ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهداشت دهان
علمی

محققان: بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند با افزایش ریسک زوال عقل در ارتباط باشد

محققان دریافته‌اند که کاهش سطح بهداشت دهان و به‌خصوص دندان‌ها می‌تواند ارتباطی با افزایش ریسک افت شناختی و زوال عقل داشته باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

واضح است که بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. حالا محققان دانشگاهی در فنلاند در تحقیق جدید خود دریافته‌اند که کیفیت پایین بهداشت دهان و از دست دادن همه یا بخشی از دندان‌ها با افزایش ریسک افت وضعیت شناختی و زوال عقل در ارتباط است.

پژوهشگران دانشگاه فنلاند شرقی می‌گویند سلامت دهان با توانایی‌های شناختی ذهن و زوال عقل در ارتباط است. ظاهرا این ریسک با از دست دادن همه یا بخشی از دندان‌ها بیشتر هم می‌شود. آن‌ها در این مطالعه اطلاعات 47 پژوهش بلندمدت را گردآوری کردند که وضعیت سلامت دهان و توانایی‌های شناختی مغز افراد را زیر نظر گرفته بودند.

محققان به‌طور ویژه افرادی را مدنظر قرار دادند که در ابتدای تحقیق به زوال عقل مبتلا نشده بودند. در پایان مشخص شد که احتمال افت توانایی‌های شناختی در افرادی که وضعیت سلامت دندان آن‌ها نامناسب بوده، 23 درصد بیشتر است و این گروه 21 درصد بیشتر از بقیه در معرض ریسک ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

لوازم مراقبت از دهان و دندان

آن‌ها همچنین دریافتند که از دست دادن دندان‌ها به‌طور خاص یک ریسک فاکتور مستقل برای افزایش خطر زوال عقل و مشکلات شناختی بوده است. محققان در مقاله‌ای که در مجله Journal of the American Geriatrics Society منتشر شده، نوشتند: «ضعف بهداشتی در دهان و از دست دادن دندان‌ها ظاهرا منجر به افزایش ریسک افت قابلیت‌های شناختی و زوال عقل می‌شود.»

«سم اشر»، نویسنده ارشد این مقاله و محقق دانشگاه فنلاند شرقی می‌گوید: «[رعایت بهداشت دهان] شاید بتواند تا حدی ریسک زوال عقل را پایین بیاورد، ولی در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که این تغییر تا چه حد ممکن خواهد بود. رعایت سلامت دهان حالا شاید حتی برای کسانی که درجاتی از افت شناختی یا زوال عقل را از خود نشان داده‌اند، اهمیت بیشتری پیدا کند.»

در مجموع به نظر می‌رسد که بهداشت دهان اثراتی فراتر از حفظ سلامتی دندان و لثه‌ها را به دنبال دارد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yosof
    yosof | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

    تازه رسیدن به حدیث امام صادق ع که فرمود مسواک زدن سبب زیادی حافظه است.

مطالب پیشنهادی