ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

گوگل مپ و یک قابلیت جدید: پیشنهاد مسیر با اولویت کمترین میزان مصرف سوخت

گوگل مپ به قابلیتی جدید مجهز شده که به رانندگان اجازه می دهد بهترین مسیر از نظر میزان مصرف سوخت را انتخاب کنند.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

سال گذشته بود که گوگل یک قابلیت جدید به سرویس مپ (Maps) اضافه کرد. این قابلیت به رانندگان در آمریکا و کانادا اجازه می‌دهد بهینه‌ترین و سریع‌ترین مسیر به مقصد را پیدا کنند. حالا پس از چند ماه گوگل این قابلیت را به همراه چند قابلیت جدید دیگر، برای کاربران خود در اروپا هم ارائه کرده است. قابلیت پیشرفته گوگل مپ ماه قبل و ابتدا در آلمان در دسترس کاربران قرار گرفت. اکنون رانندگان در 40 کشور اروپایی دیگر، از جمله فرانسه، ایرلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا نیز به آن دسترسی دارند.

گوگل مپ

گوگل برای محاسبه بهینه‌ترین یا سریع‌ترین مسیر، از داده‌های دپارتمان لابراتور ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا (NREL) و آژانس محیط زیست اروپا استفاده می‌کند. این شرکت البته از داده‌های اختصاصی خود نیز که مربوط به سبک رانندگی مالکان خودروها هستند، کمک می‌گیرد. در نهایت با ترکیب این داده‌ها و الگوهای یادگیری ماشینی، گوگل مپ بهترین مسیر از نظر میزان مصرف سوخت را برای کاربران تشخیص می‌دهد.

گوگل مپ و مسیریابی بر اساس نوع پیشرانه خودرو

شاید بدانید در اروپا خودروهای دیزلی خیلی پرطرفدار هستند و شمار آنها در جاده‌ها و خیابان‌های این قاره زیاد است. به همین خاطر گوگل مپ امکان انتخاب نوع سوخت را برای رانندگان فراهم کرده است. جالب آنکه در قابلیت جدید گوگل مپ فاکتور مهمی مثل نوع پیشرانه نیز لحاظ می‌شود.

گوگل مپ

برای مثال در خودروهای دیزلی میزان مصرف سوخت در سرعت‌های بزرگراهی بهینه‌ترین است. اما در خودروهای هیبریدی بخاطر دخالت سیستم الکتریکی، مصرف سوخت در ترددهای شهری بهینه‌تر می‌شود. از این رو گوگل مپ ممکن است مسیرهای کاملا متفاوتی را برای خودروهای دیزلی و هیبریدی پیشنهاد دهد.

گوگل برای تفهیم بهتر کارایی قابلیت جدید مپ، یک مثال عینی می‌آورد. این کمپانی می‌گوید رفتن از شهر آتلون به لیمریک ایرلند، راننده می‌تواند مسیری با 9 دقیقه زمان کمتر یا مسیری با 30 درصد مصرف سوخت بهتر را انتخاب کند.

گوگل مپ

گوگل مدعی است قابلیت جدید از زمان عرضه، از تولید نیم میلیون تن آلاینده‌های کربنی در آمریکا و کانادا جلوگیری کرده است. برای اینکه درک بهتری داشته باشید، باید بگوییم این رقم معادل خروج صد هزار خودروی درون‌سوز از خیابان‌هاست.

به جز مسیریابی با در نظر گرفتن سریع‌ترین زمان یا بهینه‌ترین میزان مصرف سوخت، گوگل سرویس جدیدی را برای دارندگان خودروهای الکتریکی عرضه کرده است. این افراد با تایپ کردن EV charging station (ایستگاه شارژ خودروی برقی) در جستوگر مپ، نه تنها می‌توانند نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ را مشاهده کنند، بلکه قادر خواهند بود جزئیاتی مربوط به نوع پورت شارژ، سرعت شارژ و حتی پورت‌های در دسترس را ببینند. البته این جزئیات مربوط به همه ایستگاه‌ها نیست و فعلا برخی موارد خاص را شامل می‌شود.

گوگل مپ

گوگل در بخش مسیریابی برای عابرین پیاده نیز تغییراتی اعمال کرده و اینک جهت‌یابی را با فلش‌های واقعیت افزوده که مشابه آن را قبلا در بازی‌های کامپیوتری دیده‌ایم، نشان می‌دهد. ضمن اینکه گوگل مپ اطلاعاتی درباره سیستم حمل و نقل عمومی را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد. این اطلاعات مواردی مثل میزان شلوغی، وجود مسیرهای مخصوص ویلچر و نحوه رسیدن به ایستگاه را در بر می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی