ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

سویه جدید BA.4.6 کرونا در حال گسترش است: از این گونه چه می‌دانیم؟

سویه جدید ویروس کرونا با نام BA.4.6 آمار رو به رشدی را در یک ماهه اخیر به خود اختصاص داده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

BA.4.6 سویه جدید ویروس کرونا از گونه «امیکرون» است که به سرعت درحال پیشروی در ایالات متحده می‌باشد. اکنون تائید شده که این سویه در بریتانیا نیز گسترش یافته است.

آخرین سند توجیهی در مورد انواع ویروس کرونا که از سوی آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا منتشر شده است، اشاره کرد که در یک ماه گذشته، سویه جدید BA.4.6 حدود 3.3 درصد از نمونه‌های ابتلا به کرونا را به خود اختصاص داده بود. این رقم حالا به صورت پیوسته درحال رشد است و تا 9 درصد افزایش یافته است.

به طور مشابه، با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 9 درصد موارد اخیر ایالات متحده نیز در اثر ابتلا به BA.4.6 بوده است.

ما از این سویه جدید ویروس کرونا چه می‌دانیم؟

BA.4.6 از گونه BA.4 امیکرون آمده است. BA.4 اولین بار در ژانویه 2022 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان در کنار BA.5 در سراسر جهان گسترش یافته است.

هنوز مشخص نیست BA.4.6 چگونه پدید آمده است، اما ممکن است یک نوع نوترکیب باشد. ترکیب مجدد زمانی اتفاق می‌افتد که نوع مختلف از ویروس کرونا همزمان به بدن یک فرد وارد شده و او را بیمار می‌سازند.

درحالیکه BA.4.6 از بسیاری جهات شبیه به BA.4 است، اما حامل جهش به پروتئین «اسپایک» است، پروتئینی روی سطح ویروس که به آن اجازه ورود به سلول‌های ما را می‌دهد. این جهش به ویروس کمک می‌کند تا از آنتی‌بادی‌های بدست آمده از واکسن و عفونت قبلی فرار کند.

ویروس کرونا

خوشبختانه عفونت‌های امیکرون به‌طور کلی ضعیف‌تر از گونه‌های دیگر است و دانشمندان انتظار دارند این نکته در مورد BA.4.6 نیز صادق باشد. براساس گزارش «UKHSA» سویه BA.4.6 ویروس کرونا در مراحل اولیه عفونت سریع‌تر تکثیر می‌شود و نرخ رشد بالاتری نسبت به BA.5 دارد.

دانشگاه آکسفورد گزارش داده است که افرادی که سه دوز از واکسن «فایزر» را دریافت کرده‌اند، در پاسخ به BA.4.6 نسبت به BA.4 و BA.5 آنتی‌بادی‌های کمتری تولید می‌کنند. این نگران کننده است زیرا نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا ممکن است در برابر BA.4.6 کمتر موثر باشند.

با این‌حال، باید در نظر داشت که واکسن‌ها قادر هستند تا حد مطلوبی در برابر انواع گونه‌های ویروس کرونا از بدن ما محافظت کنند. کاهش اثرگذاری واکسن در برابر برخی از گونه‌ها نباید منجر به عدم تزریق آن‌ها شود. دانشمندان همچنین درتلاش هستند تا با ساخت داروهای ویروس کرونا از پیشرفت آن در بدن به هر نحوی جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی