ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TSMC؛ ابرقدرتی که دنیا را اداره می‌کند

کمپانی تی‌اس‌ام‌سی

شاید برای شما عجیب باشد اما دنیای امروز ما توسط یک شرکت اداره می‌شود! یک شرکت تایوانی که حتی شاید تا به حال اسمش را هم نشنیده باشید، ولی این شرکت عظیم در 100 درصد زندگی امروز انسان‌ها تاثیرگذار است: کمپانی‌ TSMC.

محصولات این شرکت تقریباً در تمام صنایعی که تکنولوژی محور هستند، وجود دارند. مانند کامپیوتر‌ها، اسمارت فون‌ها، خودرو‌ها، لوازم خانگی، هوش مصنوعی، تکنولوژی 5G، متاورس، تجهیزات نظامی مثل جت‌های جنگنده و حتی وسیله‌ای مثل مریخ نورد ناسا و کلی محصولات دیگر. اگر بخواهیم ساده بگوییم تقریباً زندگی هوشمند بشر در دست کمپانی تی‌اس‌ام‌سی است و این شرکت انحصار کامل دنیای تراشه‌های سیلیکونی را در دستانش دارد. اما چگونه یک شرکت تایوانی به ابرقدرتی تبدیل شده که دنیا را اداره می‌کند؟

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

تی‌اس‌ام‌سی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده تراشه و تقریباً ۹۲ درصد از پیشرفته‌ترین تراشه‌های موجود در دنیا را این شرکت تولید می‌کند. شرکت‌هایی مثل اپل، سامسونگ، کوالکام، انویدیا، ای‌ام‌دی، اینتل، هواوی، تسلا و ناسا و کلی کمپانی دیگر مستقیما به این شرکت تایوانی وابسته هستند.

این کمپانی به اندازه‌ای قدرتمند است که در بین کمپانی‌های دیگر رقیبی ندارد. اما چه اتفاقی افتاد که صنعت تولید نیمه‌هادی‌ها تا این حد در تایوان و توسط تی‌اس‌ام‌سی رشد کرد و این شرکت توانست به کل روی دنیای هوشمند ما سلطه پیدا کند؟

کمپانی تی‌اس‌ام‌سی

زمانی آمریکا حرف اول و آخر را در زمینه‌ نیمه‌رساناها و تولید تراشه‌های سیلیکونی می‌زد اما امروز تقریبا می‌شود گفت که آمریکا هیچ نقش بسزایی در این زمینه ندارد. حدودا دهه ۸۰ میلادی بود که شرکت‌های آمریکایی رقابت بسیار سنگینی را برای برتری در دنیای تکنولوژی با شرکت‌های ژاپنی داشتند و برای اینکه بتوانند تمرکز بیشتری در رقابت‌شان داشته باشند، مجبور به برون‌سپاری بخش‌هایی از کسب و کارشان، از جمله کارخانه‌های پرهزینه‌ای که تراشه‌های سیلیکونی را تولید می‌کردند، شدند.

دقیقاً در همین زمان بود که کمپانی تی‌اس‌ام‌سی در قلب تایوان شکل گرفت. در ویدیوی فوق داستان شروع و اوج کمپانی تی‌اس‌ام‌سی را روایت کرده‌ایم. با دیجیاتو همراه باشید و لایک و سابسکرایب کانال یوتوب دیجیاتو هم نشان‌دهنده حمایت شما از ماست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • دادا
    دادا | ۳۱ شهریور ۱۴۰۱

    ویدیو یکمی طولانی بود خلاصه تر هم می شد گفت

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.