ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی iOS16؛ لاک اسکرین دوپینگ شده!

شانزدهمین نسخه از سیستم‌عامل اختصاصی اپل برای مهم‌ترین محصول این کمپانی طبق سنت هر ساله در شهریور از راه رسیده و وعده تغییرات بنیادین زیادی را می‌دهد. iOS 16 طبق گفته این کمپانی با بیش از ۴۰۰ تغییر ریز و درشت همراه شده، اما تنها چند تغییر مهم است که کاربری روزانه من و شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیاید با هم به سراغ این تغییرات برویم.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

لاک اسکرین یا هوم اسکرین دوم؟

اولین و مهم‌ترین تغییر و تنها تغییری که کاربر iOS 16 را به این فکر وا می‌دارد که سیستم‌عامل جدید نصب کرده یا نه، لاک اسکرین iOS 16 است. شما اکنون قادر خواهید بود که چندین و چند لاک اسکرین جدید داشته باشید که تنها با نگه‌داشتن روی صفحه و چند سواپ به چب و راست در عرض چند ثانیه حال و هوای آیفون خود را تغییر دهید.

از آن مهم‌تر این است که می‌توانید هر لاک اسکرین را با فوکس مود‌ها جفت کنید و با تغییر لاک اسکرین یا فعال شدن یک فوکس مود مشخص، نوتیفیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌ها، افراد، ویجت‌ها و هر ویژگی دیگری که در آن فوکس مجاز بوده یا این که محدود شده است، در اختیار شما قرار بگیرد.

برای مثال اگر فوکس اسلیپ را با یک لاک اسکرین جفت کنید و در تنظیمات هم دسترسی به تمامی نوتفیکیشن‌ها را مسدود و فقط چند اپ و مخاطب را مجاز به برهم زدن آرامش شبانه‌تان کرده باشید، می‌توانید با یک سوایپ در لاک اسکرین به سرعت به این مود رفته و آماده خواب شوید. این ویژگی به اپل واچ با watchOS 9 هم آمده و ساعت شما هم همزمان با آیفون به فوکس مود مورد نظر و تنظیمات لاک اسکرین تغییر می‌کند.

دیگر ویژگی لاک اسکرین اضافه شدن ۴ ویجت جدید است. شما می‌توانید ۴ ویجت با سایز کوچک یا دو ویجیت با سایز بزرگ یا ترکیبی از این دو را روی لاک اسکرین داشته باشید. البته این ویجت‌‌ها چندان تعاملی نیستنت و صرفا یک میان‌بر برای باز کردن اپلیکیشن به حساب می‌آیند. با این حال همن حد از شخصی‌سازی در iOS در چند سال گذشته یک رویایی بیش نبود.

در کنار اضافه شدن ویجت‌ها، می‌توانید فونت ساعت، رنگ و چندین تغییر دیگر در لاک اسکرین به وجود بیاورید تا تغریبا با تعداد آیفون‌ها، لاک اسکرین متفاوت وجود داشته باشد. گفتنی است که با جفت کردن هر کدام از این تغییرات با فوکس مودها، لاک اسکرین با شکل و شمایل تعیین شده توسط شما نمایش داده می‌شود. فقط کافیست تا برای هر فوکس اندکی وقت گذاشته و برای همیشه تنظیمات آن را فراموش کند.

آی‌مسیج یک پیام‌رسان حرفه‌ای می‌شود

آی‌مسیج یکی از قو‌ترین بازدارنده‌ها برای تغییر سیستم‌عامل میان کاربران به شما می‌رود. اپل هم از این موضوع با خبر بوده و در iOS 16 این پیام‌رسان را با تغییرات مهمی همراه کرده است. برای مثال شما می‌توانید پیام خود را تا ۱۵ دقیقه و برای ۵ بار اصلاح کنید. از آن مهم‌تر اگر پس از ارسال پیامی از کرده و گفته خود پشیمان شدید، تا دو دقیقه وقت دارید تا پیام را پاک کنید.

این ویژگی‌ها در بسیاری از پیام‌رسان‌های مدرن وجود دارند اما این که اپل آن را در آی‌مسیج ارائه کرده نشان می‌دهد چقدر به اهمیت آن در بازدازندگی کاربران به منظور مهاجرت به سیستم‌عامل‌های دیگر آگاه است. با این حال این ویژگی‌ها با اما‌ و اگر‌های زیادی همراه هستند.

اولین اما در ویژگی‌های اصلاح و پاک کردن پیام این است که طرفین مکالمه باید هر دو iOS 16 را دریافت کرده باشند. برای مثال اگر شما پیامی را برای شخصی با iOS 15 ارسال کنید و سپس قصد ادیت آن را داشته باشید، شخص مقابل شما دو نسخه از آن پیام را دریافت می‌کند. همچنین اگر قصد داشته باشید پیام خود را پاک کنید، شخص مقابل همچنان به پیام دسترسی خواهد داشت.

در نتیجه این ویژگی تنها برای آیفون ۸ و جدیدتر کاربردی است و کاربران آیفون‌های قدیمی‌تر همچنان می‌توانند از پیام‌های آبرو بر شما اخاذی کنند. با دانستن این موضوع بهتر است مراقب پیام‌های ارسالی خود باشید یا مانند میلیون‌های کاربر دیگر، از پیام‌رسان‌های دیگر استفاده کنید.

سوژه‌ها را جدا کنید

دو قابلیت بعدی در اپلکیشن فوتوز iOS 16 می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. یک نمونه از کارایی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در آیفون همین توانایی جداسازی سوژه‌ها از عکس‌ها هستند. برای مثال می‌تانید عکس حیوانات یا اشخاص را با دقت بسیار بالایی از پس‌زمینه عکس‌ها جدا کرده و در هر اپلیکیشنی که علاقه دارید استفاده کنید.

مورد بعدی هم توانایی انتخاب شماره‌ها و متون در ویدیوهاست که در عین‌ حال به شما اجازه می‌دهد آن‌ها را به چندین زبان زنده دنیا به جز فارسی ترجمه کنید. البته فراموش نکنید این قابلیت فقط زمانی کار می‌کند که ویدیوی شما در حال پخش یا ضبط نباشد. در نتیجه اگر بعدها در ویدیو خود شماره تلفنی دیدید، کافیست روی آن فریم پاز کرده و شماره با کپی کنید.

کیبورد زنده شده و درصد باتری بازگشته

بازخوردهای فیزیکی در حین تایپ ویژگی جدیدی نیست و کاربران دنیای اندروید ۱۰ سال است که از آن بهره‌مند هستند. از طرفی نمایش درصد باتری حتی برای کاربران آیفون هم جدید نیست و از ابتدای خلقت این گوشی، همواره درصد باتری نمایش داده می‌شده.

اپل اما این دو ویژگی بدیهی را با iOS 16 همراه کرده و به کاربران این حس را منتقل می‌کند که گویی اولین شرکتی است که به این نوآوری رسیده است. بازخوزد فیزیکی را حتما روشن کنید چرا که تجربه تایپ شما را چندین مرحله ارتقا می‌دهد.

نشانگر درصد باتری اما احمقانه است. چرا که آیکن باتری همراه پر بوده و تنها یک عدد روی آن نشان داده می‌شود. چنین انتخابی از نظر تجربه کاربری یک فاجعه بزرگ برای اپل است. البته اگر درصد باتری به زیر ۲۰ برسد، آیکن قزمر و با روشن کردن حالت کم مصرف هم کل آیکن زرد می‌شود. این ویژگی بدیهی تنها برای آیفون‌های سری ۱۱ به بعد درد دسترس است اما در نسخه‌ها بتای iOS 16.1 از تمامی آیفون‌های ناچ دار Xr به بعد، پشتیبانی می‌کند.

iOS 16 یک آپدیت ارزشمند نیست

iOS 16 یک آپدیت کوچک برای یک سیستم‌عامل بالغ است اما دو سوم از ویژگی‌های جدید آن را اندروید بیش از ۱۰ ساله که دارد و یک سوم باقی آن هم از روی اپلیکیشن‌های دیگر الگوبرداری شده. همه این‌‌ها باعث می‌شود این آپیدت آنقدر هیجان‌انگیز نباشد. اما با کنار هم گذاشتن بیش از ۴۰۰ تغییر ریز و درشت، شاید بتوان گفت اپل در حال آماده‌سازی یک بروزرسانی بزرگ برای iOS است. حالا این بروزرسانی کی از راه می‌رسد، نمی‌دانم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی نس
    علی نس | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

    خب ویژگی هایی که در اندروید نیست رو بگو مثلا تشخیص ایرپاد فیک رو بگو ، دیگه زیادی چیپ بازی در میاری . درسته آیفون چهارده پایه زیاد تغییر نکرده ولی بررسی با شیایومی دوازده و اس 22 اومد بیرون تو همه چی بهتر بود دوربین و صفحه نمایش و طراحی و متریال و و پردازنده و.. خب عزیز من بگو چیپ تغییر کنه نکنه بهتره اصلا بگو گزینه خرید هست در برابر رقبا یا نه ، بلاخره من میخام است 22 پایه بخرم میبینم باتری پردازنده دوربین این بهتره تن گیر دادی هرچی هست اونجا بوده خب الان برم موبایلی که ضعیف تره بخرم ؟

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.