ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موشک فراصوت زیر دریا
علمی

دانشمندان چینی می‌خواهند موشک فراصوت باقابلیت حرکت در آسمان و زیر آب بسازند

محققان چینی طرح ساخت موشک فراصوتی را داده‌اند که از سوخت بور استفاده می‌کند و می‌تواند در آسمان و زیر آب مانور بدهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دانشمندان چینی طرح ساخت یک موشک فراصوت جدید را ارائه کرده‌اند که می‌تواند در ارتفاع هواپیماهای تجاری در آسمان و با سرعت 100 متر بر ثانیه در زیر آب حرکت کند. این موشک برای ارائه قابلیت‌های جذاب خود از سوخت بور استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری SCMP، این موشک 5 متری قادر است در یک مسافت 200 کیلومتری در ارتفاع 10 هزار متری با 2.5 برابر سرعت صوت حرکت کند و بعد به زیر آب رفته و حداکثر 20 کیلومتر شنا کند. زمانی که موشک به فاصله حدود 10 کیلومتری هدف رسید، حالت اژدر فعال می‌شود تا سرعت حرکت موشک به 100 متر بر ثانیه برسد. چینی‌ها برای دستیابی به این سرعت حبابی از هوا را دور موشک خود ایجاد می‌کنند که اصطکاک را کاهش می‌دهد.

موشک چین می‌تواند برای گریز از سامانه‌های دفاعی مسیر خود را به طور دلخواه تغییر دهد و تا عمق 100 متری زیر آب برود. «لی پنگفی» و تیمش که روی این طرح کار کرده‌اند، می‌گویند هیچ سامانه‌ای برای دفاع روی کشتی‌ها طوری ساخته نشده که بتواند چنین حملات پیشرفته‌ای را کنترل کند. به همین خاطر، توان این موشک در نفوذ به اهداف بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

ناو جنگی

سوخت موشک فراصوت چین بر پایه بور است

یکی از چالش‌های اصلی در طراحی موشکی که بتواند در هوا و آب مانور بدهد، تامین انرژی است. دانشمندان چینی برای حل این مشکل از عنصر بور استفاده کرده‌اند. این عنصر نوری در مواجهه با هوا و آب واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد و مقدار زیادی گرما تولید می‌کند.

اکثر موتورهای مبتنی بر بور فقط در هوا کار می‌کنند. اما تیم لی می‌گوید آن‌ها یک موتور رم‌جت بر پایه بور ساخته‌اند که می‌تواند در زیر آب هم کار کند. این موتور اجزای منحصر به فردی دارد که اجازه می‌دهند احتراق بور در محیط‌های مختلف بهینگی کافی را داشته باشد. محققان می‌گویند بزرگ‌ترین تغییر در موتور آن‌ها در بخش کانال‌های سوخت به وجود آمده است.

معمولا فقط 30 درصد از سوخت موتورهای هوا تنفسی از بور تشکیل شده، اما پژوهشگران چینی این سهم را دو برابر کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که توان پیش‌رانش این موشک بیشتر از همه موشک‌های آلومینیومی باشد. با این حال، افزایش مقدار بور می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بحث تولید انبوه، احتراق و کنترل اشتعال شود.

نتایح تحقیقات پژوهشگران چینی در این باره در مجله Journal of Solid Rocket Technology منتشر شده است.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی