ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اولین C63 چهار سیلندر تاریخ معرفی شد؛ موتور 2 لیتری 470 اسب بخاری با مصرف 6.9 لیتر در صد کیلومتر

مرسدس AMG C63 S E Performance با شتاب 3.4 ثانیه آمده تا یک رقیب بسیار جدی برای ب ام و M3 کامپتیشین تبدیل شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰


مرسدس AMG C63 S E Performance رونمایی شد. این سوپر سدان کامپکت با آنکه برخلاف نسل قبلی C63 S، بجای موتور V8 به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو به قدرت 471 اسب بخار مجهز است، اما به لطف هیبریدی بودن پیشرانه قدرت نهایی به 671 اسب بخار می رسد و این خودرو قابلیت انتقال قدرت به چهار چرخ را نیز دارد. ضمن اینکه از نظر شتاب و سرعت نیز بسیار سریع‌تر از آن و رقیب مستقیم یعنی ب ام و M3 است. نکته باورنکردنی در مورد این خودرو، مصرف سوخت ناچیز آن است که تنها 6.9 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده است، رقمی کمتر از مصرف سوخت خودرویی مانند پراید یا تیبا با قدرت 70- 80 اسب بخار!

قدرتمندترین موتور 2 لیتری برای مرسدس AMG C63 S E Performance

نیروبخش مرسدس AMG C63 S E Performance موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با کد M139L است. این موتور در SL43 و C43 نیز انجام وظیفه می‌کند و توربوشارژر آن برقی است. درC63 S E Performance توربوشارژر موجود ابعاد بسیار بزرگتری دارد، به همین خاطر قدرت خروجی آن برابر با 470 اسب بخار است. برای اینکه درک بهتری از نقش این توربوشارژر بزرگتر داشته باشید، باید بگوییم خروجی آن در SL43 و C43 به ترتیب با 376 و 402 اسب بخار است.

کاهش حجم موتور و بازنشستگی موتورهای V6 و V8 اتفاقی است که در نسل جدید خودروها زیاد شاهد آن هستیم. در نسل جدید مرسدس C63 S علاوه‌بر این، قدرت به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و مثل سدان پرچمدار S کلاس، چرخ‌های محور عقب فرمانپذیر هستند.

با توجه به تولید 470 اسب بخار قدرت، موتور M139L حالا قدرتمندترین موتور 4 سیلندر دنیا محسوب می‌شود. بد نیست اشاره کنیم با 545 نیوتن متر گشتاور، این موتور عنوان پرگشتاورترین موتور 2 لیتری جهان را نیز در اختیار دارد.

موتور M139L با یک موتور الکتریکی همکاری می‌کند. این موتور روی محور عقب قرار دارد و حداکثر قدرت تولیدی آن برابر با 201 اسب بخار است. البته این میزان قدرت برای 10 ثانیه در دسترس قرار می‌گیرد و در شرایط عادی خروجی آن به 94 اسب بخار محدود می‌شود. این موتور به سامانه دو سرعته مجهز است و به اصطلاح دنده دوم آن پس از عبور از سرعت 140 کیلومتر در ساعت فعال می‌شود. نهایت دور این موتور برابر با 13,500 دور در دقیقه است.

محور عقب مرسدس AMG C63 S E Performance به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی مجهز است. موتور برقی با کمک باتری 6.1 کیلووات ساعتی می‌تواند AMG C63 S E Performance را به یک خودروی تمام الکتریکی تبدیل کند. در این حالت سوپر سدان اشتوتگارتی‌ها تا 78 مایل یا 125 کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد و قادر است تا 8 مایل یا 13 کیلومتر مسافت را بدون روشن شدن موتور بنزینی طی کند. مرسدس AMG می‌گوید این پیمایش کم بخاطر این است که مهندسان قدرت بیشتر را به برد حرکتی ترجیح داده‌اند.

قدرتی فراتر از رقبای مستقیم و غیر مستقیم

مجموع قدرت پیشرانه مرسدس AMG C63 S E Performance به رقم باورنکردنی 671 اسب بخار می‌رسد. گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 1,020 نیوتن متر اعلام شده که برای یک سدان کامپکت بسیار زیاد است. برای اینکه درک بهتری از این رقم داشته باشید، باید بگوییم نسل قبلی C63 S که دارای موتور V8 بود، 503 اسب بخار قدرت داشت. همچنین با این خروجی اعجاب‌انگیز، AMG C63 S E Performance قدرتمندتر از سوپرسدان‌های مطرح و رده‌بالایی چون ب ام و M5 کامپتیشن است. این سدان پرطرفدار باواریایی 617 اسب بخار قدرت دارد.

مرسدس AMG C63 S E Performance برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، نیازمند تنها 3.4 ثانیه است. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم این خودرو پتانسیل دستیابی به نهایت سرعت 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت را دارد. البته در صورت سفارش مشتری حداکثر سرعت تا 280 کیلومتر در ساعت قابل افزایش است. برای مقایسه ب ام و M3 Competition شتابی برابر با 3.9 ثانیه و سرعتی برابر با 290 کیلومتر در ساعت دارد.

حالت‌های مختلف رانندگی

برای رانندگی با مرسدس AMG C63 S E Performance حالت‌های مختلفی وجود دارد. موتور الکتریکی که روی اکسل عقب نصب شده، فقط چرخ‌های این محور را به حرکت وادار می‌کند. موتور بنزینی را نیز می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که فقط چرخ‌های محور جلو از نیروی آن بهره‌مند شوند. علاوه‌بر این‌ها، برای اولین بار AMG C63 S E Performance در حالت پیشفرض طوری تنظیم شده که هر چهار چرخ محرک هستند. با این حساب باید گفت این سدان اسپرت به یک خودروی دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو یا هر چهار چرخ محرک قابل تبدیل است. در این سوپر سدان اشتوتگارتی یک گیربکس 9 سرعته خودکار با همکاری سیستم چهار چرخ محرک اختصاصی 4Matic+ وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

برای نخستین بار، در این نسل از مرسدس AMG C63 S E Performance شاهد حضور چرخ‌های محور عقب فرمانپذیر هستیم. دیسک‌های کربنی، ضربه‌گیرهای تطبیق‌پذیر، کمک‌های فولادی و حالت رانندگی جدید AMG Dynamics با زیرشاخه‌ای به نام Master از جمله ویژگی‌های استاندارد این سدان جذاب اشتوتگارتی هستند.

برای ایجاد تمایز و حس هیجان بیشتر، گرافیک موجود در نمایشگر پشت فرمان و هداپ دیسپلی متفاوت از سایر اعضای C کلاس است. روی فرمان نیز یک دکمه اختصاصی برای تنظیم میزان بازیابی انرژی ترمز وجود دارد. این فاکتور در چهار سطح قابل تنظیم است و در صورت انتخاب بالاترین سطح، امکان رانندگی تنها با یک پدال فراهم می‌شود.

نشان Turbo E Performance در زیر شکاف‌های روی گلگیر به چشم می‌خورد

برای تشخیص مرسدس AMG C63 S E Performance با نسخه C43 کافی است به شکاف‌ باریک روی کاپوت توجه کنیم. بجز شکاف، این سدان پرچمدار گلگیرهای متورم‌تری دارد، چرا که محورهای آن سه اینچ یا 76 میلیمتر عریض‌تر هستند. جلوپنجره موسوم به پانامریکانا که امضای اختصاصی AMG است، در این مدل نیز از فرسنگ‌ها دورتر جلب توجه می‌کند. برای اولین بار، نشان AMG به جای لوگوی مرسدس روی کاپوت این خودرو نصب شده است.

نسخه استیشن، یک گزینه مخصوص برای قاره سبز

نسخه استیشن مرسدس AMG C63 S E Performance از نظر فنی تفاوت خاصی با مدل سدان ندارد. این نسخه با هدف رقابت با سوپر استیشن ب ام و M3 وارد بازار می‌شود و به احتمال زیاد خبری از آن در ایالات متحده نخواهد بود. نکته جالب اینکه شتاب نسخه استیشن AMG C63 S E Performance تفاوتی با مدل سدان ندارد و در عرض 3.4 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. در شرایط استاندارد حداکثر سرعت این نسخه نیز در 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت محدود است. با برداشتن محدودکننده، نهایت سرعت این نسخه به 270 کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد که در مقایسه با مدل سدان 10 واحد کمتر است؛ این مساله در 34 کیلوگرم وزن بیشتر نسخه استیشن ریشه دارد.

رینگ‌های مرسدس AMG C63 S E Performance در حالت استاندارد ابعادی برابر با 19 اینچ دارند. اما در صورت سفارش مشتری، این رینگ‌های جای خود را به نمونه‌های 20 اینچی می‌دهند. صندلی‌های اسپرت AMG Performance نیز در لیست آپشن‌ها حضور دارد.

افزایش قابل توجه وزن مرسدس AMG C63 S E Performance

شاید فکر کنید با حذف موتور V8 و استفاده از موتور 4 سیلندر، وزن C63 جدید سبکتر از نسل پیشین باشد. اما با توجه به بدنه بزرگ‌تر، پیشرانه هیبریدی و سامانه انتقال قدرت به هر چهار چرخ، نسل جدید عدد بیشتری را روی باسکول نشان می‌دهد! بطور دقیق‌تر نسل قبلی سدان C63 S وزنی برابر با 1680 کیلوگرم داشت، حال آنکه وزن مرسدس AMG C63 S E Performance برابر با 2036 کیلوگرم است. چنین اختلاف وزنی معادل داشتن سه سرنشین چاق یا چهار سرنشین با وزن معمولی برای نسل جدید است.

با وجود وزن بالاتر، AMG C63 S E Performance سبزتر، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر از نسل قبلی است. این خودرو در هر کیلومتر 156 گرم آلایندگی دارد و در هر صد کیلومتر 6.9 لیتر سوخت مصرف می‌کند! باز هم تاکید می‌کنیم 6.9 لیتر مصرف سوخت توسط یک خودروی 671 اسب بخاری و نه یک شبه‌خودروی 71 اسب بخاری!

در رابطه با قیمت مرسدس AMG C63 S E Performance فعلا اطلاعاتی در دست نیست. اما از آنجایی که رقیب مستقیم این خودرو یعنی ب ام و M3 Competition xDrive قیمت پایه‌ای برابر با 80,800 دلار دارد، می‌توان حدس زد که آن هم برچسبی در محدوده 80 الی 90 هزار دلار روی خود خواهد داشت. یادآوری می‌کنیم که این دو رقیب آلمانی 168 اسب بخار اختلاف قدرت دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی