ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هایما S5 توربو
خودرو

مقایسه هایما S5 توربو و توربوپلاس؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

یکی از برندهای چینی که پایش به کشورمان باز شده شرکت هایما است که در ابتدا با مدل S7 نامش در ایران بر سر زبان‌ها افتاد. هایما یک کمپانی خودروسازی چینی است که فعالیت خود ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵

یکی از برندهای چینی که پایش به کشورمان باز شده شرکت هایما است که در ابتدا با مدل S7 نامش در ایران بر سر زبان‌ها افتاد. حالا این خودروساز محصولات مختلفی از جمله هایما S5 را راهی بازار کشورمان کرده است. این خودرو در دو نسخه توربو (مجهز به گیربکس CVT) و توربوپلاس (مجهز به گیربکس AT6) درکشورمان عرضه می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش مختلف هایما S5 در دو نسخه توربو (مجهز به گیربکس CVT) و توربوپلاس (مجهز به گیربکس AT6) و مقایسه نسخه‌های مذکور:

فهرست مطالب

هایما S5 توربو

طراحی ظاهری و بدنه هایما S5

هایما S5 توربو

اینکه شرکت هایما در تولید برخی محصولات خود، خودروهای تولیدی توسط شرکت مزدا را الگو قرار دهد، چندان غیرمنتظره نخواهد بود.

با نگاهی به ظاهر هایما s۵ توربو نیز می‌توان به شباهت نسبی آن با خودروی مزدا CX-5 پی برد. طراحی نمای روبرو هایما S5 اندکی اغراق شده و شلوغ به نظر می‌رسد. هنگامی که در جلوی S5 قرار بگیرید احتمالا نسبت به این سبک از طراحی نسبتا شلوغ چهره هایما S5 ایراد خواهید گرفت.

چراغ های بزرگ هایما S5 دارای حالتی به اصطلاح چشم عقابی هستند و از طراحی داخلی نسبتا زیبایی برخوردار گشته‌اند. در میانه بالایی نمای روبرو هایما اس5، جلو پنجره‌ای به شکل ذوزنقه مانند با اضلاع کرومی حضور دارد که نماد هایما با ابعادی نسبتا بزرگ درون آن خودنمایی می‌کند.

هایما S5

دو نوار افقی کرومی نیز از هر دو طرف لوگوی هایما تا اضلاع کناری جلوپنجره امتداد یافته اند. یک مجرای ورودی هوا نیز چند سانتی متر پایین تر از جلوپنجره، به نحوی طراحی شده که می‌شود گفت، قرینه‌ای نه چندان دقیق از فرم کلی جلو پنجره است.

در حد فاصل این قسمت نیز محل نصب پلاک حضور داشته و از جایگیری نسبتا مناسبی برخوردار شده است. بخش تحتانی هم توسط پلاستیک مشکی رنگ مورد هجوم واقع شده است.

نکته ای که در نمای جلوی هایما S5 توربو چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، حضور همزمان دو دسته چراغ روشنایی در روز و مه شکن است که نشان از  بی‌برنامگی طراحان چینی دارد.

هایما S5

این طور به نظر می‌رسد که طراحان هایما به جهت خالی نبودن عریضه و صرفا به خاطر پر کردن فضای خالی سپر، این چراغ‌ها را اضافه نموده‌اند.

استفاده از برخی خطوط حجم دهنده بر روی سپر و درب موتور هم تاثیر خوبی بر افزایش حس اسپرت نمای جلو هایما S5 توربو داشته است . به طور کلی چهره هایما S5 را با ارفاق می‌توان مورد قبول دانست و احتمالا پس از طی مدت کوتاهی، در نظر مشتری ایرانی جذاب جلوه خواهد کرد.

نمای جانبی و عقب هایما S5 تداعی گر هیوندا توسان نسل جدید است. در نمای بغل، پنجره ها فرم جذابی داشته و حالتی هیجان انگیز به خود گرفته‌اند. سایز چرخ‌ها و شعاع قوس گلگیرها، با سایر عناصر طراحی موجود در این بخش هماهنگ است.

هایما S5

به جهت افزایش حالت جسورانه نمای جانبی اس5، یک فرورفتگی به شکل U خوابیده که از انتهای چراغ عقب شروع شده و پس از رسیدن به حدود انتهایی درب جلو به سمت پایین کشیده شده و تا نزدیکی قوس گلگیر عقب امتداد یافته است.

ناحیه نسبتا زیادی از نیمه پایینی نمای جانبی توسط پلاستیک مشکی رنگ اشغال شده است و به جهت افزایش جنبه تجملاتی، یک نوار کرومی باریکتر نیز بر روی آن کار گذاشته شده است.

میله باربند سقفی با رنگ کرومی- مشکی نیز با نمای قسمت پلاستیکی زیرین دربها هارمونی جالبی ایجاد نموده است. در کل نمای جانبی هایما اس5 توربو، علیرغم آنکه بسیار ساده تر از نمای جلوی آن است اما به مقدار بیشتری به دل می‌نشیند.

هایما S5

فرم تهاجمی رینگ‌های 17 اینچی و اسپویلر عقب به همراه آنتن کوسه‌ای هم در افزایش زیبایی و تاثیرگذاری بصری نمای جانبی S5 بسیار موثر است.

در نمای عقب هایما S5 نیز می توان ردپای هیوندای توسان نسل جدید را احساس نمود. چراغ های عقب با الگوبرداری از توسان طراحی شده اند.

این چراغ ها دارای زوایای تیز بوده و به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که بخشی از آن بر روی درب صندوق عقب جای گرفته است. نواحی زیرین سپر عقب نیز به تبعیت از سایر بخش های خودرو به رنگ مشکی درآمده و دو چراغ قرمز رنگ به فرم کشیده در دو طرف قطعه ای دفیوزر مانند خودنمایی می‌کنند.

هایما S5

شیب انحنای شیشه عقب نیز دارای نمایی دلنشین است که زیبایی نمای پشتی هایما S5 را افزون نموده است. هایما S5 در کلاس بدنه کراس اوورهای کوچک قرار دارد و نباید انتظار ابعاد یک شاسی بلند و یا کراس اور واقعی را از این خودرو داشت.

هایما S5 دارای ابعادی برابر با 4358 میلیمتر طول،1823 میلیمتر  عرض و 1620 میلیمتر ارتفاع است. همچنین فاصله دو محور این خودروی چینی برابر با 2630 میلیمتر است.

درکل طراحی ظاهری هایما S5 توربو به گونه‌ای است که به احتمال زیاد قادر است نظر مشتری ایرانی را به خود جلب نموده و مورد استقبال قرار بگیرد.

طراحی داخلی و کابین هایما S5

هایما S5

همین که قدم به داخل کابین هایما S5 می گذارید متوجه طراحی متفاوت داشبورد به ویژه در قسمت کنسول میانی آن خواهید شد. طراحی مورب دریچه‌های تهویه و ردیف‌هایی از دکمه‌های مختلف در موازات آنها که بر روی کنسول میانی تعبیه شده‌اند، نمایی متفاوت برای داخل کابین هایما اس ۵ ایجاد نموده است.

نمایشگر هفت اینچی در بخش بالایی داشبورد مأوا گزیده که البته همین امر دسترسی به آن را با دشواری نسبی مواجه می‌کند. دکمه‌های چرخان سیستم تهویه به همراه نمایشگری کوچک و چندین دکمه دیگر در زیر آن، نمای زیبایی نداشته و بیشتر شبیه به پنل های پخش صوت خودروهای قدیمی به نظر می‌رسد.

هایما S5 توربو

شکاف ورودی لوح فشرده بر روی کنسول میانی هم کاملا توی ذوق می‌زند.غربیلک فرمان سایز مناسبی داشته و خوش دست به نظر می رسد. همچنین فرمان با چرم مصنوعی نیز روکش شده است.

صندلی‌های هایما S5 فرم مناسبی داشته و برای مسافرت های طولانی، کمتر خسته کننده خواهند بود. کیفیت روکش صندلی‌ها در حد مناسب ارزیابی می‌شود و پلاستیک به کار رفته در داشبورد نیز چندان بی کیفیت نیست.

پوشش دو رنگ صندلی‌ها که در هماهنگی کامل با پنل درب‌ها هستند نیز بر جلوه‌های بصری کابین هایما S5 توربو افزوده است. پوشش نرم به کار رفته در قسمت دستگیره درب‌ها حس خوبی داشته و آسایش بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

هایما S5

فضای داخلی هایما S5 توربو به دلیل ابعاد نسبتا کوچک این خودروی کراس اوور، چندان جادار و حجیم نیست، هرچند که سبک طراحی بدنه هایما S5 شما را در مورد سایز کابین به اشتباه بیاندازد.

ردیف عقب اگرچه برای سه نفر جا دارد اما بهتر است تنها دو نفر در آن جای بگیرند؛ به ویژه در مسافرت های طولانی قطعا ردیف عقب هایما S5 جای راحتی برای حضور سه سرنشین نخواهد بود.

محفظه بار هایما S5 توربو دارای گنجایشی به حجم ۳۲۰ لیتر است که در مقایسه با فضای ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتری برخی خودروهای سدان داخلی، کوچک به نظر می‌رسد. البته با خواباندن صندلی های ردیف دوم، این حجم قابل گسترش خواهد بود.

تجهیزات و امکانات هایما S5 توربو

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده ای (مجموعا 6 عدد)
  • غربیلک فرمان و صندلی های چرمی
  • صندلی راننده6 حرکته برق و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی
  • سان روف برقی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • دکمه روشن / خاموش و ورود بدون کلید
  • آینه های جانبی برقی تاشونده راهنمادار
  • صفحه نمایش 7 اینچی با GPS و پورت USB وSD
  • نمایشگر باد لاستیک
  • دوربین 360 درجه
  • ترمز ضد قفل ABS
  • سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

مشخصات فنی و قوای محرکه هایما S5

هایما S5 توربو

نیروبخش هایما S5 در بازار کشورمان یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم 1.5 لیتر توربو است که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 6000RPM معادل 161 اسب بخار اعلام شده است. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه معادل 223 نیوتون متر است که در بازه 1800 تا 4000rpm پدیدار خواهد شد.

وظیفه انتقال قدرت در این خودرو در نسخه CVT به یک گیربکس اتوماتیک از نوع ضریب متغیر پیوسته (CVT) سپرده شده است. میزان مصرف سوخت هایما اس ۵ در حالت ترکیبی معادل 8 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.

هایما S5 توربو

گنجایش باک سوخت این خودرو نیز برابر 60 لیتر بوده و وزن آن، بدون سرنشین و با احتساب مخزن سوخت، معادل 1435 کیلوگرم است حداکثر سرعت هایما S5 توربو نیز به طور رسمی برابر با 170 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. همچنین شتاب صفر تا صد هایما S5 در برخی منابع در حدود 11 ثانیه اعلام شده است.

گیربکس هایما اس5 معمولی که هم اکنون در بازار حضور دارد از نوع CVT اتوماتیک است که هماهنگی قابل‌ قبولی با پیشرانه دارد ولی تنها ضعفی که در هنگام رانندگی با هایما اس 5 آزار دهنده است، کشش بسیار ضعیف در هنگام آغاز حرکت در مسیرهای پرشیب (مواجه با سربالایی هاست) که ظاهرا از ضعف عملکرد گیربکس سی وی تی ناشی می‌شود.

از این رو قرار است در نسل جدید هایما اس5 که با نام هایما اس5 پلاس راهی بازار خواهد شد گیربکس اولیه سی وی تی با یک گیربکس سنتی اتوماتیک جایگزین شود. اما ظاهرا در سایر بخش ها تفاوتی بین نسخه پلاس و معمولی وجود نخواهد داشت.

در این نسخه جدید با توجه به سازگاری بهتر گیربکس های AT با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور، گیربکسCVT به گیربکس AT6 (اتوماتیک 6 سرعته) تبدیل شده و تغییراتی در روکش صندلی‌ها و رودری‌ها بـه اجرا درآورده است.

با اینکه انتخاب این گیربکس نسبت به گیربکس CVT قبلی در حدود 0.2 لیتر مصرف سوخت را افزایش میدهد اما در ازای آن شتاب بهتر، کاهش استهلاک و فشار روی موتور و شیب نوردی بهتر را به ما میدهد. سیستم تعلیق نیز تغییری نکرده است و همانند نسخه قبلی یک سواری تقریبا نرمی را ارائه میدهد.

مقایسه مشخصات فنی و سطح تجهیزات هایما S5 توربوشارژ و هایما S5 توربوشارژ AT6

مقایسه هایما S5 توربو و توربوپلاس

رقبا و محصولات مشابه هایما S5

هایما S5 توربو

هایما S5 توربو در ایران بایستی با برخی از رقبای هموطنش رو در رو شود. از جمله مهمترین هماوردان هایما S5 توربو در سرزمین ایرانیان، میتوان به ام وی ام ایکس33 اسپرت اکسلنت، جک S5، جک S3 و چری تیگو5 اشاره نمود که البته همگی خودروهای مذکور با جهش قیمت مواجه شده اند.

قیمت و شرایط فروش  هایما S5 توربو و توربو پلاس

هایما S5 توربو

هم اکنون و در زمان نگارش این نوشته (شهریور ۱۴۰۱) قیمت هایما S5 توربو در نسخه گیربکس CVT در بازار کشورمان در مدل ۱۳۹۹ برابر با ۷۳۵ میلیون تومان و در مدل ۱۴۰۰ برابر با ۷۶۰ میلیون تومان است.

همچنین نسخه دنده اتومات S5 توربو یا همان S5 توربو پلاس در حال حاضر در نمایندگی بهایی برابر با ۷۹۴ میلیون تومان دارد. نسخه صفر کیلومتر این خودرو یعنی مدل ۱۴۰۱ در بازار آزاد با بهایی بین ۸۱۰ تا ۸۲۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • پیشرانه نسبتا پرتوان
  • عملکرد مناسب پیشرانه
  • طراحی ظاهری تقریبا رضایت بخش
  • گیربکس AT6 (اتوماتیک 6 سرعته)
نکات منفی
  • فضای محدود صندوق بار
  • طراحی نامانوس داشبورد
  • کمبود قطعات نسبی یدکی
  • مشکل جدی گیربکس سی وی تی در سربالایی‌ها (در نسخه گیربکس CVT)

سوال‌های متداول کاربران درباره خودرو هایما S5 توربو

قیمت خودرو هایما S5 در دو نسخه توربو و توربو پلاس در بازار چقدر است؟

قیمت هاما S5 در بازار آزاد در نسخه AT6 بالاتر از 820 میلیون تومان و در نسخه CVT حدودا 750 میلیون تومان است.

آپشن‌های هایما S5 چیست؟

آپشن‌های این خودرو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای (مجموعا ۶ عدد) صندلی راننده ۶ حرکته برق و صندلی شاگرد ۴ حرکته برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، دکمه روشن / خاموش و ورود بدون کلید آینه‌های جانبی برقی تاشونده صفحه نمایش ۷ اینچی با GPS و پورت USB و SD، نمایشگر باد لاستیک، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA هستند.

مشخصات موتور هایما S5 چیست؟

این خودرو در بازار کشورمان یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان خروجی ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد و همچنین به گیربکس خودکار CVT و یا AT6 (بسته به مدل) مجهز شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mohammadreza fallah
    mohammadreza fallah | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

    آقا خوب بود در مورد لوازم یدکی این ماشینم مینوشتید، واقعا تهیه قطعاتش کار مشکلیه، من خودم این ماشینو نزدیک 6 ماه دارم ولی تو هر ماه برای تهیه هر قطعه ای از این خودرو دچار مشکل میشدم و برای کوچک ترین قطعهشم نمیتونستم به فروشند های تو بازار اعتماد کنم چون چند بازر جنس بی کیفیت و داغون بهم انداخته بودن برا همین سر هر سری خرید باید از ایساکو و یدک یار و اینا که با نمایدندگی ها در ارتباطن خرید بکنم تا اگه قطعه خراب بود یا مشکلی داشت بتونم قطعه رو پس بدم یا تعویض کنم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی