ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوسه
علمی

کشف کوسه‌ای ترسناک و ناشناخته که لبخندی شبیه انسان دارد!

این کوسه ترسناک دارای پوستی شبیه به سمباده، چشمان درشت و برآمده و پوزه‌ای نوک تیز است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

یک کوسه عجیب و غریب با چشمانی برآمده و لبخندی دلهره آور و شبیه به انسان، از اعماق سواحل استرالیا بیرون کشیده شده است. کارشناسان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند که این موجود به کدام گونه از کوسه‌ها تعلق دارد و این امر باعث شده تا مرموز بودن این گزارش افزایش پیدا کند.

یک ماهیگیر اعماق دریا که با نام «تراپمن برماگوئی» شناخته می‌شود، از عمق حدود 650 متری سواحل نیو ساوت ولز در استرالیا این کو‌سه عجیب و غریب را بیرون کشیده است. ماهیگیر سپس تصویری از آن را در فیسبوک به اشتراک گذاشت. در این تصویر، کوسه مرده با پوست ناهموار شبیه به سنباده، پوزه‌ای نوک تیز و بزرگ و چشمانی درشت و برآمده دیده می‌شود.

ویژگی‌های غیر عادی این کوسه به‌سرعت مورد توجه کاربران فیسبوک قرار گرفت و از آن شگفت‌زده یا وحشت‌زده شدند. یکی از کاربران در کامنت‌های این تصویر نوشت که این کو‌سه شبیه «موجودات کابوس» است و کاربر دیگری نوشت که «لبخند شیطانی» آن باعث ایجاد «احساس ترس و اضطراب» او می‌شود.

ادعاهای مطرح شده درباره گونه این کوسه

کوسه
کوسه کلوچه‌بر

مفسران درباره اینکه کوسه به کدام گونه تعلق دارد، بحث کرده‌اند. رایج‌ترین حدس آن‌ها به کوسه کلوچه‌بر (با نام علمی Isistius brasiliensis) مربوط می‌شود که به دلیل نشانه‌های گزش منحصر‌به‌فرد خود روی حیوانات بزرگتر با این نام شناخته شده است. از دیگر احتمالات می‌توان به دیوکوسه (Goblin shark) یا گونه‌ای از چراغ‌کوسه‌ها (lantern shark) اشاره کرد.

با این حال، برماگوئی با چنین ادعاهایی موافق نیست. این ماهیگیر به نشریه Newsweek توضیح داد:

«به هیچ وجه نمی‌تواند یک کوسه کلوچه‌بر باشد. این یک کوسه با پوست خشن است که به عنوان گونه‌ای از کوسه بلعنده کوچک‌باله شناخته می‌شود.»

طبق اطلاعات موجود در موسسه تحقیقات کوسه، کو‌سه بلعنده کوچک‌باله (با نام علمی Centrophorus moluccensis) نوعی کو‌سه بلعنده است؛ گروهی از کوسه‌های اعماق دریا که در سراسر جهان یافت می‌شوند.

کوسه
کوسه بادبادک‌باله

اما برخی از کارشناسان کوسه نیز با ادعا این ماهیگیر قانع نشده‌اند.

«کریستوفر لو»، مدیر آزمایشگاه کو‌سه در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ به Newsweek گفت:

«به نظر من شبیه کوسه بادبادک‌باله آب‌های عمیق (Dalatias licha) است که در آب‌های استرالیا زندگی می‌کند.»

او همچنین اضافه کرد که بدون مشاهده کردن تمام اجزای این نمونه، نمی‌توان چنین ادعایی کرد.

لو همچنین به این موضوع اشاره کرد که این کوسه ممکن است به گونه‌ای تعلق داشته باشد که قبلا دیده نشده بود. او توضیح داد که همیشه گونه‌های جدیدی از کوسه‌های آب‌های عمیق کشف می‌شود و بسیاری از آن‌ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی