ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: آیا آیفون ۱۴ پرو قوی‌ترین گوشی دنیاست؟

آيفون ۱۴ پرو از تراشه A16 Bionic بهره می‌برد؛ اما این تراشه نسبت به قبل چه‌قدر پیشرفت داشته است؟

نوشته شده ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
مقایسه سخت افزاری آیفون ۱۴ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به عنوان جدیدترین پرچمداران اپل در بازار موبایل با چیپ A16 Bionic روانه بازار شده‌اند. به ادعای اپل A16 Bionic قدرتمندترین تراشه دنیای موبایل محسوب می‌شود و پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به نسل گذشته خود نیز داشته است. به بیان دقیق‌تر، اپل ادعا می‌کند که پردازنده اصلی (CPU) این چیپ ۴۰ درصد قوی‌تر از رقباست، اما آیا ادعای اپل واقعیت دارد؟

مقایسه سخت افزاری آیفون ۱۴ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا

آیفون ۱۴ پرو به‌تازگی به دیجیاتو رسیده و بررسی آن را شروع کرده‌ایم. در این مطلب قصد داریم صحت ادعای اپل را بررسی کنیم. از طرفی می‌خواهیم بدانیم آیفون ۱۴ پرو و چیپ A16 Bionic در مقایسه با نسل قبل چقدر پیشرفت داشته است. بنابراین در ادامه نتایج تست‌های بنچمارک آیفون ۱۴ پرو را با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی زد فولد ۴ مجهز به چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ مقایسه خواهیم کرد.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری از اپلیکیشن‌های بنچمارک معتبر یعنی آنتوتو ۹، گیک‌بنچ ۵، تری‌دی مارک و GFXBench استفاده کرده‌ایم. ابتدا سراغ بنچمارک معروف GeekBench می‌رویم که مبنای اصلی ادعاهای اپل است.

گیک‌بنچ ۵

اپلیکیشن گیک‌بنچ (GeekBench) را می‌توان یکی از معتبرترین و قابل استنادترین مراجع سنجش عملکرد سخت‌افزاری موبایل و کامپیوتر دانست. امتیاز به‌دست آمده در این اپلیکیشن توسط گوشی‌های اندرویدی و iOS قابل قیاس هستند. گیک‌‌بنچ عملکرد CPU محصولات را بررسی کرده و نتیجه را در دو بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به صورت جداگانه نشان می‌دهد. نتیجه تست سه گوشی مورد بحث با گیک‌بنچ ۵ را در ادامه می‌بینید. تمامی تست‌ها در شرایط یکسان و توسط دیجیاتو انجام شده‌اند. 

همان‌طور که پیداست در قسمت تک هسته‌ای آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با اختلاف چشمگیری از رقیب اندرویدی خود جلوتر هستند. آیفون ۱۴ پرو توانسته امتیاز ۱۸۸۷ را در بخش تک هسته‌ای به‌دست بیاورد. این رقم نسبت به امتیاز ۱۷۲۸ در آیفون ۱۳ پرو مکس تقریبا ۹ درصد بیشتر است. گلکسی زد فولد ۴ هم ۱۳۳۲ امتیاز کسب کرده است. بنابراین می‌توان ادعای اپل مبنی بر برتری ۴۰ درصدی عملکرد پردازنده اصلی A16 Bionic را تأیید کرد.

نوبت به بخش عملکرد چند هسته‌ای CPU می‌رسد، جایی که آیفون ۱۴ پرو برای اولین بار در دنیای موبایل امتیازی بیش از ۵۰۰۰ را به‌دست آورده است. این گوشی در تست‌های دیجیاتو موفق به ثبت امتیاز ۵۴۴۶ شد که رقم بی‌نظیری به شمار می‌آید. آیفون ۱۳ پرو مکس پیش‌تر امتیاز ۴۷۴۰ را در تست‌های دیجیاتو به‌دست آورده بود. در نتیجه شاهد پیشرفت ۱۵ درصدی در بخش چند هسته‌ای نیز هستیم. گلکسی زد فولد ۴ با امتیاز ۳۹۸۷ حرف خاصی در این بخش ندارد و امتیازات آن در گیک‌بنچ ۵ نسبت به رقبای کوپرتینویی بسیار کمترند. جالب این‌که نتایج پردازنده A16 Bionic از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-1165G7 نیز بیشتر است.

با توجه به نتایج فوق، می‌توان پذیرفت که چیپ A16 Bionic حداقل از نظر پردازنده اصلی، قوی‌ترین چیپ دنیای موبایل است و در هر دو حالت عملکرد تک و چند هسته‌ای نزدیک به ۴۰ درصد با قوی‌ترین چیپ دنیای اندروید یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ اختلاف دارد. البته احتمالا به‌زودی با عرضه گوشی‌های مجهز به چیپ مدیاتک دیمنسیتی ۹۰۰۰ پلاس این اختلاف کاهش پیدا کند.

انتوتو ۹

بنچمارک انتوتو (Antutu) یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های سنجش کارآیی گوشی‌های هوشمند است که تست‌های مختلفی را روی پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه دستگاه انجام می‌دهد. بر اساس تست‌هایی که انجام دادیم، آیفون ۱۴ پرو امتیاز موفق شد امتیاز کلی ۹۵۸۵۳۱ را به‌دست بیاورد. برای مقایسه، آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی زد فولد ۴ نیز به ترتیب توانستند امتیازات ۸۴۵۸۰۷ و ۱۰۳۱۵۴۲ را کسب کنند.

مقایسه نتایج بنچمارک آیفون ۱۴ پرو

البته باید اشاره کنیم که بر اساس اعلام رسمی وب‌سایت انتوتو، نتایج کسب شده توسط گوشی‌های مجهز به اندروید و iOS در این بنچمارک به دلیل تفاوت در API گرافیکی و کرنل، قابل مقایسه نیستند. با این حال امتیاز کسب شده توسط آیفون ۱۴ پرو نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس نزدیک به ۱۱۰ هزار امتیاز بیشتر شده و پیشرفت ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد که رقم قابل‌ توجهیست.

تری‌دی‌مارک

بنچمارک تری‌دی‌مارک (3DMark) مرجعی تخصصی و معتبر برای به‌چالش کشیدن توان گرافیکی محسوب می‌شود و حتی برای سنجش عملکرد سیستم‌های گیمینگ نیز کاربرد دارد. برای مقایسه عملکرد پردازنده گرافیکی این سه گوشی، تست‌های Wide Life Unlimited و Wide Life Extreme Unlimited را روی آن‌ها اجرا کردیم. در تست‌های آنلیمیتد، رزولوشن نمایشگر تأثیری روی نتیجه بنچمارک ندارد و می‌توان از نتایج حاصل برای مقایسه کارآیی پردازشگر گرافیکی استفاده کرد.

مقایسه نتایج بنچمارک آیفون ۱۴ پرو

در تصویر بالا نتایج تست Wide Life Unlimited را مشاهده می‌کنید. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به ترتیب امتیازاتی برابر با ۱۲۳۶۱ و ۱۱۷۰۲ به‌ثبت رسانده‌اند. در نتیجه شاهد پیشرفت ملموسی در مقایسه با قبل نیستیم و امتیاز نسل جدید آیفون‌ها در این قسمت حدود ۶ درصد بیشتر شده است. گلکسی زد فولد ۴ هم با کسب امتیاز ۱۱۰۸۵ عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس دارد اما این اختلاف به‌هیچ‌وجه در حد عملکرد CPU نیست.

مقایسه نتایج بنچمارک آیفون ۱۴ پرو

نوبت به تست گرافیکی Wide Life Extreme Unlimited می‌رسد. این تست فشار بیشتری روی مجموعه سخت‌افزاری گوشی می‌آورد و عیار نهایی آن را مشخص می‌کند. آیفون ۱۴ پرو در این تست توانست امتیاز ۲۹۰۷ را ثبت کند. نسل قبلی این گوشی امتیاز ۲۷۰۵ را به‌دست آورده بود که این یعنی در تست مذکور نیز شاهد پیشرفت ۷ درصدی قدرتمندترین آیفون نسبت به قبل هستیم. نماینده سامسونگ هم با امتیاز ۲۷۵۲ اختلاف را کم‌تر کرده و بهتر از آیفون ۱۳ پرو مکس ظاهر شده است. در کل می‌توان گفت که پردازشگر گرافیکی اپل A16 Bionic پیشرفت چندان زیادی نسبت به A15 Bionic نداشته و نسبت به رقیب اندرویدی خود نیز کم‌تر از ۱۰ درصد قوی‌تر ظاهر می‌شود.

بنچمارک گرافیکی GFX Bench

اپلیکیشن GFXBench یکی دیگر از مراجع معتبر و شناخته شده در قسمت ارزیابی توان گرافیکی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. در این قسمت تنها امتیازات کسب شده توسط آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را مقایسه می‌کنیم. در تست‌های دیجیاتو، سه تست گرافیکی مختلف از این بنچمارک را روی این دو آیفون اجرا کردیم و در ادامه نتایج به‌دست آمده را می‌توانید تماشا کنید.

