ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روح الله دهقانی کیست؟ نگاهی به کارنامه معاون جدید علمی و فناوری ریاست جمهوری

روح الله دهقانی جایگزین سورنا ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده و در این مطلب نگاهی به کارنامه او خواهیم داشت.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۰

صبح امروز «روح الله دهقانی» با حکم «ابراهیم رییسی»، جایگزین «سورنا ستاری» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد. سورنا ستاری از معدود معاونین باقی مانده از دولت قبل بود که امروز پس از گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت جدید، جای خود را به روح الله دهقانی فیروزآبادی داد.

روح الله دهقانی فیروز آبادی دانش آموخته دانشگاه شریف است و در حال حاضر عضو هیات علمی این دانشگاه است. او تحصیلات دوره کارشناسی (1382) ، کارشناسی ارشد (1384) و دکترا (1387) خود را در رشته مهندسی هوافضا را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند و درحال حاضر دانشیار دانشکده مهندسی هوافضا و عضو هیات علمی این دانشگاه است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی و همکاری در معاونت پژوهشی به عنوان مشاور رئیس دانشگاه ، از دیگر سوابق اجرایی دهقانی فیروزآبادی است. وی همچنین تأسیس و مدیریت پردیس نوآوری و مرکز تحقیقات شهید مقدم و همچنین مدیریت مرکز رشد آن را در حوزه علم و فناوری در کارنامه خود دارد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، اردیبهشت سال 1398 با حکم «محمدمهدی طهرانچی» ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان معاون تحقیقات ، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد و تاکنون عهده دار این سمت بوده است.

در کارنامه دهقانی فیروزآبادی در وبسایت مرکز جهاد دانشگاهی که هم اکنون ریاست آن را بر عهده دارد، راهبری و توسعه بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های تخصصی و مدیریت و اجرای چند پروژه و طرح صنعتی ملی به چشم می‌خورد. او پس از آنکه ریاست جهاد دانشگاهی را بر عهده گرفت تاکید کرده بود که جهاد دانشکاهی زیست بوم نواوری نخبگان ایرانی خواهد شد. او عبارت «خارج نخبگان» را برای این دانشگاه به کار برده و تاکید داشت که جلوی مهاجرت نخبگان را خواهد گرفت.

صفحه اینستاگرامی دهقانی فعالیت چندانی در این شبکه اجتماعی ندارد و اساسا مدیریت آن نیز برعهده شخص خود دهقانی نیست. با این حساب به نظر می‌رسد او هم مانند بسیاری از دولتمردان کنونی، ارتباط مستقیم و فعالی با کاربران در شبکه اجتماعی ندارد. همچنین دهقانی در یک از مصاحبه های خود صریحا اعلام کرده بود که با ارتباط مستقیم دانشگاه و صنعت با یکدیگر مخالف است، موضوعی که معاونت علمی در سالیان گذشته شدیداً روی آن تاکید داشت و برای آن تلاش‌های زیادی کرده است. دیدگاه دهقانی اینست که «می‌خواهیم دانشگاه با صنعت ارتباط برقرار کند و در چرخه‌ی تولید ثروت قرار بگیرد.» او باور دارد اتصال صنعت به دانشگاه با زور شدنی نیست و باید یک ارتباطی شکل بگیرد اما نه از نوع مستقیم.

با توجه به نام گذاری امسال به نام سال اقتصاد دانش بنیان و اهمیت روزافزون شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور و همچنین مهاجرت بی رویه نخبگان در کشور، کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همیشه مهم‌تر و حیاتی‌تر به نظر می‌رسد. باید دید روح الله دهقانی با دیدگاه‌های کمی متفاوت‌تری که نسبت به دانشجویان و تیم‌های فعال دانش بنیان دارد، میتواند حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و تیم‌های کوچک را به هم متصل کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • itookan
    itookan | ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

    خخخ. همین که پسوند اسمش «فیروز آبادی» ه یعنی مشکل داره

مطالب پیشنهادی