ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویژگی‌های آتی سیستم عامل iOS 16
تکنولوژی

این ویژگی‌ها در اولین نسخه عمومی iOS 16 وجود نخواهند داشت

سیستم عامل iOS 16 از امروز 12 سپتامبر برابر با 21 شهریور برای تمامی آیفون‌های سازگار در دسترس قرار می‌گیرد.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

اغلب در هنگام انتشار اولین نسخه عمومی سیستم عامل‌‌های جدید اپل، چندین ویژگی غایب هستند و کاربران باید مدت زمان بیشتری را برای دسترسی به آن‌ها منتظر بمانند. این موضوع درباره iOS 16، سیستم عاملی که امروز منتشر می‌شود هم صادق است. به همین دلیل می‌خواهیم به سراغ همین ویژگی‌ها برویم.

سال گذشته قابلیت‌هایی نظیر SharePlay، دیجیتال آی‌دی، اپ والت و یونیورسال کنترل همگی جزو ویژگی‌های پرشماری بودند که در نخستین عرضه عمومی iOS 15 و iPadOS 15 حضور نداشتند و پس از گذشت چند ماه در دسترس کاربران قرار گرفتند.

همچنین باید گفت ویژگی‌هایی که در ادامه مرور می‌شوند اوایل امسال و طی رویداد WWDC در رونمایی از iOS 16 پیش‌نمایش داشته‌اند، اما با این حال در عرضه عمومی امروز این سیستم عامل حضور نخواهند داشت و در ادامه سال به آن افزوده خواهند شد.

ویژگی‌های آتی سیستم عامل iOS 16

ویژگی‌هایی که در اولین نسخه عمومی iOS 16 وجود ندارند

این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • فعالیت‌های لایو: این ویژگی اطلاعات فعالیت‌های زنده‌ای مانند مسابقات ورزشی یا اشتراک تاکسی را در صفحه قفل گوشی ارائه می‌کند. همچنین اپلیکیشن‌ شرکت‌های ثالث به همراه اپ کلیپز نیز می‌توانند با به کارگیری API این قابلیت از آن پشتیبانی کنند.
  • پشتیبانی از Game Center SharePlay: از طریق این قابلیت بازی‌هایی که از مولتی‌پلیر گیم سنتر پشتیبانی می‌کنند با SharePlay یکپارچه خواهند شد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند هنگام فیس تایم نیز به صورت خودکار با دوست خود وارد بازی شوند.
  • یکپارچه‌سازی مخاطبین گیم سنتر: این ویژگی می‌تواند پروفایل گیم سنتر هر کاربر را در فهرست مخاطبین گوشی نمایش دهد، کاربران با کلیک روی پروفایل‌های مذکور می‌توانند ببینند دوستان‌شان چه عناوینی را بازی می‌کنند و چقدر در آنها پیشرفت داشته‌اند.
ویژگی‌های آتی سیستم عامل iOS 16
  • پشتیبانی از Matter: پشتیبانی از این پروتکل یکپارچه‌سازی لوازم خانگی هوشمند به وسایل سازگار اجازه اتصال و کار کردن همزمان با یکدیگر در پلتفرم‌های مختلف را می‌دهد. از طریق این قابلیت کاربران همچنین می‌توانند لوازم سازگار برندهای دیگر را پیدا کرده و آن‌ها را به وسیله اپلیکیشن هوم یا سیری در دستگاه‌های اپل کنترل کنند.
  • معماری بروز شده اپلیکیشن هوم: این بروزرسانی در اپ مذکور با ایجاد تغییرات، عملکردی سریع‌تر، مطمئن‌تر و بهینه‌تر را به همراه خواهد داشت. گفتنی است این بروزرسانی خصوصا برای خانه‌هایی مفید خواهد بود که دارای لوازم جانبی بسیار با کنترلرهای متعدد هستند.
  • اپلیکیشن Freeform: این اپ یک وایت‌بورد دیجیتالی جدید محسوب می‌شود که دارای یک بوم منعطف نیز هست و برای مواردی مانند رسم نمودار و جداول پروژه‌های مختلف، حساب کردن دارایی‌ها و ایده‌پردازی کاربرد دارد. این اپ همچنین به شکلی متنوع و گسترده از گزینه‌های مرتبط با موارد چند رسانه‌ای نیز پشتیبانی می‌کند.
ویژگی‌های آتی iOS 16
  • کتابخانه تصاویر اشتراکی آی‌کلود: این ویژگی به صورت گزینه‌ای جدید در اپ Photos ظاهر خواهد شد و به کاربران اجازه می‌دهد تا یک کتابخانه از تصاویر به اشتراک گذاشته شده به وجود بیاورند. کاربران در ادامه می‌توانند از هر فرد دارای اپل آی‌دی نیز دعوت کنند تا کتابخانه مذکور را مشاهده کند و یا با افزودن توضیحات و تصاویر مورد علاقه‌اش، در ویرایش آن مشارکت داشته باشد.
  • اشتراک‌گذاری کلید: کاربران به واسطه این ویژگی می‌توانند با امنیتی بالا کلید‌های والت اپل را از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا ایمیل با سایرین به اشتراک بگذارند.
  • تعیین آسان میانبر: به واسطه این قابلیت سیری می‌تواند برای اپلیکیشن‌های موجود در سیستم عامل بدون هرگونه فرایند تنظیماتی اضافی میانبر ایجاد کند.
ویژگی‌های آتی iOS 16

لازم به ذکر است ویژگی «کتابخانه تصاویر اشتراکی آی‌کلود» بعد رویداد Far Out اپل جزو تازه‌ترین موارد اضافه شده به این فهرست است اما باقی قابلیت‌های سیستم عامل از زمان پیش‌نمایش در رویداد WWDC شناخته شده بودند.

به گفته اپل تمامی این ویژگی‌ها در ادامه سال جاری میلادی و طی یک آپدیت وارد سیستم عامل iOS 16 خواهند شد با این وجود این شرکت اطلاعات دقیقی از زمان‌بندی آپدیت مذکور ارائه نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمیدرضا احمدی
    حمیدرضا احمدی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

    ها خو اینی که گفتی یعنی چِه اونوقت

مطالب پیشنهادی