مقایسه نتایج بنچمارک آیفون ۱۴ پرو
سمت چپ آیفون ۱۴ پرو و سمت راست آیفون ۱۳ پرو مکس

با کمال تعجب، اختلاف نرخ فریم متوسط این دو گوشی به قدری کم است که تقریبا می‌توان از تفاوت میان آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اختلاف نرخ فریم در دو تست تنها ۱ فریم و در تست سبک‌تر ۵ فریم است. بنابراین حین اجرای بازی‌های مختلف روی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس احتمالا متوجه تفاوتی در عملکرد آن‌ها نشوید.

جمع‌بندی

مقایسه سخت افزاری آیفون ۱۴ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا

ادعاهای اپل در مورد چیپست A16 Bionic تا حدودی صحت دارند. این چیپست قدرتمندترین نمونه در دنیای موبایل محسوب می‌شود و مشخصا می‌توانید برای انجام تمام کارهای سنگین و انجام بازی‌های روز روی آن حساب باز کنید. این چیپ حتی تا چند سال آینده نیز در بالاترین سطح از کارآیی باقی خواهد ماند.

اگرچه قوی‌ترین چیپ دنیای اندروید هنوز از نظر قدرت پردازنده اصلی اختلاف فاحشی با جدیدترین چیپ اپل دارد، اما اگر مجموع کارآیی پردازنده اصلی و پردازشگر گرافیکی را در نظر بگیریم، اختلاف بسیار کمتر می‌شود. از طرف دیگر، قدرت پردازش در گوشی‌های موبایل به حدی رسیده که تمام پرچمداران روز به‌راحتی تمام نیازهای شما را برطرف می‌کنند و حتی بخش زیادی از توان چیپست بلااستفاده می‌ماند. در جدول زیر می‌توانید نتایج بنچمارک آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی زد فولد ۴ که در دیجیاتو به‌دست آمده‌اند را با یکدیگر مقایسه کنید.

نام گوشیAntutu 9GeekBench 5
Single-Core
GeekBench 5
Multi-Core
3DMark
WL Unlimited
3DMark
WLE Unllimited
آیفون ۱۴ پرو۹۵۸۵۳۱۱۸۸۷۵۴۴۶۱۲۳۶۱۲۹۰۷
آیفون ۱۳ پرو مکس۸۴۵۸۰۷۱۷۲۸۴۷۴۰۱۱۷۰۲۲۷۰۵
گلکسی زد فولد ۴۱۰۳۱۵۴۲۱۳۳۲۳۹۸۷۱۱۰۸۵۲۷۵۲

در مراسم رونمایی خانواده آیفون ۱۴ اپل ادعای دیگری را نیز مطرح کرد و گفت رقبا -همان اندرویدی‌ها- هنوز به چیپ A13 Bionic هم نرسیده‌اند. این ادعا را نمی‌توان تأیید کرد چون چیپ‌های دنیای اندروید در حال حاضر از نظر قدرت پردازنده اصلی در حد چیپ A14 Bionic هستند و از نظر قدرت پردازش گرافیکی به‌مراتب بهتر عمل می‌کنند.

در هر حال، اندروید و iOS دو دنیای متفاوت با کاربران متفاوت و نیازهای متفاوت هستند. طبق نتایجی که ما در دیجیاتو به‌دست آوردیم، قدرت سخت‌افزاری چیپ A16 Bionic تفاوت محسوسی با نسل قبل ندارد و نمی‌تواند دلیل اصلی برای خریدن این گوشی باشد. می‌توان گفت اپل بیشتر روی بهینه‌سازی و مصرف انرژی این چیپ کار کرده تا آیفون‌های جدید، شارژدهی بیشتری نسبت به نسل قبل داشته باشند. به‌زودی می‌توانید بررسی کامل آیفون ۱۴ پرو را در دیجیاتو بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • A.Salar
    A.Salar | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

    و هم اکنون سامسونگ با زد فولد 4 به پای A15 Bionic میرسه !!
    این فوق العاده است !!
    و تا چند سال دیگه هم کوالکام اپل رو پشت سر خواهد گذاشت :))))

  • سامان جمهوری
    سامان جمهوری | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

    در موردپردازنده اپل بیش از اندازه اغراق میشه به نظرم اون تفاوتی که تو گیگ بنچ دیده میشه به علت سیستم عامل اپل هست که در طی سالها با سخت افزار اپل به تکامل رسیده اند و باهم بهترین عملکرد را ارائه میدهند و گرنه از نظر سخت افزاری چیپ های اپل کاری نکرده اند که کوالکام یا مدیاتک نتونند بکنند، در ضمن عملکرد یه گوشی با یک تست و یه سری اعداد به نظرم صحیح نیست و باید یه گوشی را طی چند ماه و با استفاده همه جانبه مقایسه کرد

مطالب پیشنهادی