ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انرژی
علمی

آکسفورد: انرژی پاک تا 2050 حدود 12 تریلیون دلار در هزینه‌های جهان صرفه‌جویی می‌کند

دانشمندان ادعا کرده‌اند که اکنون هزینه انرژی تجدید پذیر از سوخت‌های فسیلی بسیار کمتر است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

دوری کردن از سوخت‌های فسیلی نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای اقتصاد جهانی نیز مفید خواهد بود. این موضوع توسط محققان دانشگاه آکسفورد اعلام شده که در مقاله جدید خود، ادعا کرده‌اند که تغییر به یک سیستم انرژی بدون کربن، تا سال 2050 می‌تواند 12 تریلیون دلار پس‌انداز برای سراسر جهان به همراه داشته باشد.

تغییر به انرژی تجدید پذیر از مدت‌ها قبل به تعویق افتاده است، زیرا محققان در مطالعات قبلی خود پیش‌بینی کرده بودند که این امر بسیار پرهزینه خواهد بود. این موضوع نه تنها شرکت‌ها را از سرمایه گذاری در این زمینه منصرف کرده، بلکه باعث شده تا دولت‌ها نیز از تعیین سیاست‌هایی که باعث کاهش اعتماد به سوخت‌های فسیلی می‌شود، واهمه داشته باشند.

با توجه به اینکه قیمت انر‌ژی تجدید پذیر اکنون با انر‌ژی تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی برابری می‌کند یا حتی از آن کمتر است، این سوال مطرح می‌شود که آیا جوامع سراسر جهان باید برای تغییر سیستم انرژی عجله کنند یا خیر. محققان دانشگاه آکسفورد با واکاوی و بررسی دقیق داده‌های مربوط به قیمت انرژی متوجه شده‌اند که پاسخ این سوال مثبت است.

کاهش هزینه انرژی تجدید پذیر در چند سال گذشته

انرژی

به‌طور کلی، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که اگر بتوانیم تا سال 2050 استفاده از سوخت‌های فسیلی را به صفر برسانیم، جهان می‌تواند تا 12 تریلیون دلار پس‌انداز کند.

دانشمندان برای ادعا خود، هزاران سناریوی مربوط به هزینه انتقال که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت را تجزیه و تحلیل کردند. این داده‌ها شامل 45 سال هزینه انرژی خورشیدی، 37 سال هزینه انرژی باد و 25 سال داده‌های ذخیره باتری می‌شود. آن‌ها متوجه شدند که تمام این مدل‌های قبلی نتوانسته‌اند هزینه‌های آینده انرژی را به‌درستی پیش‌بینی کنند.

آن‌ها با تجزیه و تحلیل خود نشان داده‌اند که طی دو دهه گذشته، هزینه انرژی خورشیدی در مقایسه با بلندپروازانه‌ترین برآوردهای این مطالعه، دو برابر سریع‌تر کاهش یافته است.

«دوین فارمر»، استاد موسسه تفکر اقتصادی جدید (Institute for New Economic Thinking) که رهبری این مطالعه را برعهده داشت، می‌گوید:

«یک تصویر غلط فراگیر وجود دارد که استفاده از انرژی پاک و سبز، برای همه ما، دردناک و پرهزینه خواهد بود، اما این [ادعا] اشتباه است.

هزینه‌های تجدید پذیر برای ده‌ها سال کاهش یافته است. آن‌ها در بسیاری از مواقع ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند و تحقیقات ما نشان می‌دهد که تقریبا در تمام برنامه‌های کاربردی در سال‌های آینده، ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی خواهند بود. و اگر انتقال آن‌ها را تسریع کنیم، آن‌ها سریعتر ارزان‌تر می‌شوند.»

انرژی

این امر همچنین روی قیمت فناوری‌های ذخیره سازی مهم مانند باتری و هیدروژن تاثیرگذار خواهد بود.

در نهایت، این مطالعه همچنین ادعا کرده که هزینه‌های انرژی هسته‌ای طی پنج دهه گذشته به‌طور مداوم افزایش پیدا کرده و بعید است که این فناوری در آینده هزینه‌ای رقابتی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی