ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت خودرو
خودرو

افزایش شدید قیمت خودرو در جهان؛ حذف محصولات ارزان قیمت از سبد فروش

خرید یک خودروی جدید از همیشه سخت‌تر شده است. علاوه بر مشکل در دسترس نبودن خودروها ناشی از محدودیت‌های زنجیره تأمین و کمبود نیمه‌رساناها، افرادی که به دنبال خرید یک خودروی جدید هستند با افزایش ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

خرید یک خودروی جدید از همیشه سخت‌تر شده است. علاوه بر مشکل در دسترس نبودن خودروها ناشی از محدودیت‌های زنجیره تأمین و کمبود نیمه‌رساناها، افرادی که به دنبال خرید یک خودروی جدید هستند با افزایش قابل توجه قیمت خودرو مواجه می‌شوند. مسئله فقط خودروی انتخابی و مدت زمان انتظار برای آن نیست. مسئله این است که آیا حاضر هستید برای خودرویی که چند سال پیش می‌توانستید به راحتی بخرید پول بیشتری پرداخت کنید؟

این وضعیت به ویژه در اروپا و آمریکا بسیار پیچیده است. تحقیقات انجام شده توسط JATO Dynamics نشان می دهد که میانگین قیمت خرده‌فروشی (به استثنای هر نوع تخفیف، ترفیع یا مشوق عمومی) برای خودروهای بنزینی موجود در ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، ۱۴ درصد افزایش‌ یافته است. طبق گفته این شرکت، قیمت از ۳۹،۱۴۳ دلار در سال ۲۰۱۵ به ۴۴،۶۴۱ دلار در سال جاری رسیده است. این نشانگر افزایش قیمت خودرو  به میزان بیش از ۵۰۰۰ دلار طی هفت سال است.

افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای درون‌سوز

در بسیاری از کشورهای اروپایی، این افزایش قیمت شدیدتر بود. در آلمان، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، هلند و نروژ، میانگین قیمت یک خودروی جدید در سال 2015 در حدود ۳۵،۵۰۰ یورو (۳۶،۰۳۷ دلار) بود. امسال، تا ماه ژوئن، میانگین قیمت خرده‌فروشی خودروهای موجود به ۴۴،۱۰۱ یورو (۴۴،۷۶۹ دلار) رسید. این افزایش قابل‌توجه نشان می‌دهد که خودروسازان تا چه میزان روی بازار خودروهای گران‌تر تمرکز کرده‌اند.

برای مثال، در کشورهایی مانند نروژ، این تغییر به ویژه با افزایش قیمت خودرو از ۴۲،۱۹۹ یورو (۴۲،۸۳۸ دلار) به ۶۸،۶۷۷ یورو (۶۹،۷۰۷ دلار) قابل توجه بود. این میزان افزایش ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد و نتیجه قانونی است که قصد دارد فروش خودروهای احتراق داخلی را ممنوع کند. در بازارهای دیگر مانند بریتانیا، کاهش ارزش پوند انگلیس این افزایش قیمت را تسریع کرد و آن را از ۳۲،۲۴۷ پوند (۳۷،۴۰۹ دلار) در سال ۲۰۱۵ به ۴۶،۲۳۰ پوند (۵۳،۶۳۱ دلار) تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ رساند.

در مقابل، بازار چین در سال‌های اخیر تنها شاهد افزایش قیمت ۵ درصدی بوده که عمدتاً به دلیل افزایش عرضه خودرو در بخش‌های ارزان‌تر بازار بوده است. خودروهای کوچک و شاسی بلندهای کوچک‌تر در افزایش میانگین قیمت نسبتاً کم بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ نقش داشته‌اند.

قیمت خودرو برقی همچنان بالا است!

اگرچه در حال حاضر خرید خودروهای بنزینی برای عده زیادی از مردم دشوارتر شده است، اما همتایان برقی آن‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار ندارند. به جز نروژ و برخی مناطق چین، مردم بقیه کشورهای جهان هنوز نمی‌توانند بیشتر مدل‌های برقی امروزی را خریداری کنند. اگر مشوق‌های ارائه‌شده توسط برخی دولت‌ها نبود، وضعیت رشد تقاضا برای این خودروها بسیار متفاوت بود.

به طور کلی، یک راننده برای خرید یک خودروی برقی جدید در اروپا باید تا ۵۵،۸۲۱ یورو (۵۶،۶۶۶ دلار) هزینه کند. میانگین قیمت خودرو برقی ا در آمریکا ۶۳،۸۶۴ دلار و در چین ۳۱،۸۲۹ دلار است. با توجه به تفاوت قیمت زیاد بین بازار چین و غرب، مشتریان می‌دانند که خودروهای برقی هنوز یک جایگزین مقرون به صرفه جدی برای خودروهای بنزینی گران‌قیمت نیستند.

برندهایی که محصولات خود را در اروپا و آمریکا به فروش می‌رسانند، محصولات برقی را به عنوان خودروهای پرمیوم در اختیار مشتریان قرار داده‌اند. این برندها روی بخش‌های لوکس بازار تمرکز کرده‌اند. بیشتر محصولات موجود در این بازارها در واقع سدان‌ها و شاسی بلندهای لوکس هستند. هرچند که این روند با معرفی خودروهای ارزان‌تر مانند شاسی بلندهای کوچک و خودروهای شهری شروع به تغییر کرده است.

در نتیجه، صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان با چالش بزرگ ممنوعیت استفاده از خودروهای آلاینده و ترویج خودروهای پاک مواجه می‌شوند، در حالی که همزمان یک راه حل مقرون به صرفه واقعی برای مردم فراهم می‌کنند. چین در حال انجام این کار است و غرب باید همین کار را بکند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی