ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیش ماهواره استارلینک
تکنولوژی

تهدید غیرمستقیم استارلینک توسط روسیه: شاید ماهواره‌های غیرنظامی را هدف قرار دهیم

یکی از مقامات روسیه در سازمان ملل اعلام کرده که استفاده از ماهواره‌های غیرنظامی برای اهداف نظامی می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

یکی از دیپلمات‌های روسیه در کارگروه کاهش تهدیدات فضایی سازمان ملل در اظهارنظری که احتمالا به ارائه خدمات اینترنتی استارلینک در اوکراین اشاره می‌کند، می‌گوید ماهواره‌های غیرنظامی می‌توانند به اهداف موجه نظامی جهت تلافی‌جویی تبدیل شوند.

«کنستانتین ورونتسوف»، رئیس نمایندگی روسیه در کارگروه دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد (UNODA) در بیانیه‌ای که ترجمه انگلیسی آن به‌صورت غیررسمی منتشر شده، اعلام کرد که ماهواره‌های غیرنظامی می‌توانند به اهدافی برای تلافی‌جویی تبدیل شوند. در این بیانیه آمده است:

«می‌خواهیم به یک رویه بسیار خطرناک اشاره کنیم که از سطح استفاده آسیب‌زا از فناوری‌های فضای ماورای جو فراتر رفته و در طول وقایع اوکراین خودنمایی کرده است. برای مثال، استفاده ایالات متحده و متحدانش از عناصر غیرنظامی از جمله زیرساخت‌های تجاری در فضای ماورای جو برای اهداف نظامی. به نظر می‌رسد همکاران ما متوجه نیستند که چنین اقداماتی در واقع متضمن دخالت غیرمستقیم در کشمکش‌های نظامی است. زیرساخت‌های شبه-نظامی می‌توانند به اهداف نظامی برای تلافی‌جویی تبدیل شوند.»

ماهواره استارلینک

واحد استارلینک اسپیس ایکس پس از حمله روسیه به اوکراین ترمینال‌های خود را به این کشور فرستاد تا دسترسی به اینترنت را که مختل شده بود، دوباره فراهم کند. اینترنت ماهواره‌ای این شرکت با تامین مالی دولت آمریکا به اوکراین رفت و به ارتش این کشور کمک کرد تا عملیات‌های خود را علیه روسیه انجام دهد.

ورونتسوف می‌گوید استفاده از ماهواره‌های غیرنظامی در این شرایط می‌تواند ناقض معاهده ماورای جو باشد: «اقدامات کشورهای غربی بی‌دلیل پایداری فعالیت‌های صلح‌آمیز فضایی و رویه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی روی زمین را به خطر می‌اندازد که به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه بر رفاه مردم اثر می‌گذارد. دست کم، این استفاده تحریک‌آمیز از ماهواره‌های غیرنظامی با توجه به معاهده ماورای جو که به استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو می‌پردازد، محل سوال است و باید به شدت توسط مجامع بین‌المللی محکوم شود.»

البته ظاهرا استارلینک تنها اپراتور ماهواره‌ای نیست که خدمات مهمی در اوکراین ارائه می‌کند. علاوه بر این شرکت Planet ،Maxar و BlackSky هم خدماتی مثل تصویربرداری از درگیری‌ها را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی