ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: اولین تصویر وویجر۱ از سیستم ماه- زمین

کاوشگر «وویجر ۱» در ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۷۷ نخستین تصویر زمین و ماه در یک قاب را مخابره کرد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

۱۸ سپتامبر ۱۹۷۷ وویجر۱ اولین تصویر از زمین و ماه را در یک قاب گرفت.

درباره وویجر۱

این فضاپیما که در ۵ سپتامبر ۱۹۷۷ توسط ناسا پرتاب شد، جزو موفق‌ترین برنامه‌های فضایی محسوب می‌شود‌. هدف وویجر۱ مطالعه سیارات بیرونی منظومه شمسی، از جمله زحل و مشتری بود.

این فضاپیما دو سال پس از پرتاب و در سال ۱۹۷۹ به سیاره مشتری رسید. سپس با استفاده از گرانش عظیم این سیاره خود را به سوی زحل پرتاب کرد. وویجر۱ توانست به فضای بین سیاره‌ای مشتری و زحل وارد شود و اولین تصاویر با وضوح و شفافیت بالا از این مناطق را به زمین بفرستد. بر اساس همین تصاویر، وضعیت اتمسفر، میدان مغناطیسی و حلقه‌های دو غول گازی منظومه شمسی مورد بررسی قرار گرفت. تصاویر با کیفیتی نیز از اقمار این سیارات ارائه شد که طی آن دو قمر جدید در مدار سیاره مشتری کشف شد.

پس از آنکه این کاوشگر، سومین سال ماموریت خود را پشت سر گذاشت، زحل را ترک کرد. مدت‌ها بین دانشمندان درباره خروج وویجر۱ از منظومه‌شمسی اختلاف نظر وجود داشت. خبرهای خروج کاوشگر از منظومه‌شمسی هر چند وقت یک بار منتشر می‌شد اما توسط ناسا به تایید نمی‌رسید. سرانجام ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۳ این موضوع به‌طور رسمی توسط ناسا تایید شد.

وویجر۱ تا چهل هزار سال دیگر به هیچ ستاره‌ای نزدیک نخواهد شد. ناسا امیدوار است باتری‌های آن تا سال ۲۰۲۵ کار کنند اما احتمال می‌رود ارتباط با آن تنها تا سال ۲۰۲۳ برقرار باشد.

تصویر زمین و ماه در یک قاب

تا قبل از ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۷ تصاویر زیادی از زمین و ماه و حتی بخشی از آن‌ها کنار هم منتشر شده بود. اما هیچوقت تصویری کامل در یک کادر از آن‌ها منتشر نشده بود. وویجر۱ توانست این تصویر را از فاصله ۲۵.۷ مایلی زمین تهیه و مخابره کند.

زمین و ماه در یک کادر

به دلیل اینکه زمین چند برابر روشن‌تر از ماه است، ماه در این تصویر سه برابر روشن‌تر شده تا هر دو جسم به‌طور واضح دیده شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی