ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هزینه هر پیامک تراکنش بانکی تا ۹۰ تومان خواهد رسید

در حال حاضر بانک پاسارگارد با استناد به بخشنامه بانک مرکزی، آبونمان سرویس پیامکی خود را افزایش داده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۵

یکی از بانک‌های خصوصی کشور با ارسال پیامکی به مشتریانش اعلام کرده بر اساس مصوبه بانک مرکزی برای هر پیامک واریز و برداشت، 90 تومان از حسابشان کسر خواهد کرد. این موضوع احتمالا به زودی در سایر بانک‌ها نیز اجرایی شود و افزایش هزینه‌های پیامکی بانکی تا ۹۰ تومان به ازای هر پیامک اجرایی خواهد شد. در این راستا بانک مرکزی اعلام کرده این افزایش هزینه فعلا تنها در یک بانک رخ داده و بخشنامه جدیدی برای این موضوع صادر نشده است. در واقع به نظر می‌رسد با توجه به بالا رفتن هزینه‌های پیامکی توسط اپراتورها، این اختیار به بانک‌ها داده شده تا با توجه به هزینه‌های جدیدی که برایشان تعریف شده، قیمت خدمات پیامکی خود را افزایش دهند.

به نظر می‌رسد بانک‌ها بخاطر افزایش هزینه‌هایشان در تعرفه پیامک‌های بانکی به دنبال افزایش تعرفه ارسال پیامک به مشتریانشان هستند. به تازگی در پیامکی که از سوی بانک پاسارگارد برای مشتریانش ارسال شده آمده است که: «مشتری گرامی از ابتدای سال 1401 با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک براساس تعداد پیامک واریز و برداشت کلیه حساب‌های شما نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک 900 ریال اخذ خواهد شد.»

گرانی پیامک بانک

براساس قانون بودجه 1401، قیمت هر پیامک فارسی سه تومان افزایش یافت تا هر پیامک فارسی به خطوط همراه حداکثر 14 تومان و برای پیامک‌های لاتین 30 تومان هزینه داشته باشد. اما بنابراعلام یک مقام مسئول بانک مرکزی به همشهری، تعرفه ارسال پیامک بانک‌ها توسط اپراتورها به‌طور میانگین به‌ازای هر پیامک حدود 60 تومان شده است و بانک‌ها نیز در این راستا اجازه دارند 30 تومان علاوه‌بر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشتریان دریافت کنند.

طبق بخشنامه سال 1399 بانک مرکزی درباره کارمزد خدمات بانکی، بانک‌ها به دو روش می‌توانند آبونمان سرویس پیامکی را دریافت کنند. روش اول اعلام یک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم نیز دریافت مبلغ 30 تومان به ازای هر پیامک به اضافه هزینه تمام شده پیامک است.

حال به نظر می‌رسد که بانک مذکور تصمیم گرفته تا از روش دوم برای دریافت آبونمان سرویس پیامکی استفاده کند. اگر مشتریان این بانک به طور میانگین روزانه تنها 2 خرید انجام دهند، بایستی سالانه 65هزار تومان بابت دریافت پیامک برداشت، هزینه پرداخت کنند که البته هر 6 ماه یک بار از حسابشان کسر خواهد شد.

بنابر پیگیری‌های دیجیاتو در حال حاضر تنها یک بانک سیستم دریافت آبونمان پیامکی خود را تغییر داده است. البته چندی پیش بانک ملی با ارسال پیامکی به مشتریانش اعلام کرد که از آن تاریخ به بعد دیگر پیامک‌های واریز یا برداشت کمتر از 30 هزار تومان را اطلاع رسانی نخواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی