ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: خطر ابتلا به آلزایمر در افراد مسن مبتلا به کرونا تا 80 درصد افزایش می‌یابد

مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد مسن که کرونا گرفته‌اند، حدود 50 تا 80 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان با مطالعه وضعیت بیش از 6 میلیون بیمار 65 سال به بالا می‌گویند افراد مسنی که به کرونا مبتلا می‌شوند ممکن است طی یک سال بعد از ابتلا به کووید، حدود 50 تا 80 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

نتایج این مطالعه در نشریه آلزایمر منتشر شده است و نشان می‌دهد افراد با سن بالاتر از 65 سال که به کووید-19 مبتلا شده‌اند، بیش از بقیه همسالان خود که در به کرونا مبتلا نشده‌اند، در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند. آنها در مطالعه خود این خطر را حدود 50 تا 80 درصد برآورد کرده‌اند. بیشترین گروه در خطر نیز در این مطالعه زنان با حداقل سن 85 سال بوده‌‌اند.

کرونا خطر ابتلا به آلزایمر را دو برابر می‌کند

یافته‌ها نشان می‌دهد که کرونا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد مسن دوبرابر کند. این بررسی‌ها طی یک دوره یک ساله بعد از ابتلا به کرونا بررسی شده است. البته محققان می‌گویند مشخص نیست که آیا کووید-19 باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود یا فقط ظهور آن را تسریع می‌بخشد.

«پاملا دیویس» استاد برجسته دانشگاه و محقق این مطالعه می‌گوید:

«عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به خوبی شناخته نشده‌اند، اما عفونت‌های قبلی به ویژه عفونت‌های ویروسی و التهابی نقش مهمی در این زمینه دارند.»‌

وی همچنین اضافه می‌‌کند:

«از آنجایی که عفونت  SARS-CoV2 با ناهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی از جمله التهاب همراه است، این مطالعه را مورد توجه قرار دادیم.»

تیم تحقیقاتی سوابق سلامت الکترونیکی 6.2 میلیون بزرگسال 65 سال و بالاتر در ایالات متحده را که بین فوریه 2020 تا مه 2021 تحت درمان پزشکی قرار گرفتند و هیچ تشخیص قبلی بیماری آلزایمر نداشتند، تجزیه و تحلیل کرد و متوجه شد یکسال بعد از ابتلا به کرونا در افراد این گروه سنی، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر حدود 50 تا 80 درصد افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی