ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چای
سلامت

نوشیدن چای می‌تواند با کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط باشد

محققان می‌گویند مصرف چای احتمالا می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، اما بستگی دارد که چه قدر چای می‌نوشید.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

پژوهش جدیدی که نتایج آن در جلسه سالانه انجمن مطالعات دیابت اروپا در 2022 ارائه شده، اطلاعات حدود 20 تحقیق را بررسی کرده که شامل یک میلیون بزرگسال بوده است. این پژوهش می‌گوید میان نوشیدن چای و کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباطی دیده می‌شود، اما همه چیز به این بستگی دارد که چقدر چای بنوشید.

محققان در این مطالعه جدید در دو بخش به سراغ بررسی پژوهش‌های موجود رفتند. گام اول یک مطالعه هم‌گروهی بود که در آن اطلاعات بیش از 5 هزار بزرگسال بررسی شد. این افراد به مدت 12 سال دنبال شده بودند. حدود نیمی از این افراد چای می‌نوشیدند، ولی در پایان دوره تحقیقات نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 در میان هر دو گروه یکسان بود.

بنابراین محققان در بخش دوم مطالعات به بررسی این نکته پرداختند که دوز نوشیدن چای بر احتمال ابتلا به دیابت اثر می‌گذارد یا خیر. آن‌ها با تحلیل 19 مطالعه درباره سطح نوشیدن چای دریافتند که ریسک دیابت نوع 2 متناسب با مقدار چایی که فرد به‌طور مرتب می‌نوشد، کاهش می‌یابد.

چای

افرادی که روزانه یک تا سه فنجان چای می‌نوشیدند، 4 درصد کمتر از کسانی که چای مصرف نمی‌کردند با ریسک دیابت مواجه بودند. با این حال، افرادی که روزانه حداقل چهار فنجان چای می‌نوشیدند، 17 درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند.

«شیایینگ لی»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید کاهش ریسک ابتلا به دیابت حتی بعد از درنظر گرفتن جنسیت، موقعیت جغرافیایی و نوع چای مصرفی پابرجا ماند. بنابراین می‌توان حدس زد که چیزی در خود چای باعث می‌شود احتمالا بروز این بیماری در افراد کمتر شود.

لی می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که اجزای خاص چای مثل پلی‌فنل بتوانند سطح گلوکز خون را پایین بیاورند، اما برای اثربخشی این ترکیبات بیواکتیو مقدار آن‌ها باید کافی باشد. همین قاعده احتمالا توضیح می‌دهد که ما چرا نتوانستیم بین نوشیدن چای و دیابت نوع 2 در مطالعه هم‌گروهی خود رابطه‌ای پیدا کنیم، چون مصرف بالاتر چای را بررسی نکرده بودیم.»

نتایج این مطالعه هنوز در مجلات علمی چاپ نشده و به داوری نرسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی