ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش 1400 فیدیبو
فناوری ایران

گزارش سال 1400 فیدیبو: کتاب‌های روانشناسی و توسعه فردی در صدر محبوب‌ترین‌ها هستند

کتاب صوتی «هنر خوب زندگی کردن» با صدای فردوسی‌پور و کتاب متنی «عادت‌های اتمی» نوشته «جیمز کلیر» پرفروش‌ترین‌های فیدیبو در سال گذشته بوند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۰

فیدیبو بزرگترین بستر انتشار و فروش کتاب‌های الکترونیک، صوتی، مجلات و پادکست گزارش سال 1400 خود را منتشر کرد. کتاب‌های با موضوع روانشناسی و توسعه فردی در میان مردم ایران بسیار پرطرفدار شده‌اند و از میان 10 کتاب پرفروش صوتی و متنی فیدیبو، نام 6 اثر در این حوزه دیده می‌شود. کتاب صوتی «هنر خوب زندگی کردن» با صدای فردوسی‌پور و کتاب متنی «عادت‌های اتمی» نوشته «جیمز کلیر» پرفروش‌ترین‌های فیدیبو در سال گذشته بوند.

گزارش سال 1400 فیدیبو در سه بخش عمده دسته‌بندی شده است که شامل؛ نگاهی به آمار و ارقام، رکوردها و رویدادهاست. در این گزارش سعی شده تا تحلیلی به زبان آمار و ارقام از فروش کتاب‌های صوتی و الکترونیک، سلیقه مخاطبان این حوزه، نویسندگان، مترجمان و دسته‌بندی‌های محبوب کاربران ارائه شود، همچنین گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط فیدیبو در سال گذشته پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 1400

«عادل فردوسی‌پور» از مثال نقض‌های «از دل برود هرآنکه از دیده برفت» است. کتاب صوتی «هنر خوب زندگی کردن» با ترجمه و صدای او، رتبه اول فروش کتاب‌های صوتی سال 1400 را از آن خود کرده است. کتاب صوتی دیگر با صدای فردوسی‌پور یعنی «هنر شفاف اندیشیدن» نیز در جایگاه چهارمین کتاب صوتی پرفروش سال گذشته قرار گرفته است.

محبوب ترین کتاب های فیدیبو

«هوتن شکیبا» نیز که با صداپیشگی کاراکتر «بچه» در سریال «مهمونی» آن را به کاراکتری دوست داشتنی تبدیل کرده، کتاب صوتی «مغازه خودکشی» با صدای او نیز دومین کتاب صوتی پرطرفدار سال گذشته فیدیبو بوده است. جایگاه سوم و پنجم نیز به «معجزه سپاسگزاری» با صدای نازیما حسینی و چشمهایش با صدای «آرمان سلطانزاده» تعلق دارد.

در میان کتاب‌های متنی، «عادت‌های اتمی» نوشته «جیمز کلیر» پرفروش‌ترین کتاب متنی فیدیبو در سال گذشته بود و در ادامه به ترتیب کتاب‌های «مردی به نام اوه»، «اثر مرکب»، «شب‌های روشن» و «نیمه تاریک وجود» رتبه‌های دوم تا پنجم فروش را به دست آوردند.

6 کتاب از 10 کتاب فوق، در دسته روانشناسی و توسعه فردی قرار دارند که نشان از جذابیت بالای این حوزه برای کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌شنوها دارد.

مقایسه این فهرست با پرفروش‌ترین کتاب‌های دیجی‌کالا در سال 1399 و نیم سال 1400 نشان از تفاوت سلیقه‌ای خریداران نسخه الکترونیک و چاپی کتاب دارد چرا که این دو فهرست هیچ وجه مشترکی با هم ندارند.

در سال گذشته کتاب‌های توسعه فردی و روانشناسی در صدر دسته‌بندی‌های پرطرفدار قرار گرفتند و پس از آن کتاب‌های حوزه ادبیات داستانی و رمان بر سکوی دوم ایستاد.

گزارش سال 1400 فیدیبو

یکی از بخش‌های قابل توجه در این گزارش آمار فروش مجلات در فیدیبو است، در دورانی که فروش نشریات و مجلات چاپی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته، آمار فروش مجلات در قالب الکترونیکی نشان می‌دهد مخاطبان هنوز به این محتوا علاقه دارند و در صورت دسترسی راحت‌تر و ارائه در قالب‌های جدیدتر همچنان مورد توجه خواهند بود.

از نشریات پرفروش آمده در این گزارش می‌توان به اندیشه پویا، فیلم امروز، بخارا و آشپزی مثبت اشاره کرد.

محبوب‌ترین نویسندگان

فیدیبو در بخش دیگر گزارش خود از محبوب‌ترین نویسندگان در دو دسته‌بندی توسعه فردی (روانشناسی و موفقیت) و ادبیات داستانی و فلسفه نام آورده است. در دسته‌بندی روانشناسی؛ «دارن هاردی» (نویسنده اثر مرکب)، «رولف دوبلی» (نویسنده هنر خوب زندگی کردن و هنر شفاف اندیشیدن) و «راندا برن» (نویسنده راز) سه نویسنده پرطرفدار هستند. در دسته‌بندی ادبیات داستانی و فلسفه نیز می‌توان به «داستایفسکی»، «حسین الهی قمشه‌ای»، «آلبر کامو» و «جورج اورول» اشاره کرد. 

محبوب ترین نویسندگان فیدیبو

در میان مترجمان محبوب سال 1400 باز هم نام «عادل فردوسی‌پور» به چشم می‌خورد. «مهدی قراچه‌داغی»، «مهدی سحابی»، «سروش حبیبی»، «گیتی خوشدل» و «فرناز فرود» از دیگر مترجم‌های محبوب در میان کاربران فیدیبو هستند.

محبوبترین مترجمان فیدیبو

محبوب‌ترین پادکست‌ها

اگرچه پادکست‌ها آنطور که شاید و باید در میان تمامی مردم فراگیر نشده‌اند اما توانسته‌اند به خوبی طرفداران پر و پا قرصی برای خود بیابند. فیدیبو یکی از بسترهای انتشار پادکست است که براساس آمارهای سال گذشته، پادکست‌هایی همچون «چنل بی»، «هلی تاک»و «مونیاز» جزو پرمخاطب‌ها بوده‌اند.

محبوبترین پادکست های فیدیبو

سرانه مطالعه فیدیبویی‌ها

فیدیبو در گزارش سال 1400 خود نیم نگاهی به سرانه مطالعه کاربرانش نیز داشته است. براساس آمارها، هر کاربر به طور میانگین 75 بار از این اپ استفاده کرده و 363 دقیقه را به مطالعه کتاب، 252 دقیقه را به شنیدن پادکست و 598 دقیقه به گوش دادن کتاب صوتی اختصاص داده است.

سرانه مطالعه در فیدیبو

فیدی‌پلاس سرویس اشتراکی فیدیبو است که بیش از 25هزار عنوان کتاب صوتی و متنی را در خود جای داده است. کاربران با خرید طرح‌های این سرویس می‌توانند در مدت زمان طرح بدون نیاز به پرداخت برای هر کتاب، به تمام کتاب‌های موجود در فیدی‌پلاس دسترسی داشته باشند. آنطور که این پلتفرم گزارش کرده، در سال گذشته کاربران فیدی‌پلاس به طور میانگین 208 بار از اپ استفاده کرده‌اند و به طور میانگین 1433دقیقه را صرف مطالعه و 1892 دقیقه را صرف شنیدن کتاب‌های صوتی کرده‌اند.

اما کاربران بیشتر در چه روزهایی کتاب خوانده‌اند؟ شاید تصور کنید آخر هفته‌ها بهترین فرصت برای مطالعه کتاب است اما سخت در اشتباهید. برخلاف تصور، کاربران فیدیبور روزهای شنبه تا دوشنبه را بیشتر به مطالعه و شنیدن کتاب اختصاص داده‌اند. پرطرفدارترین ساعات برای مطالعه نیز 23 تا یک بامداد است.

ساعت مطالعه کاربران فیدیبو

پراکندگی مشتریان فیدیبو نیز حاکی از آن است که ساکنین تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیش از سایرین شهرها با این پلتفرم ارتباط برقرار کرده‌اند. جالب است بدانید مردم 10 استان در مجموع 80درصد کاربران فیدیبو را تشکیل می‌دهند.

نمودار پراکندگی سنی کاربران فیدیبو نیز نشان می‌هد 62درصد از کاربران این پلتفرم، 25 تا 44 ساله هستند.

گزارش سال 1400 فیدیبو

رویدادهای فیدیبو

فیدیبو در سالی که گذشت رویدادهای «آقای نویسنده» با محوریت «محمود دولت آبادی»، «گرامافون» و همکاری با «بهرام شاه محمدلو»، «فیدی‌گپ» در قالب یک برنامه گفتگو محور درباره مسائل نشر با اهالی ادبیات و جشن تولد «شمس لنگرودی» را برگزار کرد.

شما می‌توانید گزارش کامل فیدیبو را از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی