ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان تعداد کل مورچه‌های کره زمین را محاسبه کردند: 20 کوادریلیون

تیمی بین‌المللی از دانشمندان با بررسی صدها پژوهش و روش‌های مختلف، تعداد کل مورچه‌های زمین را محاسبه کردند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه تعداد مورچه روی زمین زندگی می‌کنند؟ اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده، حالا دانشمندان جواب آن را می‌دانند. طبق پژوهشی جدید، کره زمین میزبان تقریبا 20 کوادریلیون (20 با 15 صفر جلوی آن) مورچه است.

تیمی از دانشمندان بین‌المللی با تحلیل 489 مطالعه در قاره‌های مختلف و زیستگاه‌های مورچه‌ها در زمین، به تعداد کلی آن‌ها دست پیدا کرده‌اند. نتیجه کار این محققان در ژورنال PNAS منتشر شده و تعداد کل مورچه‌ها 20,000,000,000,000,000 محاسبه شده است.

به گفته «مارک وونگ»، بوم‌شناس در دانشکده علوم زیستی دانشگاه استرالیای غربی، مورچه‌ها در سراسر جهان معادل 12 مگاتن کربن خشک را تشکیل می‌دهند:

«ما تخمین می‌زنیم که مورچه‌های دنیا در مجموع حدود 12 مگاتن کربن خشک را تشکیل می‌دهند. این میزان بطور چشمگیری بیش از مجموع زیست‌توده تمام پرندگان وحشی و پستانداران جهان است.»

شمارش مورچه‌ها در دنیا

گونه‌های زیادی از مورچه‌ها در سراسر دنیا وجود دارند و تا به امروز بیش از 15,700 گونه و زیرگونه از این موجودات در جهان نام‌گذاری شده‌اند. البته هنوز دانشمندان برای بسیاری از آن‌ها نامی انتخاب نکرده‌اند. اجتماعی بودن بالای مورچه‌ها باعث شده که آن‌ها تقریبا در تمام اکوسیستم‌ها و منابع دنیا بتوانند کلونی تشکیل دهند.

در پژوهش اخیر، دانشمندان با استفاده تحقیقات گذشته زیستگاه‌های مورچه‌ها در بخش‌های مختلف جهان از جنگل‌ها و صحراها گرفته تا شهرها را مورد بررسی قرار دادند. سپس با استفاده از روش‌های استاندارد، دست به جمع‌آوری و شمارش مورچه‌ها زدند.

نتیجه این مطالعات نشان داد که نزدیک به 20 کوادریلیون مورچه در سراسر جهان وجود دارد که البته به گفته پژوهشگران، 2 تا 20 برابر بیشتر از تخمین‌های قبلی به حساب می‌آید.

پژوهشگران تخمین می‌زننند که 20 کوادریلیون مورچه با اندازه متوسط با بیومس تقریبا 12 میلیون تن کربن برابری می‌کند که بیش از مجموع زیست‌توده پرندگان وحشی و پستانداران و حدود 20 درصد از کل زیست‌توده انسان است.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که این پژوهش کامل نیست و نقص‌هایی هم دارد. برای مثال اکثر نمونه‌ها از روی زمین برداشته شده‌اند و اطلاعات کمی درباره تعداد مورچه‌ها درون درخت‌ها یا زیر زمین وجود دارد. بنابراین شاید تعداد آن‌ها حتی از 20 کوادریلیون هم بیشتر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی