ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز
علمی

پژوهشی متفاوت: مغز پدران پس از تولد اولین فرزندشان کوچک می‌شود

البته این امر جنبه منفی محسوب نمی‌شود و باعث عمیق‌تر شدن ارتباط بین پدر و فرزند می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

دانشمندان با انجام تحقیقات جدید و جالبی نشان داده‌اند که پدران پس از تولید اولین فرزند خود، یک یا دو درصد از حجم قشر مغز خود را دست می‌دهند.

سال 2016، محققان در اولین مطالعه در نوع خود، نشان داده بودند که ساختار مغز زنان در اولین بارداری آن‌ها، به‌طرز چشمگیری تغییر می‌کند. «السلین هوکزما»، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه لیدن هلند در زمان انتشار این مقاله گفته بود:

«مطمئنا نمی‌خواهیم چنین پیامی را به اشتراک بگذاریم که «بارداری باعث می‌شود مغزت را ازت دست بدهی». از دست دادن حجم ماده خاکستری همچنین می‌تواند نشان‌دهنده فرآیند بلوغ باشد.»

حالا دانشمندان با انجام تحقیق بین‌المللی جدیدی نشان داده‌اند در بین پدرانی که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شوند نیز تغییرات مشابهی رخ می‌دهد. این تغییرات عمدتا در ناحیه‌ای از مغز به نام «شبکه حالت پیش‌فرض» رخ می‌دهد که با مقبولیت و صمیمیت وابسته به پدر و مادر مرتبط است.

رابطه بین کوچک شدن مغز و عمیق‌تر شدن رابطه بین نوزاد و پدر

مغز

هرچند چنین چیزی در نگاه اول ممکن است یک نکته منفی به نظر برسد، اما در واقع نشان‌دهنده اصلاح مغز برای بهبود ارتباط با کودک است.

برای رسیدن به این نتیجه، محققان اطلاعات تصاویر MRI مربوط به 40 پدر که اولین بار صاحب فرزند شده‌ بودند را مورد مطالعه قرار دادند که نیمی از آن‌ها در اسپانیا و نیمی دیگر در ایالات متحده ساکن بودند. همچنین گروه دیگری متشکل از 17 مرد بدون فرزند مستقر در اسپانیا نیز در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند.

پدران اسپانیایی قبل از بارداری شریک زندگی خود و سپس چند ماه پس از تولد فرزندشان اسکن مغزی شدند. آن‌هایی که در ایالات متحده بودند نیز در اواسط تا اواخر بارداری شریک زندگی خود و سپس هفت تا هشت ماه پس از تولد فرزند، اسکن شدند.

سپس محققان این نتایج را با گروه دیگری مقایسه کرده و نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری در ماده خاکستری قشر مغز (ناحیه‌ای که مسئول درک اجتماعی است) و کاهش محسوسی در حجم سیستم‌های بینایی آن‌ها مشاهده کردند.

هر دو حوزه‌ای که مشخص شده تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته‌اند، مواردی هستند که می‌توانند به پدران کمک کنند تا رابطه‌ای عمیق‌تر و موثرتر با نوزادان تازه متولد شده خود داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی