ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مروری بر چند قابلیت کاربردی iOS 16
تکنولوژی

16 قابلیت مخفی iOS 16 که احتمالا از وجود آن‌ها بی‌خبرید

این قابلیت‌ها نه تنها تجربه استفاده از گوشی‌های آیفون را ارتقا می‌دهند بلکه انجام برخی موارد را هم آسان‌تر می‌کنند.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

اپل در هفته‌ای که گذشت iOS 16 را منتشر کرد و در جدیدترین نسخه این سیستم‌ عامل مواردی مثل صفحه قفل با قابلیت شخصی‌سازی، ویژگی‌های جدید افزوده شده به Messages و بسیاری از بهینه‌‌سازی‌های دیگر را شاهد بودیم، هرچند ممکن است برخی قابلیت‌های این سیستم عامل از نظر پنهان مانده باشند.

در ادامه قصد داریم فهرستی از 16 قابلیت پنهان iOS 16 را مرور کنیم که می‌توانند به واسطه تغییرات و ارتقاهای انجام شده در این سیستم عامل، تجربه استفاده از آیفون را در دید کاربر تغییر دهند، پس در ادامه همراه ما بمانید.

مروری بر چند ویژگی کاربردی iOS 16

16 قابلیت پنهان و بسیار مفید iOS 16

  • خلاص شدن از شر تصاویر تکراری: اپلیکشین Photos در نسخه تازه iOS می‌تواند وجود عکس‌های همسان و تکراری را به کاربر اطلاع دهد، در نتیجه کاربر می‌تواند با حذف آنها فضای اشغال شده را هم آزاد کند. این اطلاع‌رسانی در قالب آلبومی تحت عنوان Duplicates برای کاربر نمایش داده می‌شود.
  • بروز‌رسانی تنظیمات ایرپاد: در iOS 16 مدیریت تنظیمات ایرپاد به شکل کلی آسان‌تر از نسخه‌های پیشین است زیرا حالا این حوزه دارای یک بخش اختصاصی است که با اتصال ایرپاد در قسمت تنظیمات ظاهر می‌شود.
  • استفاده از Face ID در حالت عریض: آیفون‌های دارای iOS 16 اکنون از Face ID در حالت عریض یا Landscape Mode هم پشتیبانی می‌کند، در نتیجه کاربران می‌توانند در حالت افقی هم قفل گوشی خود را باز کنند. البته این ویژگی برای مدل‌های ماقبل آیفون 13 موجود نیست.
مروری بر چند قابلیت کاربردی iOS 16
  • محافظت از تصاویر پنهان یا حذف شده: در iOS 16 کاربران پیش از دسترسی به آلبوم تصاویر حذف شده و پنهان باید از طریق Face ID یا Touch ID احراز هویت شوند. بدین ترتیب اگر شخصی دیگری پس از باز شدن قفل گوشی به آن دسترسی پیدا کند همچنان نمی‌تواند تصاویر پاک شده یا پنهان شده را مشاهده کند.
  • رمز عبور وای‌فای: کاربران بسیاری در پلتفرم iOS اغلب با مشکل عدم دسترسی به رمز عبور شبکه وای‌فای خود روبه‌رو می‌شوند اما این مشکل در iOS 16 رفع شده است زیرا اکنون کاربران می‌توانند در تنظیمات وای‌فای رمز عبور شبکه‌ای که به آن متصل هستند را مشاهده کنند.
  • بازخورد لمسی در کیبورد: تنظیمات کیبورد iOS 16 اکنون دارای گزینه‌ای است که با فعال‌سازی آن کاربر می‌تواند در هنگام تایپ و فشردن هر کلید یک بازخورد لمسی در قالب ارتعاشی ضعیف را دریافت کند، این لرزش ضعیف پس از فشردن هر کلید در واقع به کاربر اطلاع می‌دهد که کلید مذکور فشرده شده است.
مروری بر چند قابلیت کاربردی iOS 16
  • کپی و حذف اسکرین‌شات‌ها: تا پیش از iOS 16 کاربران آیفون پس از ثبت یک اسکرین‌شات می‌توانستند تصویر مذکور را یا در Photos‌، یا به عنوان Quick Note و یا در قالب فایل ذخیره کنند اما حالا گزینه Copy and Delete هم به 3 گزینه پیشین افزوده شده است. با وجود این ویژگی اسکرین‌شات در کلیپ‌بورد ذخیره می‌شود و سپس از گالری دوربین پاک می‌شود. بدین ترتیب گزینه مذکور زمانی کاربرد دارد که کاربر فقط یک بار قصد استفاده از اسکرین‌شات را دارد و نمی‌خواهد تصویر پس از استفاده در گوشی‌اش ذخیره شود.
  • قابلیت پاک کردن Find My ،Clock و Health: اپل در iOS 14 به کاربران امکان داد تا برخی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده را حذف کنند، حال در نسخه جدید این سیستم عامل اپل شمار اپ‌های از پیش نصب‌شده‌ای که می‌توان اقدام به حذف آنها کرد را افزایش داده است، بدین ترتیب کاربران حالا می‌توانند اپ‌هایی مانند Find My ،Clock و Health را هم حذف کنند که در صورت نیاز مجدد از اپ استور قابل دریافت خواهند بود.
مروری بر چند قابلیت کاربردی iOS 16
  • تبدیل ارز درونی: iOS 16 اکنون به لطف ویژگی‌های جدید Live Text قادر است به راحتی ارزی را به ارز دیگر تبدیل کند. برای استفاده از این قابلیت تنها کافیست کاربر دوربین گوشی را مقابل یک برچسب قیمتی نگاه دارد و صبر کند تا آیکون Live Text ظاهر شود، با فشردن و نگاه داشتن گزینه Price یا قیمت و سپس انتخاب گزینه Convert یا تبدیل کاربر می‌تواند ارز مذکور را به ارز دیگری تبدیل کند. این ویژگی همچنین از قابلیت‌های ترجمه متن و تبدیل معیارهای اندازه‌گیری نیز پشتیبانی می کند.
  • مشاهده درصد باتری: کاربران آیفون با انتشار iOS 16 اکنون می‌توانند درصد باتری را مستقیما از آیکون باتری که در نوار وضعیت قرار گرفته، مشاهده کنند. در نتیجه دیگر نیازی نیست کاربران برای مشاهده وضعیت باتری به «کنترل سنتر» مراجعه کنند. هرچند گفتنی است که فعال‌ یا غیرفعال‌سازی این ویژگی برای تمامی آیفون‌ها در دسترس نیست.
مروری بر چند ویژگی کاربردی iOS 16
  • استفاده از سیری برای قطع تماس: یکی از تنظیمات جدید iOS 16 به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق سیری یک تماس فعال را قطع کنند. این ویژگی در بخش سیری از گزینه Accessibility در تنظیمات قرار دارد و پس از فعال شدن کاربران می‌توانند با ادا نمودن عبارت «هی سیری، تماس را قطع کن» از آن استفاده کنند، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که شخص دیگر در آن سوی خط هم می‌تواند عبارت درخواست قطع تماس از سیری را بشنود.
  • جلوگیری از قطع شدن تصادفی تماس‌ها: کاربران این نسخه جدید از سیستم عامل آیفون می‌توانند ویژگی قطع تماس با استفاده از کلید کنار گوشی را غیرفعال کنند تا از قطع تماس به واسطه فشردن تصادفی این کلید جلوگیری کنند. بدین ترتیب با مراجعه به تظیمات، گزینه Accessibility، انتخاب بخش Touch and toggling و سپس گزینه Prevent Lock to End Call دیگر فشردن اتفاقی کلید قفل در حین تماس، مکالمه را قطع نخواهد کرد.
مروری بر چند ویژگی کاربردی iOS 16
  • گزینه‌های مرتب‌سازی برای پلی‌لیست‌ها: اپلیکیشن اپل موزیک در iOS 16 حالا این قابلیت را برای کاربران فراهم کرده که بتوانند پلی‌لیست‌های خود را بر اساس هنرمند، آلبوم و یا تاریخ عرضه مرتب کنند. این گزینه پس از ورود به یک پلی‌لیست دلخواه از طریق فشردن گزینه سه نقطه در گوشه راست بالایی قابل دسترسی خواهد بود.
  • پخش‌کننده موسیقی تمام صفحه: یکی از ویژگی‌های عمده اما کمتر شناخته شده iOS 16 این است که اپل در آن قابلیت نمایش تمام صفحه پخش‌کننده موسیقی در صفحه قفل را مجددا فراهم کرده است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند در هنگام پخش موسیقی توسط اپل میوزیک یا هر اپ دیگری روی تصویر آلبوم آهنگ در صفحه قفل کلیک کنند تا به پخش‌کننده تمام صفحه جدید دسترسی یابند.
مروری بر چند ویژگی کاربردی iOS 16
  • Spatial Audio اختصاصی: اکنون کاربران iOS 16 که به جدیدترین مدل‌های ایرپاد یا برخی مدل‌های بیتس دسترسی دارند می‌توانند از قابلیت Spatial Audio اختصاصی بهره‌مند شوند. این ویژگی با استفاده از اسکنر LiDARموجود در آیفون‌‌های پرو 12 تا 14 شکل خاص داخل گوش کاربر را اسکن می‌کند تا ویژگی‌های صوتی مطابق با خصوصیات گوش وی را ارائه دهد.
  • هشدار جدید در هنگام شارژ: شانزدهمین و آخرین قابلیت کاربردی و جدید iOS 16 نیز یک پیغام هشدار تازه است که به شارژ گوشی ارتباط دارد. در این ویژگی اگر آیفون بیش از حد گرم شود، کاربر پیغامی دریافت می‌کند که طبق آن شارژ دستگاه تا زمان پایین آمدن دما متوقف می‌شود. این ویژگی بدین خاطر لحاظ شده تا از آسیب‌های بلندمدت احتمالی به باتری گوشی جلوگیری شود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • farzad312
    farzad312 | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

    قفل شدن عکس های هاید شده تو گالری واقعا نیاز بود

  • علی نس
    علی نس | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

    مقایسه کنید با اندروید 12 که تقریبا هیچ

    • علی نس
      علی نس | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

      اندروید 12 هیچ تغییری نکرد

مطالب پیشنهادی