخچال فریم و سرماسنج کاملا جدیدی دارد و طراحی ماژولارش باعث شده مهندسان خیلی راحت‌تر بتوانند آن را سرهم کنند. گفتنی است این شیوه طراحی با توجه به تعداد نفرات این تیم که فقط چهار نفر بوده، بسیار اهمیت داشته است.

ولی احتمالا مهم‌ترین ویژگی Goldeneye این است که واقعا کار می‌کند. مهندسان IBM می‌گویند: «پس از گذشت صرفا سه سال از زمان آغاز پروژه تا رسیدن به دمای 25 میلی‌کلوین، توانستیم یک عمل مهم را انجام دهیم: ما تراشه کیوبیت را داخل دستگاه قرار دادیم. این آزمایش عملکرد Goldeneye را از دید یک کیوبیت نشان داد و فرکانس‌های کیوبیت و زمان همدوسی را اندازه‌گیری کرد، زمانی که طول می‌کشد تا کیوبیت‌ها بتوانند اطلاعات کوانتومی را حفظ کنند.»

این دستگاه حالا قرار است به مرکز رایانش کوانتومی IBM در نیویورک برود، جایی که گروه دیگری از محققان در آن به بررسی سیستم‌های خنک‌سازی بزرگ می‌پردازند تا بهترین دستگاه‌های خنک‌کننده را برای دیتاسنترهای کوانتومی آینده ایجاد کنند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی